Alexi skrev 2014-08-17 20:56:46 följande:
Måste fråga lite hur ni ser på några aspekter av det här med veckopeng. Lite olika grejor som jag ser att olika personer verkar ha.
Varför har ni en koppling mellan veckopengen och att göra grundläggande grejor hemma? Jag tycker ju att vardagliga hushållssysslor ska barn hjälpa till med ändå efter ålder och förmåga och har ingenting med betalning att göra. (obs något annat att göra sånt som barnet annars inte behöver göra och få betalt för det som ett jobb, typ tvätta fönster). Och att veckopeng ska barn få för att lära sig hantera pengar.
Varför ska barnen köpa godis för veckopengen? Är inte godis som allt annat som äts i familjen något som föräldrarna köper?
De flesta vill nog visa barnen att belöningar är kopplade till prestation, antar jag. För det är så det vanligen funkar ute i livet, om man inte är miljonärsbarn eller tennisproffs.
Men sen kan du absolut ha rätt i att en del saker borde vara självklara, man ska inte ha en krona per sida i en bok man läser eller en tia för att man tackar för maten givetvis.
Vi handlar godis till alla, men vill sonen ha något speciellt godis så händer att han får betala det själv. Mängden han äter är ändå densamma, då får han välja.