• Liiinis

BIM September 2014

Åh jag blir så trött på mig själv så jag måste bara skriva av mig lite.

Jag fick ett tidigt missfall i juli men hann innan det hände känna av som växtvärk i nedre delen av magen och ömmande bröst från äl+7. Den här månaden känns det som att vi har prickat in mysstunderna perfekt för att det ska finnas goda chanser för att ha lyckats och jag har från början känt att det här är vår månad MEN idag är jag på äl+8 och jag känner verkligen ingenting :( lite molvärk då och då men jag tror att det är inbillning för molvärken har jag haft istortsett varje månad sen vi började försöka och den där träningsvärkskänslan som jag fick när det verkligen tog sig kändes inte alls som molvärk. Så nu går jag här och kan inte låta bli att bli lite dyster redan nu, även om jag vet att det är jättedumt och alldeles för tidigt. Blir själv irriterad på andra som skrivar att de ger upp långt innan BIM men man blir ju så frustrerad när man inte känner något. Men jag ska försöka hålla hoppet uppe och hoppas på att det bara är symtomen som inte visat sig än :)

Hur är det med er andra som har BIM runt den 29:e? Känner ni av något än?

• Liiinis
    FiiaN skrev 2014-09-23 13:52:47 följande:

ÖHM lite hjälp tack. Jag la upp en bild förut på mitt äl-test, va tvungen att ta ett då barnmorskan sa att det såg ut som jag hade äl nu. Tog ett till äl-test nu 4 timmar senare bara för att det va lite kul, men när jag torkar mig va det lite blodflytningar på pappret :O Vad betyder det?

Det kan inte vara att livmodertappen blöder/blödde lite efter testet?
  • Liiinis
    Carerra skrev 2014-09-24 13:35:45 följande:

Nu börjar det bli outhärdligt att vänta. Är på BIM -4 eller -5 idag, ÄL +9 el 10. 

Hade ju tänkt vänta tills på måndag..Lite svagt molande värk i magen och hård i magen sedan i lördags. Vill inte testa för tidigt och blir besviken. Hur går det för er andra som har BIM söndag/måndag/tisdag?

Jag tror att jag har BIM på måndag. Inte helt säker för de senaste månaderna har det inte varit någon ordning på antalet dagar i min cykel så lutealfasen verkar ha blivit kortare än vad den varit innan. Jag har haft lite molvärk sen äl men jag tror nästan att det är inbillning för jag har haft det lite från och till sen vi började försöka för 5 månader sen :P ikväll har dock känslan ändrats lite och jag tycker att den känns lite mer som träningsvärkskänslan som jag hade i juli när jag fick tidigt missfall. Hoppas på att det är rätt känsla den här gången! :) har haft ganska mycket vita, vattniga flytningar senaste dagarna med i övrigt inga symtom direkt.

Har inte riktigt bestämt när jag ska testa än, vill göra det redan imorgon men det är kanske lite tidigt egentligen :P
  • Liiinis
    Carerra skrev 2014-09-25 07:09:26 följande:

Gick inte så bra att låta bli att testa :( BIM -4 idag. Tycker mig kunna se en skugga på CB men det är nog bara inbillning. Brukar man få skuggor på CB?

Haha! Gick lika bra för mig att låta bli :P men jag har köpt ett paket med äl-test och grav-test så jag har en massa gravtest att slösa med, hoppas ju att jag inte kommer behöva testa mer efter den här månaden ;) idag blev det dock väldigt blankt :( och den där träningsvärkskänslan som jag tyckte mig ha igår är som bortblåst men jag hoppas fortfarande :) Lycka till med nästa test! :)
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 08:13:29 följande:

Skriver som en kratta idag Haha

Tjejer... Ni som jobbar inom vården ( eller omsorg typ med utåtagerande patieenter/boende som demenssjuka bland annat eller på psyk) och har varit gravida förr .. Hur länge kunde/fick ni jobba?

Jag jobbar inom LSS på ett korttids där vi har en del utåtagerande ungdomar. Har själv inga barn sedan tidigare men mina jobbarkompisar som har det har ansökt om havandeskapspenning och fått gå två månader innan bf. Vi har också låtit de gravida så gott det går undvika att vara med de mest utåtagerande ungdomarna. Jag oroar mig lite för den första tiden som gravid eftersom man inte vill berätta för jobbarkompisarna såfort man fått veta att man fått ett plus.
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 10:05:31 följande:

Just i början krävs väldigt hårt våld mot magen för att det skulle skada fostret menar jag. Tror jag. Det är ju så inbäddat och skyddat.. Men jg förstår hur du tänker.

Tack, skönt att höra! :) tänker också att det borde vara väl skyddat i början, värre sen när magen växer och bebisen ligger mer ytligt. Men man kan ju inte låta bli att oroa sig lite ändå. Vill ju verkligen inte att det ska hända något den dagen man äntligen lyckas bli gravid.
  • Liiinis
    Carerra skrev 2014-09-25 09:56:05 följande:

Och där kom plötsligt mensen. Tror jag låser in mig och grinar en stund. Eftersom jag hade utslag på ÄL test 13 & 14 så innebär ju det här att jag har en luteal fas på 10-11 dagar. Innebär det här ett problem kanske? Så less man blir..

Men nej :( jag tror att jag har ganska kort lutealfas jag med så har läst lite om det och vad jag har hittat så ska under 10 dagar kunna påverka chanserna men tror att det kan vara svårt att sätta en så tvär gräns. Men det går att få hjälp med att förlänga lutealfasen.

Skickar en kram till dig och hoppas på bättre lycka nästa gång!
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 10:12:37 följande:

Och jag måste fråga er!!!

Ska iväg till Ullared och Gekås snart, typ dagen innan bim... Har några bekymmer då..

Tänkte testa mig på söndagen innan vi åker men så blir jag bekymrad. Om det är

Positivt vill jag ju köpa något litet till bebis (ja jag är en sådan som inte kan hålla mig haha) men mina reskompanjoner får absolut inte veta. Vad ska man säga?

Är det negativt tänkte jag köpa test där, de har ju twstlagrets (kollar ju givetvis lotnr) och det är ju ÄNNU svårare att bortförklara?

Vi åker sällan till Gekås och kommer antagligen inte åka dit innan nästa höst och då hoppas vi ju bebis har ankommit :o

Haha! Jag har varit i samma sits med testen på gekås :) stog där och kikade lite diskret på vad som fanns, var påväg att ta några stycken och gömma längst ner i en korg men vågade inte :P tillslut tog jag en flaska med klorhexidin som stod jämte för att det inte skulle se allt för konstigt ut att jag stått där en lång stund :P

Om du ska försöka köpa i smyg så tänk på att inte ställa dig i samma kassa som de som är med dig ;) lättare att gömma testen i vagnen än på rullbandet ;)

Vill du köpa bebisgrejer så kan du kanske låtsas att det är en present till någon annan som precis fått barn :)

Lycka till! :)
  • Liiinis
    Malinbarre skrev 2014-09-25 10:47:59 följande:

Jag vet inte om det var dig eller någon annan jag tipsade till, tipsar igen isåfall! :) om jag var du så skulle jag köpa progesteron och börja med det mellan äl-mens :)

Vart köper man det? Behöver man recept eller rådfråga läkare innan man provar själv om man märker att man har kort lutealfas?
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 10:57:03 följande:

Hahaha men guuuud.... Alltså det är min moder och mina systrar som jag är riktigt tajt med, de ser också rakt igenom mig om jag ljuger. Haha så har jag inte en enda vän som ska ha barn. Eller jo en. Åh jag kan ha henne som syndabock!!

Skitbra idé att ställa sig i en annan kö!

Köpte du något alls den gången?

Haha! Det där är knivigt :P jag är sämst på att ljuga, börjar alltid skratta för jag hör själv hur dumt jag låter :P

Nej, det blev ingenting i graviditetsväg den gången :P åkte hem och beställde test på internet istället :) dock blev vagnen ganska full med andra saker ;) längtar tills man får åka dit och köpa bebisgrejer! <3
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 11:11:18 följande:

Hahahaha jag är precis likadan. Kan aldrig hålla mig. Visst kan man säker säga att testen är till en kompis, men med fyra barn redan och de VET att jag älskar barn och familjelivet så kommer de aldrig tro mig.

Åh jag förstår det :) har inte koll på listan, vilket försök är du på ? När har dy bim?

Hahaha! Nä, de genomskådar nog en oftare än vad man tror när man försöker ljuga om såntdär :)

Femte försöket med första barnet, tror att jag har BIM på mån men skulle kunna vara tidigare för jag tror att jag har kortare lutealfas än vad jag haft tidigare. Känns som att den har kortats ner efter tidigt mf i juli, men jag vet inte om den kan göra det? Är iaf på Äl+10 idag och neg på stickan.

Hur ligger du till?
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 11:22:59 följande:

:)

Oj du det har jag ingen aning om ifall den kan! Är inte så haj på vilken del som är lutealfasen heller, är det mellan mens o äl eller äl och mens?

Påverkar det ens chanser om man har kort/lång? (Någon annan som kan svara kanske ? Hehe)

Åh då håller vi tummarna! Har du några symtom?

Du jag har den eviga väntan mot bim, 12 dagar kvar. Hade äl i tisdags :/ sååååå drygt

Lutealfasen är mellan äl och mens. Jag har läst att om lutealfasen är färre än 10 dagar så kan det vara så att även om ägget blivit befruktat så kanske det inte hinner fästa helt utan kan stötas ut iaf. Men jag vet inte hur pass mycket det påverkar.

Jag har inte speciellt mycket symtom, har haft molvärk som jag egentligen mer tror beror på inbillning/önsketänkande. Igår kväll kändes det dock lite mer som träningsvärk precis som jag hade när jag blev gravid i juli men idag känns det knappt alls. Kroppen jäklas verkligen med en när man går och väntar såhär.

Oh, va segt! =/ Tänk va bra det hade varit om man kunde fått reda på direkt efter äl om det tog sig eller ej :) den här väntan är så påfrestande! Hoppas tiden går fort för dig!
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 11:41:55 följande:

Aha!! Ja jo man känner ju efter minsta lilla. Helt sjukt verkligen hur låst man blir i tankeni barnskaffartider

Verkligen! Och inte tänker man mindre på det när man kikar in här titt som tätt för att se hur det går för alla andra :)
  • Liiinis
    VioloLaviose skrev 2014-09-25 11:50:09 följande:

Exakt. Höll mig borta förra gången när mensen kom för det var lite småjobbigt. Så hamnade efter i diskussionerna haha

Jag har också funderat på att ta uppehåll för till en viss del stressas jag nog lite av att se alla som plussar och har symtom här inne, även om det såklart är roligt att andra får plus :) får se hur jag gör om det inte går vägen den här gången.
  • Liiinis
    knaappeen skrev 2014-09-25 14:10:06 följande:

Ville vara slänga in ett litet inlägg här .

Testade med testlagrets som några av er vet, fick 4(!) positiva tester. Även sambon fick ta sig ett pissprov haha och den var blank.

Jag trodde på att de var positiva trots alla som inte litar på TLs tester.

Nu tog jag iaf ett CB digital vilket visade detta!!!

Efter 6 månaders försök har det äntligen tagit sig. Kan fortfarande inte förstå det,visst fanns det tvivel igår efter TLs tester efter alt man läst men se där

Och detta trots en kort lutealfas på 11 dagar som någon kommentera tidigare!

Det kommer gå bra för oss alla! Bara hålla hoppet uppe o kämpa på!

Plötsligt händer det

Grattis!!! :)

Och tack för att du skrev det där om kort lutealfas, det ger hopp :)
  • Liiinis
    knaappeen skrev 2014-09-25 15:02:24 följande:

Sett i flera trådar art många pratar om det, men tror det är så indiviuellt m korta o långa så spelar nog ingen roll

Det är snart din tur

Hur länge har ni försökt ?

Ja, det är nog väldigt individuellt, bara att hålla tummarna! :)

Vi är inne på femte riktiga försöket så det är ju inte jättemycket men det känns som att vi har försökt i en hel evighet.
  • Liiinis
    Malinbarre skrev 2014-09-25 21:39:12 följande:

Progesterall är en hudkräm med naturligt progesteron som man smörjer på sig två gånger om dagen. Inget du behöver rådfråga läkaren om, för det är helt naturligt och finns i kroppen. Men har man kort lutealfas så har man ofta progesteron- brist och det gör att ägget inte hinner fästa ordentligt. Här kan du köpa :)

www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall

Åh tack så mycket för tipset! Ska gå in och kolla på det och läsa lite mer :)
    Milie skrev 2014-09-25 21:47:45 följande:

Gällande det här med progesteron så är jag lite kluven. Jag har läst fler än en vetenskaplig debattartikel där gynläkare vill göra det lättare för barnmorskor o.s.v. att skriva ut progesteron eftersom det många gånger kan hjälpa vid kort lutealfas o.s.v. Jag har kollat runt lite i ämnet eftersom jag själv har relativt kort lutealfas. Så hur som helst så talar det ju för att man självmedicinerar med det (antar jag) mer svaga preparaten som finns receptfritt.

På negativa sidan står ju det faktum att oavsett om man har det i kroppen så är det ju faktiskt ett steroidhormon. Kanske man i alla fall ska ringa 1177 och se vad de säger innan man börjar? Eller i alla fall känna att man försökt så länge att det mest troligt är något fel. Risken är väl att man börjar mixtra med något som egentligen fungerar.

Aja, det var bara mina tankar. Jag är kluven i frågan som sagt och dömer ingen oavsett hur man väljer att göra. Med tanke på hur känsliga vi varit på sistone så vill jag verkligen förtydliga det så ingen tar illa upp. Det här är ju bara mina funderingar som jag delar med mig av i all välmening. 

Tack för infon! Jag är lite rädd för att börja påverka min cykel men samtidigt så lockas man ju av att läsa om andra som lyckats med olika medel. Alltid bra att höra både för- och nackdelar :)
  • Liiinis

Jag är gravid!!! :D

Fast jag vågar inte bli riktigt, riktigt lättad och glad än :) I juli blev jag gravid för att bara någon dag senare få ett tidigt missfall. Håller tummarna hårt som attan för att det lilla livet ska stanna kvar den här gången <3

Supersvagt streck på stickan (som knappt syns på kort) men det digitala kan ju inte bli otydligt :)

• Liiinis

Sätter ett preliminärt BF-datum på mig som jag fått fram när jag försökt räkna ut på lite olika sidor. Vet inte riktigt hur jag ska fylla i längden på min cykel och lutealfas eftersom det har varierat lite senaste månaderna.
    Fyllde i dina uppgifter samtidigt VioloLaviose :)

Passar på att säga grattis till er som plussat senaste dagarna! :)

{#emotions_dlg.flower}
    BIM SEPTEMBER 

26/9 mamamiki, 1:a barnet, 1:a försöket
    26-28/9 Fian88, 2:a barnet, 2:a försöket

27/9 BulanochSmulan78, 2:a barnet

29/9 Special K, 28 år, 1a barnet, 2a försöket
    29/9 Carerra, 30 år, 2:a barnet, 1:a försöket. 

30/9 SRMmamma87, 27 år, 1:a barnet, 4:e försöket 
    30/9 rosali84, 29år, 2:a barnet, 15:e försöket 
    30/9 hannap90, 23 år, 1:a försöket
    30/9-1/10 MiaIa90,
     24 år,1:a barnet, inne på 3:e året med försök

MissGrr, 1:a barnet, 1:a försöket e MA
    Bananflugan, 25 år, 1:a barnet
    sspp01, första försöket efter mf

{#emotions_dlg.flower} BIM OKTOBER

1/10 SecretlyMe, 23 år, 1:a barnet, 5:e riktiga försöket 

2/10 NILE90, 23 år, 1:a barnet, 5:e försöket

3/10 Kasovi, 21 år, 1:a barnet (sambons andra), 2:a försöket 

4/10 Reggi, 29 år, 1:a barnet, 6:e försöket 

5/10 Eeeel, 25 år, 1:a barnet, 2:a försöket
    5/10, Malinbarre, 27 år, 1:a barnet, 1:a försöket efter 2:a missfallet i rad

6/10 Milie, 27 år, 1:a barnet, 7:e försöket 

7/10 VivoLaviose, 5:e barnet, 2:a försöket

8/10 tillklaras, 35 år, 3:e barnet, 8:e försöket

9/10 Sanara88, 26 år, 3:a försöket, 3:e barnet

12/10 Zora, 36 år, 2:a barnet, 4:e försöket

13/10 Lizzie09, 22 år, 1:a barnet, 2:a försöket

14/10 eagle87, 27 år, 1:a barnet, 7:e försöket
    14/10 villbildafamilj, 23 år, 1:a barnet, 13:e försöket

18/10 heyorange, 28 år, 1:a barnet (mannens 3:e), 2:a försöket 
    18/10 Pyret 85, 28 år, 2:a barnet, 4:e försöket (2:a efter mf)

19/10 Gummsan, 32 år, 6:e barnet, 11:e försöket
    19/10 CarolineElf, 24 år, 3:e barnet, 3:e försöket 

20/10 blackpeach, 28 år, 1:a barnet, 3:e försöket

22/10 Nostalgity, 25 år, 3:e barnet, 2:a försöket

24/10 missunshine, 2:a barnet, 3:a försöket

Fian88, 2a barnet 3e försöket

PlusVi som plussat (med BF)

BF 18/5 EmmaK1, 27 år, 2:a barnet, 4:e försöket, BIM 10/9
    BF 21/5  Bebben84, 30 år, 2:a barnet, 3:e försöket, BIM 15/9
    BF 28/5 carolinheiner, 26 år, 2:a barnet, 2:a försöket (1 änglabarn)
    BF 1/6 Nelly88, 26 år, 2:a barnet, 1:a försöket, BIM 22/9
    BF 1/6 Manelma, 28 år, 2:a barnet, 6:försöket, BIM 22/9
    BF 7/6
    Liiinis, 28 år, 1:a barnet, 5:e försöket, BIM 29/9
    BF 9/6 Lajsa 88, 3:e barnet, 2:a försöket, BIM 29/9
    BF 11/6 Sawgni, 3: e barnet, 3:e försöket, BIM 29/9

EmmJo, 2:a barnet, 3:e försöket, BIM 3/9   
    Eme91, 2:a barnet, 6:e försöket, BIM 4/9 
    Ciconiidae, 1:a barnet, 2:a försöket BIM 5/9 
    fantasifull, 2:a barnet, 1:års försök (5:e e MA), BIM 6/9 
    Goaround, 24 år, 2:a barnet, 2:a försöket, BIM 10/9 
    LGB87, 27 år, 1:a barnet, 1:a försöket, BIM 12/9