• killingen

ansvar och resekostnader

I dagsläget har jag och mitt ex våra två yngsta barn 12 resp. 3 1/2 år gamla varannan vecka. Om några månader ska exet flytta till en annan stad 5,5 mil bort och ska då bara ha sina barn Fre em till söndag kväll eller ev måndag morgon.
    Övrig tid kommer de att bo hos mig. Han kommer oxå att betala underhåll på 1273:-/barn samt att jag kommer att få hela barnbidraget. (Vi har nu halva var).

Vem ligger ansvaret på att barnen kommer till deras pappa? Vem ska stå för dessa kostnader?

Exet påstod först att jag skulle se till att lämna barnen på fredag em på tågstationen där han skulle möta upp på väg från jobbet vilket för mig är svårt då jag måste jobba kväll den helgen barnen ska till honom. Sen skulle jag även möta upp dom på stationen måndagsmorgonen kl 07.05 för att själv lämna dom på dagis vilket oxå blir svårt då jag börjar jobba 07.20 några mil bort.
    Efter ett tag gick han med på att själv lösa det varannan gång. Nu har jag dock hört att det är han som själv ska ansvara för att hämta och lämna barnen när han ska ha umgängesrätt med dom samt att kostnaden ska han oxå stå för. Vad gäller? Jag jobbar inom ett yrke med väldigt obekväma arbetstider och mitt jobb har hjälpt till att fixa så jag har kunnat jobba dagtid den veckan jag har barnvecka fram till nu och ska försöka fixa det även när exet flyttat. Pga att jag sen när exet flyttat kommer att gå miste om en hel del ob - tillägg så har jag inte möjlighet att gå ner nåt I arbetstid då det redan är knapert. Tyvärr kommer de se ut som att jag kommer förlora inkomst i form av ob - ersättning i samma nivå med vad jag kommer få i underhåll så varje krona kommer att få vändas på ännu fler ggr när jag nu kommer få ha mina barn på heltid (så gott som) Något jag självklart tycker är underbart även om det kommer bli skit tufft ekonomiskt.
    Vad/hur ska jag gå tillväga?

• Svar på tråden ansvar och resekostnader
  • killingen

Barnens pappa sitter själv redan på tåget men kräver att jag ska lämna dom där på tider som krockar med mitt jobb. Jag kan inte gå ner i arbetstid och förlora mer inkomst än vad jag redan kommer att göra.

Hans senaste bud är att jag ska se till att barnen kommer till och från honom varannan gång...

Jag behöver veta exakt vart drt står att det är hans ansvar att själv hämta och lämna sina barn för umgänge.

• killingen

Hej

Jag bor ca 2-3 km från tågstationen. Saken är den att exet passerar vår ort på väg till jobbet och hem vilket innebär att det faktiskt inte blir nån resväg för honom. Exet och hans nya tjej har i dagsläget två bilar men han påstår att de bara ska ha en för att de inte har råd med två när de köpt sitt nya gemensamma boende. Han påstår att hani nya måste ha bilen men jag menar på att han borde kunna få ta bilen varannan fredag och varannan söndag eller måndag. Jag måste jobba varannan helg när barnen är hos honom.

• killingen
    Anonym (överkörd) skrev 2014-09-13 21:58:04 följande:

Hej ts. Har läst tråden och undrar hur det egentligen går för dej. Är själv i samma situation . Vi kanske kan stötta varandra genom detta. Har försökt att få exet att ta mer ansvar för barnen vid hämtning och lämning. För mej är det som att banka huvudet i en vägg. Hoppas verkligen att ditt ex tar sitt förnuft till fånga och hjälper dej så att du slipper vända på varenda slant.

Hej!

Senaste budet efter att jag fått hjälp av min syster att skriva ner ett väldigt långt svar till honom så verkar det som att han fattat. Jag är inte den som är den heller utan har förklarat att när jag har möjlighet så hjälper jag självklart till.

Nu är jag ganska säker på att sista ordet inte är sagt i detta.

Tyvärr har han en förkärlek för att totalt ändra sig om minsta saken går emot honom och inte blir precis som han vill ha det.

Tyvärr tror jag att han helt enkelt tycker det är jobbigt med sina barn och helst skulle vilja slippa dom...Detta är hans sätt att sakta men säkert fasa ut dom ur sitt liv.

Han har aldrig varit intresserad i vad hans barn gjort eller engagerat sig i deras liv. Mitt liv blir egentligen inte så värst mycket förändrat om man ser till ansvaret för det har jag alltid fått dra själv även under tiden exet och jag levde tillsammans. Saker som föräldramöten, tandläkare, läkarbesök, div. träningar, matcher, cuper, luciatåg, uppträdanden osv. Ja listan kan göras lång men gångerna exet varit på dessa saker kan jag lätt räkna på mina fingrar. Ta då i beaktande att vårt äldsta barn idag är 19, snart 20 år. Han har tyvärr aldrig tyckt att såna saker är viktiga. Föräldrar, lärare och tränare m.fl. har under åren trott att jag varit ensamstående då de aldrig sett skymten av pappan...

Sorgligt men sant. Det sorgligaste i hela historien är dock att jag stannade kvar i detta i så många år, att jag accepterade detta...

Men bättre sent än aldrig att jag hade ork och mod och styrka att lämna detta och inse att så ska man inte behöva leva. Så ska ingen, varken barn eller livspartner behöva ha det.

Berätta gärna lite om hur din situation ser ut.
Svar på tråden ansvar och resekostnader