Demivegetarian, farligt för bebisen?
Hej! Jag är gravid i vecka 7+6, och har sedan snart 6 år tillbaka varit demivegetarian (äter alltså fisk och ägg, men inte oftare än en gång i veckan). Jag blev vegetarian eftersom jag har extremt svårt att äta kött. Jag upplever det väldigt äckligt att äta annat dött djur än fisk, och på senare tid har det väl även varit lite av etnikska skäl också. Jag är dock ingen "duktig" vegetarian och har en tendens att äta väldigt lite ägg, fisk, bönor och liknande proteinrika livsmedel. Tyvärr har jag tidigare inte brytt mig så mycket om min hälsa och har mestadels levt på kolhydrater, en trend som nu är svår att bryta. Jag finner det extra svårt på grund av illamående och bristande matlust. Jag själv har inte upplevt några direkta vitamin- eller näringsbrister, men det kan mycket väl vara på grund av att det gått så lång tid sedan jag åt kött att jag inte märker någon skillnad.
Jag äter nu vitamintillskott för gravida, vitamintillskott för vegetarianer samt järntabletter. Men min fråga är, skulle du rekomendera mig att försöka börja äta till exempel kyckling för bebisens skull? Detta skulle vara väldigt, väldigt svårt för mig men jag vill verkligen ta mitt ansvar och se till att bebisen får det den behöver. Tar jättegärna emot tips om det finns något annat jag bör ändra på eller kan göra istället för att börja äta kött. Jag vill inte att min "egoism" ska gå ut över bebisens utveckling. Tack på förhand!