Fått reda på att han rökt på ett tag..
Har inte orkat läsa hela tråden. Men jag har varit i en liknande situation, då mitt barns far missbrukade cannabis och var småkriminell. Under graviditeten lovade han att sluta, men när det inte skedde och hans missbruk eskalerade så lämnade jag honom och tog barnet med mig. Mitt ex rökte väldigt mycket cannabis, nästan dagligen har jag fått reda på i efterhand, och det påverkade hela våra liv tillsammans eftersom att han blev så personlighetsförändrad. Han var ansvarslös, körde bil påverkad, hjälpte inte till hemma, försökte inte skaffa jobb, satt mest hemma hos kompisar och rökte. Missbruket förstörde hans liv, men såhär några år senare och efter en runda på behandlingshem så har han varit drogfri i mer än ett år och har nu vårar barn varannan vecka, han är en underbar pappa utan droger.
Det jag ville säga är att det är en stor skillnad mellan bruk och missbruk. Precis som många människor klarar av att dricka ett glas vin finns det de människor som röker på då och då. Hade mitt ex rökt på någon/några gånger i månaden, när han inte haft vårt barn förstås, så hade jag inte alls haft några problem med det. Tyvärr blev mitt ex en missbrukare, och missbrukets konsekvenser och hans kriminella livsstil gjorde det ohållbart för honom att ta hand om sitt barn. Jag har vänner som röker på då och då utan några som helst problem, jag har själv rökt cannabis då och då i många år innan vårt barn kom, och hade heller aldrig några problem, som så många andra.
Jag tycker inte att du ska stressa upp dig i onödan om det är så att din mans rökande inte har några märkbara konsekvenser i era liv. Prata igenom det ordentligt och ta reda på hur mycket han röker och om han upplever att han är beroende. Det är inte bra att han har undanhållit det för dig, det är aldrig okej. Om det är så att din man inte har kontroll över sitt rökande finns det hjälp att få, ser lite olika ut beroende på var du bor. Utsökta för det långa inlägget, och lycka till
Nämen! Behandlingshem pga cannabisrökande? Det är väl omöjligt att hamna på ett sånt anonym ?? och Anonym hjärntvättad?
Det har märkbara konsekvenser i vårat liv. Väldigt märkligt att jag ska respektera honom men han ska inte behöva respektera mig? Hur kommer det sig? Har jag sagt att jag inte vill ha med droger att göra överhuvudtaget och han inte vill respektera det. Då anser jag att jag har rätten att stega ut ur vår relation, likväl som han har rätten att göra det om han inte tycker jag respekterar honom?