• MammasPojke13

Barnböcker till 15 månaders kille!

Tips på ERA bästa barnböcker, som passar till en kille på 15 månader. :) Gärna tips på fina sagoböcker också, med inte allt för långa sagor. :)

• Svar på tråden Barnböcker till 15 månaders kille!
  • Alexi

Det är väl mest pekböcker i den åldern. Tex med djur brukar ju vara roligt. Så småningom när man vill ha lite handling är Totte-böckerna toppen tycker jag.

• Scoops

Det har kommit nya pekböcker med både Emil och Pippi som är jättefina! :) Kanske något att titta på? Det finns också en ny Pettson och Findusbok i kartongstuk med lite text.

Annars brukar det vara mest populärt med böcker av Stina Wirsén, Sandberg (Anna och långa farbrorn) Bu och Bä, Pino - böckerna, "Ingrid" -serien.

• Scoops

också "Max" - böckerna  - Max kaka, Max potta, Max Boll osv.

Mvh / Barnbibliotekarien

• minerva123

Man behöver absolut inte bara köpa pekböcker. Det går jättebra att köpa "textböcker" och i början titta på och berätta runt bilderna själv och sedan läsa texten när barnet är större.

Mitt tips är Anna-Clara Tidholm. Vår son har älskat Nalle-böckerna från ca 1-årsålder och även Varför då och Ut och gå-böckerna. Antologin Barnkammarboken (den vita) gillas också här hemma.

• minerva123

Jo, sonen har gillat Totte också från ca 13-14 mån ålder, liksom böckerna om Leo av Linne Bie (finns både som enklare pekböcker och med mer text i).

• MammasPojke13

Alexi: Är inte ute efter pekböcker, det har han redan massor men är inte så intresserad av dem. Han tycker om att ligga bredvid mig i sängen på kvällen innan sovdags och lyssna på en saga. :)

Scoops: Max, Bu

• MammasPojke13

Suck hela svaret till dig Scoops försvann. Men Max, Bu och Bä och Ingrid-böckerna står på inköpslistan redan! Och ja, de nya Pippi och Emil böckerna är jättefina, men som sagt så är jag inte ute efter pekböcker (skulle nog skrivit det i TS).

• MammasPojke13

Minerva123: Ja, böcker med lite text är en favorit här! :) Ska kolla upp den vita barnkammarboken (har den blåa med sånger i) och Totte-böckerna är även dem med på inköpslistan. Och även Emma-böckerna. (Eller ja, inte alla - men någon från varje..)

• Amie77

Rekommenderar också Anna-Clara Tidholm, vårt barn har inte fastnat för Nalle-böckerna än, är strax under 1 år, men har i någon månad älskat särskilt "Knacka på" och "Hitta på". Jättebra böcker för små barn!

• mammalovis
    MammasPojke13 skrev 2014-09-06 21:17:02 följande:
    Suck hela svaret till dig Scoops försvann. Men Max, Bu och Bä och Ingrid-böckerna står på inköpslistan redan! Och ja, de nya Pippi och Emil böckerna är jättefina, men som sagt så är jag inte ute efter pekböcker (skulle nog skrivit det i TS).
    Emil och Pippi-böckerna som jag tänker på är inte pekböckerna, utan de med sången i. Där finns ju en hel serie med Små grodorna, Det var så roligt, Ekorren satt i granen o s v.

Sjung med djur och Sjung med fler djur gillas av min 15-månaders. Sedan gillar hon böcker som storasyster fick om läggdags och potträning där det finns en knapp. Böcker med flera knappar med ljud har hon nog inte börjat uppskatta än, men annars finns ju med instrument, bilar, djur mm.

Sedan gick vi med i Barnens bokklubb och fick den fina boken Svenska vaggvisor med ljudpanel för portot. Den trycker hon gärna på och bläddrar i. Annars "duger" nog det mesta till henne att bläddra i. Dock föredrar jag kartongböcker då hon gärna äter på böcker och ibland drar sönder någon sida. Så har ni lämnat kartongböckerna, så finns ju massor att välja på.

Sedan är ju biblioteket ett utmärkt ställe att LÅNA böcker och kunna byta ut med jämna mellanrum. Att bara köpa kan ju bli dyrt.

Svar på tråden Barnböcker till 15 månaders kille!