• Erfdgt

Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?

Vår dotter fyller snart 8år (börjar andra klass nu) och hon får 100kr i månadspeng. Hon städar allt som oftast sitt rum själv och hjälper till med diverse här hemma ibland. Vi betalar lördagsgodis, kläder hon behöver, biobesök och såna nöjen osv. 

Nu blir jag lite nyfiken på hur ni andra med barn i samma ålder gör gällande det här med månads- och veckopeng? :)

• Svar på tråden Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?
  • pigglet

Våra barn får sin ålder x 10. Det var äldsta barnet som förhandlade fram det "avtalet", innan dess hade de 5 kronor/vecka.
    De ska städa undan sina saker varje kväll, ta undan efter sig när de ätit, lägga ute- och innekläder där de ska vara (tex klädhängare/tvättkorg), lägga rena kläder på rätt ställe i byråerna. Sedan hjälper de till en del, men inte supermycket. Ska dammsuga osv sina rum någon gång/månad, och nu under sommaren lagar de mat 1 gång/vecka (efter förmåga, barnen är 7-12 år).

Ibland tjänar de något extra, tex om de dammsugar hela huset, skottar eller plockar mycket bär.
    Vi betalar i princip allt, de får godis och glass när vi tycker att de ska få det, gå på bio får de ibland betala själva, badhus betalar vi. Pengarna de sparar går till tex leksaker eller delbetalning av ridläger eller annat som vi egentligen tycker är antingen för dyrt eller "onödigt"

• glassen

20:- i veckan får sonen. Dessutom får han lördagsgodis, ibland någon extra grej när vi är på semester, marknader el likn samt inträden etc.
    Pengarna får han använda som han vill och jag kräver ingen motprestation mer än det där grundläggande, hänga upp jackan, plocka upp efter sig (med hjälp) etc.

• mammama

Min son är 7 år men han får 20 kronor i veckan. Glad

• Erfdgt

Tack för alla svar :) Det verkar ju vara ganska lika ändå i många familjer gällande det där med månads- och veckopeng :)

• Mrs Green

Min dotter har hittills fått 20 kr i veckan, men då har hon fått lördagsgodis utöver det. Nu när hon fyller 9 år tänkte vi höja till 50 kr/vecka men då får hon köpa lördagsgodiset själv.

• Gladhannapanna

Våra tjejer får 15:-/vecka under förutsättning att rummet är renplockat på lördag förmiddag. Vi är ganska dåliga på att komma ihåg pengarna, både vi och barnen så oftast får de flera veckor på en gång. Pengarna sparar de oftast och tar med när vi ska på någon utflykt, semester etc. Godis mm köper vi. Ibland får de en peng när de hjälpt till med ngt särskilt. Dessutom brukar de få en hundralapp eller två vid semestern så att de kan köpa det de själva vill.

Förra året sparade de en del och fick en del så när vi åkte till London hade de ca £50 var. Första dagen åkte vi till Hamley's och de handlade för sina pengar, inte ett pip om någonting ytterligare på hela veckan!

• korfu08

Vår dotter som är 8 år får veckopeng och hon sparar den faktiskt till att köpa nåt hon faktiskt vill ha köper sällan godis men vi betalar ju kläder och nöjen till henne. Men hon äter sällan godis och hon hjälper mer än gärna till hemma och älskar att vara med i köket och baka och annat.

• En blå giraff

Min son är snart 7 och han får 30 kr/vecka om han städar sitt rum på lördagar. Funkar bra. Han spar alla sina pengar till Lego som ju är rätt dyrt. Så mindre än 30 kr/vecka kan jag inte ge om han ska kunna få ihop till något. Tycker det är bra att han vill köpa Lego för pengarna. Han får också alla våra pantburkar samt mormors pantburkar som han får som "jobb" att följa med till affären och panta. Då blir det en extra slant till Legot.

• En blå giraff

Om han hjälper till lite hemma så kan han få en extra slant också. Det kan vara 5-10 kronor för en liten syssla som att t.ex. duka av och torka bordet.

• Alexi

Måste fråga lite hur ni ser på några aspekter av det här med veckopeng. Lite olika grejor som jag ser att olika personer verkar ha.

Varför har ni en koppling mellan veckopengen och att göra grundläggande grejor hemma? Jag tycker ju att vardagliga hushållssysslor ska barn hjälpa till med ändå efter ålder och förmåga och har ingenting med betalning att göra. (obs något annat att göra sånt som barnet annars inte behöver göra och få betalt för det som ett jobb, typ tvätta fönster). Och att veckopeng ska barn få för att lära sig hantera pengar.

Varför ska barnen köpa godis för veckopengen? Är inte godis som allt annat som äts i familjen något som föräldrarna köper?

• pigglet

Man kan ju se på det här med hushållsarbete kopplat till veckopeng på olika sätt. Antingen som du tänker - alla ska hjälpas åt och arbetet ska göras ändå. För mig personligen tycker jag ändå att det är mer logiskt att de ändå lär sig att inget är gratis - ska man skaffa sig pengar så får man jobba för det. Och därför känns det rätt logiskt att koppla pengarna till någon form av motprestation - jag vill helt enkelt inte att pengarna "bara ska finnas där".

Vad barnet ska köpa för pengarna är för mig kopplat till hur mycket de får. Får de 5 kronor/vecka, men får ALLT de behöver/vill ha, inklusive godis osv, så är det ju 5 kronor de kan spara.
    Kanske de tycker mycket om att själv gå till kiosken och välja godis - då kanske de får lite mer så de ändå kan spara lite.
    Förväntas de köpa leksaker själva, då behöver de lite mer.
    Kläder - ännu lite mer.
    Börjar de ha krav på vilka schampon/smink osv som ska finnas, då kanske man väljer att ge dem ännu lite mer och att de skaffar även sådant själva.
    Pengarna ger ju liksom en frihet att välja själv och att lära sig om vad olika saker kostar och göra prioriteringar.

• Themis
    Alexi skrev 2014-08-17 20:56:46 följande:

Måste fråga lite hur ni ser på några aspekter av det här med veckopeng. Lite olika grejor som jag ser att olika personer verkar ha.

Varför har ni en koppling mellan veckopengen och att göra grundläggande grejor hemma? Jag tycker ju att vardagliga hushållssysslor ska barn hjälpa till med ändå efter ålder och förmåga och har ingenting med betalning att göra. (obs något annat att göra sånt som barnet annars inte behöver göra och få betalt för det som ett jobb, typ tvätta fönster). Och att veckopeng ska barn få för att lära sig hantera pengar.

Varför ska barnen köpa godis för veckopengen? Är inte godis som allt annat som äts i familjen något som föräldrarna köper?

De flesta vill nog visa barnen att belöningar är kopplade till prestation, antar jag. För det är så det vanligen funkar ute i livet, om man inte är miljonärsbarn eller tennisproffs.

Men sen kan du absolut ha rätt i att en del saker borde vara självklara, man ska inte ha en krona per sida i en bok man läser eller en tia för att man tackar för maten givetvis.

Vi handlar godis till alla, men vill sonen ha något speciellt godis så händer att han får betala det själv. Mängden han äter är ändå densamma, då får han välja.
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Alexi
    pigglet skrev 2014-08-17 21:25:27 följande:

Man kan ju se på det här med hushållsarbete kopplat till veckopeng på olika sätt. Antingen som du tänker - alla ska hjälpas åt och arbetet ska göras ändå. För mig personligen tycker jag ändå att det är mer logiskt att de ändå lär sig att inget är gratis - ska man skaffa sig pengar så får man jobba för det. Och därför känns det rätt logiskt att koppla pengarna till någon form av motprestation - jag vill helt enkelt inte att pengarna "bara ska finnas där".

Vad barnet ska köpa för pengarna är för mig kopplat till hur mycket de får. Får de 5 kronor/vecka, men får ALLT de behöver/vill ha, inklusive godis osv, så är det ju 5 kronor de kan spara.
    Kanske de tycker mycket om att själv gå till kiosken och välja godis - då kanske de får lite mer så de ändå kan spara lite.
    Förväntas de köpa leksaker själva, då behöver de lite mer.
    Kläder - ännu lite mer.
    Börjar de ha krav på vilka schampon/smink osv som ska finnas, då kanske man väljer att ge dem ännu lite mer och att de skaffar även sådant själva.
    Pengarna ger ju liksom en frihet att välja själv och att lära sig om vad olika saker kostar och göra prioriteringar.

Jag har nog alltid tänkt att veckopengen ska finnas där, typ som det barnbidrag som föräldrarna får, utan motprestation. Men pengar utöver veckopengen måste tjänas ihop till. Men intressant att läsa hur andra resonerar.
  • Alexi
    Themis skrev 2014-08-17 21:32:48 följande:
    De flesta vill nog visa barnen att belöningar är kopplade till prestation, antar jag. För det är så det vanligen funkar ute i livet, om man inte är miljonärsbarn eller tennisproffs.

Men sen kan du absolut ha rätt i att en del saker borde vara självklara, man ska inte ha en krona per sida i en bok man läser eller en tia för att man tackar för maten givetvis.

Vi handlar godis till alla, men vill sonen ha något speciellt godis så händer att han får betala det själv. Mängden han äter är ändå densamma, då får han välja.
    Fast veckopeng får ju barn eftersom de inte kan/får jobba ute i samhället ännu och då kanske det inte är en belöning och därför inte kopplas till prestation. Jag vill nog bara förmedla till mina barn att man hjälps åt här hemma utan att få en belöning för det. Det är nog så jag känner inser jag nu när jag funderar mer på det, det är väl ok med att kräva prestation för att få en belöning men man ska också lika mycket kunna hjälpa andra och hjälpas åt utan att få ett dugg för det. Samhället idag går väl mycket åt hållet att ingen gör något åt någon annan gratis och det är trist tycker jag.

• cosinus

Hos oss får barnen 80 kr (6-åringen), 100 kr (8-åringen) och 120 kr (10-åringen)

För att få det ska man plocka bort tallriken efter maten, hänga upp sina kläder i hallen och lägga smutsiga kläder i tvättkorgen. 10-åringen ska också läsa en barnbok i månaden (annars drar jag 15 kr) Samma kommer börja gälla 8-åringen i höst också.

Sen kan de tjäna lite extra pengar om de vill. Sortera strumpor ger t ex 1 kr per 3 par och på 6 pers finns det många kr att plocka där under en månad. Men oftast ids de inte.

• Gladskit

Min son får 10kr varje lördag, och den får han göra vad han vill med. Vi föräldrar står för godis, tidningar och liknande.
    Jag håller med dem som tycker att man inte ska behöva få "betalt" för att plocka i-och ur diskmaskinen eller dammsuga sitt rum mellan varven. Det är sådant som alla i familjen ska hjälpas åt med.
    Sen om jag ber honom om något specifikt som är värt en del för mig att slippa göra så kan han få en slant för det men det sker rätt sällan.

• En blå giraff

Min son var helt omöjlig med städning av rummet innan vi började koppla det till veckopengen. Tycker det är ett smidigt sätt att få honom att städa utan bråk och tjafs helt enkelt. Sen vill jag lära honom att man inte bara får pengar utan motprestation. Men det är också viktigt att han kan hjälpa till utan att få pengar varje gång.

Svar på tråden Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?