Skulle man kunna säga att jag är betydligt bättre än teaterpedagogen?
Hej!
Nu skall jag absolut inte verka nedlåtande på någon annan. Å andra sidan så kommer jag inte säga namn och på det sättet kommer jag inte trycka ner personen. Jag skapa denna tråd för jag har haft denna sak i skallen i några dagar nu. Och vill se vad andra tycker. Det vill säga om det är rätt som jag tänker eller om jag bara inbillar mig.
Som pedagog skall man absolut inte missbruka sin makt eller på något sätt känna att man är bättre än någon annan och därför kunna bete sig hur som helst.
Jag råkade ut för någonting sådant av en pedagog, som jag tror gillade alltför mycket av sin makt. Ber inte om ursäkt, säger inte att hon gjorde fel eller liknade.
Detta fick mig senare att tänka på henne som om hon skulle ha en personlighetsstörning eller om hon bara är en allmänt idiotisk person som gilar makt. Människor som hon är alltför svaga för att ha en maktposition och därför blev det som det blev. Det är mina två gissningar på hennes personlighet/psyke.
Nåväl - En dag kom jag till teaterföreningen. Det är en amatör förening så man tar inte saken alltför seriöst utan det är endast för att man har intresset och att det är roligt.
Vi hade fått en uppgift. Jag klarade inte av uppgiften. Pressetationsångest och jag blev stum. Pedagogen pressar mig mer & mer. Ger inga form av positiv push för att jag skall kunna bli av med pressetationsångesten eller liknade. Utan det blir otroligt överdrivet press, ger mig mer inre stress och obehag att stå där och ''läsa''.
Jag kunde knappt tala. Jag bad om ursäkt över 20 gånger. Men inget hjälpte, det blev bara mer och mer press.
Pedagogen säger att jag skall göra uppgiften till nästa vecka. Därefter vänder hon sig till gruppen med ett jättefint leende, och ger de en lugnade ton och säger: ''Nå, vad har ni skrivit?'' (Ler glatt)
Gruppen säger sitt - Pedagogen säger fler tal gånger att de har gjort det bra. (Flera gånger)
Sedan vänder hon sig till mig med en annan blick och säger i stil med: ''Nu när du har lyssnat på vad de andra har skrivit i sin uppgift, så har du fått lite hjälp, så du kan säga någonting nu''
Total noll förståelse över min pressetationsångest som hon bara måste ha sett!
Några minuter senare säger hon ÅTERIGEN, ''du får göra klart et där till nästa vecka''.
Gratulerar ÅTERIGEN gruppen, och vänder sig till mig ÅTERIGEN och säger att jag skall tänka på uppgiften till nästa vecka.
Där jag säger med svagt röst ''Okej''. Eller lättare sagt sorgset röst.
Ingen form av empati?
Ingen känsla av att hon borde ha bett om ursäkt?
Jag är tjugoett år nu. Jag var nitton år vid den punkten. Och vid den perioden led av jag illa mående i psyket. Kanske är deppression är och ta i. Men jag kan i alla fall säga att jag inte månde så bra. Och det förklarar den enkla pressetationsångesten jag hade.
Jag tänker tillbaka på detta. Varför just mig?
Jag skulle heller aldrig gjort detta mot någon om jag satt i hennes position. Jag skulle vara mer vänligare. Nu krävs en utbildning som pedagog, men jag skulle ändå kunnat hoppa in för bara några dagar och då tror jag att jag skulle göra ett utmärkt jobb. Jag skulle ha medmänsklighet i mig.
Jag skulle kunna utbilda mig som pedagog och göra bättre jobb än henne.Jag har nu studierat teater en tid. Och jag har lär mig betydligt mycket, mycket mer. På bara en sådan kort period. Inte bara själva teatern utan psykologin bakom teatern. Dessutom själva psykologin i människan också. Lite avancerat att förklara. Men det är också lite orelevant att prata om det.
Det handlar om att jag tror att jag vet mer om psykologin på människan mer än henne. Och det är tack vare teatern jag gått på. Jag har lärt mig så mycket på dessa studier. Någonting som hon egentligen borde vetat mer om mig. Då enligt henne. Har hon gått på teatern sedan hon var sex år. Därefter läst teatern på gymnasiet vilket senare gick hon på en teaterpedagog utbildning. Hon borde väl ha lärt sig hur man hanterar?
Och jag tror inte heller man behöver bli undervisat och gå på kurs om pressetationsångest att någon har fått ett sådant tillstånd. Man ser när någon inte mår bra, att det är någonting som är ''fel'' med personen som står på scenen, framför människorna och så. Man ser det.
Hon borde absolut ha sett det. 23 år och för min är dum i huvudet och att inte någon annan märkt det är förvånads värt. Å andra sidan, så verkar hon dölja så oerhörd myket när hon är bland människor. Hon blir så extra snäll och annat framför sina kollegor och så.
Men när det kommer till ensamheten blir det lite annorlunda spel. Helt ofattbart. Och jag som blev otroligt knäckt när jag råkade ut för det där.. Skamkänsla och ca nio månader. Illa, mycket illa. Att jag inte tog snack med hennes chef när det skedde ångrar jag djupt. Önska jag gjorde det. Då hade hon själv känt av skamkänslan och inte jag. Hellre hon än jag. För jag tror hon skulle lärt sig mycket om hon fick någontin tillbaks. Istället för att komma undan för det hon gjorde. För jag tror hon förstod att hon gjorde fel. I henne saknas modet att be om ursäkt. Hon är så rädd för att bli av med sin förbaksade ''makt'', det tror jag. Hon har förmodligen inbillningen av att hon blir liten om hon ber om ursäkt. Jäkla idiot kärring!
Jag undrar nu. Skulle ni säga som mig, att hon inte kan sitt h att hon egentligen borde ha bett om ursäkt, samt att det var hon som gjorde extremt fel. Jag tycker att hon är dum i huvudet. Men det behöver inte alla tycka. Men kanske alla tycker att en pedagog borde veta om pressetationsångest och att pressa någon inte hjälpa ett dugg.
Tack för att jag fick skriva av mig.
Och tacksam för svar!