Inlägg från: Hoppfull84 |Visa alla inlägg
  • Hoppfull84

krångel vid amning

har du provat sjal? då kanske du kan ha henne i sjalen och stå upp och amma utan att det känns så bökigt, du får händerna fria och slipper känna dig så naken när du står och guppar.

hade en jättejobbig månad med dottern(vid 4mån) då hon bara ryckte bort huvudet, skrek och slängde sig, ville titta på andra saker. det enda som fungerade för oss var att ligga i ett helt tyst och mörkt rum och enbart när hon nyss sovit en liten stund.
    alla runtomkring tyckte jag var så fånig och pjoskig som var tvungen att gå undan, men det var ju det enda som fungerade!

jag lovade mig själv till slut att om det inte blir bättre om en vecka så ger jag upp!
    men konstigt nog så lugnade hon sig, och så småningom kunde vi amma på som vanligt var som helt igen. ammade faktiskt tills hon var ett år, vilket var längre än jag hade planerat men det var ju så otroligt smidigt så vi fortsatte en stund till.

det är svårt för en utomstående att förstå hur frustrerande det är när matsituationen inte fungerar. framför allt om de själva har barn som bara ammar på utan problem.

• Hoppfull84

alltså man måste ju inte se det som att det är antingen amning eller bara flaska som gäller.

om du vill prova med flaska och det funkar smidigt kan man ju köra på det när man är bland folk eller om det krånglar för mycket. det kan ju ta udden av stressen lite.
    att barnet skulle glömma bort hur man gör när man ammar är ren propaganda.

själv blev jag tvungen att ge flaska vid sidan av amningen i perioder då jag var tvungen att pumpa pga bröstinfektion. men inte glömde hon bort hur hon skulle göra med tutten för det.

det enda man ska se upp med är att om man byter ut för många mål mot flaska så minskar mjölkproduktionen, men det i sig behöver ju inte vara nåt problem om man tycker det fungerar lagom att ge nåt mål flaska och nåt mål bröst.

• Hoppfull84

du får ju känna efter lite också om du tycker det är värt att fortsätta kämpa också.

Det går precis lika bra att leva och växa på flaska som på tutte, så om det känns som om detta strulet förmörkar hela vardagen kanske d ändå vore dags att fundera på att byta. men det måste man ju känna efter själv. Personligen var jag för lat för att orka slabba med flaskor osv, så jag tyckte det var värt att försöka lite till.

men kan säga ärligt att om det blir samma krångel med bebben som ska komma nu i vinter som med första barnet så åker nog flaskorna fram kvickt. jag har ju en treåring att ta hand om också så då kan man ju inte hålla på och strula med matning av lillebror hur mycket som helst heller.

Svar på tråden krångel vid amning