Inlägg från: LindaB91 |Visa alla inlägg
  • LindaB91

Gravid och ingen hjälp!

Hej, det är första gången jag skriver något sånt här!

Det är så att jag är gravid och väntar mitt och min fästmans första barn nu i november, min fästman och jag sover hos hans mormor på en gammal bäddsoffa i hennes stuga som är på ca 45 kvadrat. soffan står i hennes pyttelilla vardagsrum. Stugan är full med fukt och mögel, fönstren som inte är täta, ytterdörrens insida är möglig men målas bara över med vit färg. Väggen vi har våra huvuden mot när vi sover är fuktskadad och tapeten trillar snart av. Så har vi haft det sen i november förra året. Vi flyttade från göteborg till skåne och pratade med sociala i Landskrona där vi skulle bo om vi fick hjälp, dom lovade att vi skulle få det när vi flyttat ner och fått våra adresser skrivna här.

Sen vi flyttade ner har vi fått 7.000 kr för ALLA månader vi haft soc, dom slarvar bort papper och kräver en massa fast dom inte ens sköter sitt egna jobb. När vi va på möte den 1 juli nu med våran hanläggare så sa jag att det utflyttningsdatum min fästmans mormor satt för oss redan hade vart så fick jag bara ett jaha tillbaka. Vi har frågat om vi kan få hjälp med en lägenhet av soc då inte lyckas få en på egen hand eftersom vi stått utan pengar och fått någon skuld, men aldrig någon hyresskuld.

Vi är arbetslösa båda två och jag kan inte jobba pga värk i hela kroppen och för att jag mår dåligt psykiskt av allt jobbigt som hänt. Min fästman söker jobb men får inga då han inte har körkort och inget körkort för att han inte har pengar och jobb. Vi vet att sociala i Landskrona är dom största uthyrarna men när man frågar om dom har någon liten bara för tillfället så finns det inga alls för att stora familjer på små ytor bor där.

Kan dom tvinga oss att bo på datan för det iprincip det vi gör, varje dag går och vi vet inte ens om vi kommer ha tak över huvudet över natten eller dagen efter. Jag kan inte äta som jag ska för att vi inte har råd med mat och är rädd att barnet ska sluta växa eller ta skada av all fukt och mögel som jag tvingats bo i. Jag gråter varje dag för att vi fått nej sen den dagen vi flytta ner. Är verkligen desperat av hjälp, kommer inte kunna få med kläder till bebisen när det väl är dags om vi inte får hjälp innan för hela mitt och min fästmans liv ligger nerpackat i flyttlådor och våra kläder har vi i en resväska. Jag klarar verkligen inte mer men soc vägrar hjälpa oss, har ringt till tidningen men får inga svar eller hjälp där heller någon som vet vad jag ska ta mig till? Vill inte ge mitt nyfödda barn ett liv på gatan.

Behöver hjälp!!

• Svar på tråden Gravid och ingen hjälp!
  • LindaB91

Jag har haft soc i mitt liv sen jag föddes i pricnip så jag missuppfattar ingenting.. Jag vet att dom hjälpt andra med lägenheter och sånt, folk från andra länder får mer än gärna hjälp.. och det är bara ren fakta tyvärr, då man känner andra som fått lägenhet och hjälp med sådant så klart man bli ledsen, arg, irriterad och frustrerad. Att dom lovat oss hjälp och sen bara skiter i det är inte rätt. att vi gjort dubbelt jobb medans dom inte skött sitt överhuvudtaget och sen säger att man själv inte gjort tillräckligt.

Men jag förstår att soc inte vill hjälpa en, dom tycker man ska bråka med släktingar och familj för att dom inte gör något så att hela ens relation imon familj och släkt går åt helvete.. Att mitt barn ska växa upp helt utan släkt det verkar soc tycka är helt okej.
    När man lovar något tycker jag man ska hålla det och speciellt när det handlar om att en familj ska kunna leva överhuvudtaget.

Som jag även skrev så får vi ingen lägenhet just för att vi står utan inkomst.. och för att få inkomst måste man ha jobb vilket min fästman eller jag inte får. Vi har INGEN släkting som kan hjälpa till med någonting för att dom själva knappt klarar sig en månad med det dom har. Att vi skulle bo hos min fästmans mormor på hennes trasiga och gamla bäddsoffa i någon månad räknade vi med men fan inte från november - augusti och säkert längre utan att man kan duscha och tvätta kläder som man ska.

Dom säger att ingen ska behöva bo på gatan, varför låter dom då folk göra det? Förlåt men är så jävla arg för att jag och min fästman blivit LOVADE hjälp men sen inte fått någon. Att 7.000 ska räcka under 9 månader är inte okej.. Det är soc som gjort att vi har fått skulder för att vi stått utan pengar den största tiden. Vi skulle fått hjälp med att betala halva hyran på stugan min fästmans mormorm bor i men den tyckte dom va hög och då skulle vi betala max 2.000 kr. Dom säger att det finns lägenheter för det priset i stan men vi hittar inte ens en liten 1:a för det priset. Tycker dom kan hjälpa till mer då eftersom dom inte gjort ett skit mer än att ge oss skiten för allt.

(arg och frustrerad)

• LindaB91

Stör mig bara på att soc i Landskrona är dom största uthyrarna och att andra har fått en lägenhet via soc!! Men men..

Ingen som vill hyra ut till någon som inte har inkomst, vilket är förståeligt! Jobbigt bara när man inte får något jobb så man har en inkomst att söka EGEN lägenhet med.

• LindaB91

Jag visste inte om att jag var gravid förrens jag var i 4 månaden då en graviditet inte var planerad!!!

Svar på tråden Gravid och ingen hjälp!