Inlägg från: Anonymiteten |Visa alla inlägg
  • Anonymiteten

krångel vid amning

Bebis krånglar så mycket vid amning. Det började vid 2 månader och har hållit på så i 4-5veckor. Jag får gärna sitta ner och amma när hon är helt nyvaken, innan hon riktigt vaknat till. Men annars blir hon sur, gråter, skriker, släpper taget om bröstet om jag inte står och går, ibland tom guppar. Bra för mina ben kanske, men väldigt jobbigt i längden. Det verkar vara både i ett tyst och lite mörkare rum, i ett "vanligt" rum med tv eller radio, folk som pratar och normalljust. Spelar heller ingen roll om mjölken sprutar eller om det rinner sakta. Och liggamma fungerar inte heller.
    Suck.
    För mig känns det som att allting med bebis har krånglat medans för en del vänner som har barn i samma ålder fungerar allting hur finfint som helst. Ja, jag vet att alla barn är olika. Men att stå och gå under amning flera flera gånger per dag är lite halvjobbigt. Särskillt om man har besök, är borta eller tom ute på fiket (ja, jag tycker att det är ok att amma på cafe).
    Någon som vet varför jag inte kan sitta och amma? Har hört att vid 3 månaders ålder har de en utveklingsfas, men det började ju redan vid 2 månader, och inte kan de väl hålla i sig i ca 5 veckor och inte spela någon roll när/var/hur jag ammar?

• Svar på tråden krångel vid amning
  • Anonymiteten

Ja ibland känner jag för att sluta, iaf ge ersättning när man är bland folk..

Ja det smidigaste är ju att ge när hon är nyvaken, men tyvärr är hon inte alltid nyvaken när hinör hhungrig =/ får helt enkelt kämpa på, för de gånger det funkar så är det ju supermysigt!

• Anonymiteten

Funderar på om det kanske beror på att när hon ska sova så söver jag henne i 'amningsläge' med napp i hennes mun och emot mitt bröst, att hon kanske blir förvirrad..

• Anonymiteten

Nä klart att man kan ge flaska när man är borta, har funderat på det och är inte rädd att hon ska glömma hur man gör. Är mer rädd att det blir knas med mjölkproduktionen men om man gör de nån enstaka gång så kanske det inte spelar någon roll.

• Anonymiteten

Nu är det 2-3 dar som det knappt gått att amma gåendes heller :(

• Anonymiteten
    isolande skrev 2014-09-08 10:25:03 följande:

Oj vad jobbigt. Får hon i sig något alls eller matvägrar hon i princip? Isf kanske det är dags att gå till BVC/Vårdcentralen?

Har du provat flaska? Tar hon den utan problem får du väl finna dig i att hon vill ha det på det viset istället. Såklart trist kanske om man verkligen vill amma, men jag tycker inte man ska kämpa sig blå om det finns en enkel lösning på strulet

Jo ibland får hon i sig som vanligt, när hon är nyvaken. Men annars vet jag faktiskt inte. Ska på bvc imorgon så ska kolla med henne vad hon tror. Och flaska tar hon, har dock aldrig prövat ersättning men ska prova det idag få se om det duger.
  • Anonymiteten
    Hoppfull84 skrev 2014-09-08 10:36:11 följande:

du får ju känna efter lite också om du tycker det är värt att fortsätta kämpa också.

Det går precis lika bra att leva och växa på flaska som på tutte, så om det känns som om detta strulet förmörkar hela vardagen kanske d ändå vore dags att fundera på att byta. men det måste man ju känna efter själv. Personligen var jag för lat för att orka slabba med flaskor osv, så jag tyckte det var värt att försöka lite till.

men kan säga ärligt att om det blir samma krångel med bebben som ska komma nu i vinter som med första barnet så åker nog flaskorna fram kvickt. jag har ju en treåring att ta hand om också så då kan man ju inte hålla på och strula med matning av lillebror hur mycket som helst heller.

Ja fortsätter det bara såhär så kommer jag nog inte orka kämpa. Ska se vad bvc säger om vikten och ev kontakta amningsmottagningen få se vad dom säger. Ska pröva ersättning idag nästa gång hon blir sådär tjurig få se om det går bättre.

Hoppas att det går bättre för dig nu med bebis som kommer i vinter.
  • Anonymiteten

Tänkte göra en up-date. Flickan växer som hon ska och är hur välmående som hellst. Men det går fortfarande (ca2,5månader senare) bara att amma när hon är nyvaken. Med undantag för enstaka tillfällen.

Jag tycker att det funkar finfint, blir dock less på alla i min omgivning som hela tiden säger 'hon är nog hungrig' så fort hon gnäller/gråter för att hon är trött eller liknande.

Men de funkar förr både mig och henne och det är väl huvudsaken! :)

• Anonymiteten
    tomsfru skrev 2014-10-23 17:42:00 följande:

om du tycker det krånglar väl mycket nå mer i framtiden kan du ju alltid pumpa ut bröstmjölk som du har med dig när du ska ut bland folk så du kan sitta ned.... finns ju ingen anledning att ge ersättning när du har mjölk o riskera att minska produktionen. risken är ju nämligen att man minskar lite för mycket

Problemet är bara det att hon inte tar flaskan :( vi kämpar för fullt nu men det går inge vidare.. men som sagt så går det bra att amma som vanligt när hon är nyvaken.
Svar på tråden krångel vid amning