• Brumma

ansvar och resekostnader

Anonym (Han) skrev 2014-08-26 18:56:10 följande:

Umgängesföräldern ansvarar för hämtning och lämning om man inte kommit överens om något annat. Överstiger resan 10 mil bör ( trots faktiskt det står " bör" inte " ska") boföräldern bidra till resorna ( med billigaste färdsätt) efter förmåga ,dvs det handlar inte om att dela50/50 utan OM boföräldern har råd ska BF hjälpa till med kostnaderna. Sedan ang uh, har ni räknat ut barnens faktiska kostnader ( tex på fk s sida) ? Eller har ni bara gått på fk' s minimi summa ? Om pappan tjänar mer än dig kaaan det hända att han eg borde betala lite mer i uh ( och med tanke på att du måste gå ner i inkomst pga pappans flytt så är ju varje krona viktig) alternativt att ni kommer överens om att dela på större inköp ( skriv ner vad inköpen är och en max summa + hur ofta max summan ska revideras)

Det där med tio mil står faktiskt inte med i föräldrabalken - vilket är vad som reglerar umgänge, boende osv enligt lagen.

Följande står.

"15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319)."

Själv tycker jag det känns självklart att man kör varannan väg - eftersom umgänget är för barnet och man skall som vårdnadshavare se till barnets bästa. Tex att pappan hämtar i hemmet eller på fritis på fredagen och TS hämtar på söndag kväll.

Gällande underhållet så KAN de komma överens om ett högre, men det finns inget tvång för pappan att betala mer om han inte vill. Om inte TS stämmer honom på mer underhåll vill säga. Fast då måste hon visa på varför deras barn kostar mer än ett "normalt" barn i Sverige kostar.

De kan även givetvis komma överens om att dela på större kostnader men även här kan pappan säga nej då han anses fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnen genom att betala underhåll (även om det är försäkringskassans 1273).

TS - kommer ni däremot relativt bra överens så har försäkringskassan ett bra verktyg där ni skriver i barnets kostnader, drar av barnbidraget och fyller i era respektive överskott. Sedan räknar verktyget ut hur mkt underhåll som är rimligt.
  • Brumma
    Anonym (jj) skrev 2014-08-26 21:50:16 följande:
    Det är inte alls självklart att man kör varannan väg. Det självklara är att båda föräldrarna skjutsar, hämtar och lämnar efter förmåga.

Om det är så att hämtningarna och lämningarna krockar med ts arbetstider så bör pappan givetvis anstränga sig till det yttersta för att det ska fungera. Och kanske göra lite mer än vad han tänkt sig från början. För det är ju ändå för barnens skull han gör det.
    Jag skrev att JAG tycker det känns självklart att man gör så. Inte att det ÄR självklart.
  • Brumma
    Anonym skrev 2014-08-26 22:08:58 följande:
    Jo visst kan man tycka en massa men TS frågar vad som gäller. 

Umgängesföräldern hämtar och lämnar barnen. Thats it om man inte kommer överens. Det är just för sådana separationer detta finns nedskrivet.
    Och då undrar jag VAR det finns nerskrivet. För i föräldrabalken finns det inte.

Det är inte "thats it" när det faktiskt inte finns några regler om det. Man kan få en dom på att ngn både ska hämta o lämna, det kan vara både umgänges och boendeförälder som kan få göra både och - beroende på omständigheter. Man kan få en dom på att sköta varsin väg, eller halva vägen var. Det beror som sagt på omständigheterna.
  • Brumma
    Anonym (Cilla) skrev 2014-09-01 12:15:14 följande:
    Om den ena föräldern väljer att flytta iväg från orten, varför ska då den andra föräldern behöva transportera barnet?

Min åsikt är att föräldrar borde tänka lite mer på sina barn innan de flyttar! I slutändan är det barnen som drabbas genom längre resor, kan inte delta i fritidsintressen eller gå på kalas, bråkande föräldrar, osv.
    För att man vill underlätta för barnet och främja umgänget?

Min bonus mamma flyttade - och tog barnet med sig. Hon körde både fram o tillbaka i början men ville inte göra det i längden. Eftersom vi vill ha umgänge med barnet så kör vi naturligtvis ena vägen - både för vår och barnets skull.

Och ja, så länge avståndet är rimligt (tex en timmes körning) så känns det småaktigt och "bittert" att inte ta hälften av körningarna. Oavsett vem som flyttat vart...

Vid längre flyttar tycker jag att den som flyttar skall sköta en större del - oavsett om det är boende eller umgängesföräldern.
  • Brumma
    killingen skrev 2014-09-02 08:23:49 följande:

Barnens pappa sitter själv redan på tåget men kräver att jag ska lämna dom där på tider som krockar med mitt jobb. Jag kan inte gå ner i arbetstid och förlora mer inkomst än vad jag redan kommer att göra.

Hans senaste bud är att jag ska se till att barnen kommer till och från honom varannan gång...

Jag behöver veta exakt vart drt står att det är hans ansvar att själv hämta och lämna sina barn för umgänge.

Det finns inga sådana bestämmelser. Det är upp till föräldrarna att bestämma och kommer man inte överens så är det nya samarbetssamtal som gäller. Nästa steg är att få en dom på vem som gör vad.

Jag hade inte uppfattat att det är mitt i dina arbetstider... Självklart kan du inte lämna jobbet för att köra barnen. Och inte ta ledigt heller...

Kommer inte riktigt ihåg - hade han bil? För då får han väl ta bilen till jobbet varannan fredag när han ska ha barnen.

Arbetar du både på fredagen o söndagen?

Har han bil finns ju möjligheten att han även tar bilen på måndagen till jobbet o lämnar barnen på skolan.

Det finns som sagt inget skriver om detta. Det som faktiskt STÅR i föräldrabalken tror jag att jag skrivit ovan - att boendeföräldern skall bidra till kostnaden efter förmåga. Samt underlätta. Men inte vika sig dubbel.. Känns som om ni behöver ett nytt samtal...

Arbetar du alla helger?
  • Brumma
    Anonym (Cilla) skrev 2014-09-02 06:36:15 följande:
    I TS fall tycker jag att hon har hela moralen på sin sida (förutom praxis och lagstiftarnas tankegångar). Pappan valde att flytta plus att ts förlorar arbetsinkomst på att skjutsa barnen till/från stationen.

Dessutom har pappan i det här fallet från början haft barnen varannan vecka men plötsligt sagt upp all vardagskontakt med sina barn. Det minsta han kunde göra för barnen vore att hämta/lämna på förskola och skola på fredagen och måndagen.

Ska vi sen gå in på hur pappan har dumpat en massa jobb och ansvar på ts när han flyttade (och hon lär ju inte haft så mycket att säga till om i den frågan) så har han inte mycket att komma med.

Pappan kan gott köra 5.5 mil en gång i veckan!
    Jag hade missat att det krockar med TS arbetstider. Självklart kan hon inte gå ner i tid för att köra.

Det är nog samarbetssamtal eller stämning som gäller..
  • Brumma
    Anonym (insatt) skrev 2014-09-02 15:05:50 följande:
    Om umgängesförälderns inkomst är högre än normalt kan barnen få göra anspråk på att få ett standardtillägg. Syftet med ett standardtillägg är att barnet skall få leva på ett snitt av föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ett standardtillägg är avsett att se till att barnet får lite ?guldkant? på tillvaron. De skall få möjlighet att t.ex. köpa lite dyrare kläder, få ha lite dyrare hobbys m.m. Det är viktigt att barnet skall ha möjlighet att tillgodogöra sig standardtillägget, varför barnet kan göra anspråk på högre standardtillägg ju äldre barnet är. (Källa:www.centrumadvokaterna.se/)
    Ja, standardtillägget är ett jättebra alternativ om umgängesföräldern har MYCKET högre inkomst. Det är även bra på det sätt att det ofta inte går till boendeföräldern att besluta vart det skall gå utan det är vanligt att umgängesföräldern tex betalar en dyrare aktivitet eller kläder. Då behöver det aldrig bli tjafs vart pengarna går.

Men det inget som säger emot mitt inlägg. Pappan ÄR inte skyldig att betala mer i underhåll. Alternativet om man inte är överens är att stämma på högre underhåll eller att barnet stämmer på standardtillägg.
  • Brumma
    Anonym (jj) skrev 2014-09-02 15:27:23 följande:
    Pappan är skyldig att betala så mycket i underhåll som vårdnadshavaren/vårdnadshavarna finner det vara rimligt. Om det finns två vårdnadshavare och de inte kommer överens finns det klara riktlinjer om hur stort underhållsbidraget bör vara.
    Nej. Väljer man att gå tex genom försäkringskassan finns inge som kräver att man betalar mer vid sidan om. OM man inte är överens eller får en dom.
  • Brumma
    Anonym (jj) skrev 2014-09-02 15:27:23 följande:
    Pappan är skyldig att betala så mycket i underhåll som vårdnadshavaren/vårdnadshavarna finner det vara rimligt. Om det finns två vårdnadshavare och de inte kommer överens finns det klara riktlinjer om hur stort underhållsbidraget bör vara.
    Menar du allvarligt att det i fall där det bara finns en vårdnadshavare så får den bestämma underhållets summa?

Isåfall behöver du nog läsa på lite....
  • Brumma
    Anonym (jj) skrev 2014-09-03 09:34:52 följande:
    En förälder som inte är vårdnadshavare har (i princip) varken några rättigheter eller några skyldigheter. Jag tror du behöver läsa på lite.
    Fel.

En förälder som inte är vårdnadshavare är fortfarande skyldig att betala underhåll (dock inte rätta sig efter ngn summa vårdnadshavaren bestämmer). En förälder har även umgängesrätt med barnet - eller snarare är det barnet som har rätt att ha umgänge med föräldern - oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.

Även om man är vårdnadshavare innebär det inte att man kan bestämma om allt som man vill. Speciellt inte summan på underhållet..
Svar på tråden ansvar och resekostnader