• Carolinalovetobias

v35 och orolig att fl ska starta när som helst :/

Hej! Jag är i v 35 och vågar typ inte göra något för jag är rädd att jag kommer starta förlossningen. Väntar mitt andra barn.

Det började med att förra veckan så hade jag dagar där det kändes som att bebis skulle gräva sig ur muttis typ.. Det liksom stack och rörde sig jättelångt ner. Kändes som om jag skulle stoppa upp ett finger så skulle jag känna huvudet typ :P haha.. Ursäkta beskrivningen.. Vet inte om detta berodde på att magen har sjunkit eller att den fixerade sig eller något..

Upplevde även att jag hade starkare SD förra veckan som satt i längre än vanligt.. (Har haft mkt SD typ hela gravidteten).
    Btw, natten till Måndag vaknar jag av värkar som blir starkare och starkare,, Får även springa och tömma magen ett antal ggr.. Väntar ngn timme sen började jag klocka dom. var 3-5min emellan och de var såpass starka så jag fick andas mig igenom. Vi kontaktade fl som tyckte vi skulle komma in. Vi kommer in och de kopplar upp mig på CTG och de ser att jag har mycket starka SD, bebisens puls var väldigt hög och den rörde sig jättemycket i magen = dvs bebis va stressad.
    De kollade om jag var öppen något men tappen var bara något förkortad dvs = ingen förlossning på G utan bara starka förvärkar. (hade ej förvärkar med första).
    Jag fick gå runt på FL i ngn timme och förvärkarna lugnade ner sig och bebisens puls osv. blev normal igen. Jag blev hemskickad och blev tillsagd att försöka vila så mycket som möjligt..

Har därefter legat i denna soffa och vilat hela dagarna, är fortfarande dålig i magen.. Har googlat en del om man säger så.. Symtom, om förlossningen är på G, osv.. osv... Jag vill liksom veta svart på vitt att de kommer dra igång snart eller om jag kan leva vidare som vanligt och att de säkert är massa veckor kvar och åka iväg till vänner osv.. inte ligga i denna soffa och mögla.. Mår dåligt och är orolig. Känns som att jag inte vågar lämna hemmet för det kan dra igång när som helst..
    Pojkvännen är även iväg och jobbar första dagen idag. Han har 1,5 h bilfärd hem och sen har vi 80 min bilfärd till sjukhuset. Så skulle de riktiga värkarna/vattnet gå här hemma och han är på jobbet så måste jag typ ringa ambulans. Har ingen annan i närheten som kan köra mig. bor på landet..

Oroar jag mig i onödan? :'(

• Svar på tråden v35 och orolig att fl ska starta när som helst :/
  • Carolinalovetobias

Kan även meddela att jag inte har haft några mer förvärkar men har SD så fort jag anstränger mig och även lite vid vila men det har jag förstått är vanligt m 2:a barnet så här sent..

• fyrabarnsmor4

Du är inte "barnslig" som är orolig.
    Det är bra att du lyssnar på kroppen. Googla inte för mycket för det kan göra dig "knäpp" (hittar inte bättre ord än det...sorry)

Det borde jag oxå göra men jag har himlasvårt att sitta och "göra ingenting" är supervana att göra nåt.

Just nu är jag på jobbet (några km norrut utanför Leksand) och är beräknad till 7 september.
    Så bebisen kan komma närsomhelst.
    Har sammandragningar och bebisen är inte stilla. Man kan tro han/hon försöka få mer plats i magen????
    Bebisen fixerat sig någongång för 4 veckor sen. Så det ilar rätt mycket därnere...ibland tappar/minskar det känsla i höger ben...
    Men det kan jag stå ut...

Min man pluggar på högskolan i Borlänge, ca 5 mil bort.
    Om det skulle hända mig nåt så kommer han hit och hämta mig sen "tillbaka samma väg" till Falun.
    Lite omväg men heller det än jag kör med värkar till Borlänge för att hämta honom sen får han köra ett par mil till Falun.

Han brukar åka buss till högskolan men vi har kommit överens att han ska ta bilen alla dagar tills bebisen är ute.

Önskar dig lycka till med förlossningen!
    KRAM!

• nattilda

tycker du ska sluta oroa dig och gör det du brukar göra Glad  kanske inga konstiga jobbiga träningspass då Tungan ute
    är själv i v 36 och har precis samma som du, känns som bebis gräver sig ut ibland. har väldigt mycke sd varje dag och ibland kraftiga förvärkar. Jag har dock aldrig kontaktat fl för nån kontroll. jag tar dagen som den kommer och hoppar förlossningen igång så är det inte hela världen , är ju så pass långt gången att det inte är nån fara för barnet att födas nu.

• Carolinalovetobias

Ja ni har rätt.. igår tänkte jag inte lika mycket på det iallafall och vågade greja lite mer här hemma.. blir ju ännu deprimerad att inte göra något fast jag vill /har lust men inte vågat liksom. Natten har varit lugn men är väldigt öm i ljumskarna och nedre delen av magen. Vet inte om det är fogarna som spökar. Känns som att magen är för tung att bära och att jag därför blir öm. Är ständigt öm alltså ingen mensvärköm liksom ;) 

Insåg i måndags natt också vad fruktansvärt rädd jag är för att föda barn. . Mest för smärtan/och om det ska hända något oförutsett.. har typ gått hela graviditeten och försökt att inte tänka på förlossningen men ack vad livrädd jag blev :(

• Ambulansliv

Om ingen kan köra ringer du sjukresa. Får du mkt täta värkar ringer du ambulans för att du har ett vårdbehov, inte ett transportbehov.

Svar på tråden v35 och orolig att fl ska starta när som helst :/