• NILE90

BIM September 2014

Vad ska man lita på, ÄL-test eller temperaturen? 
    Fick positiva test fre-lör, negativt sön. Borde alltså vara på ÄL+1 idag. 

Temperaturen har legat runt 36,2 (mäter 05:10 varje morgon) under hela förra veckan, steg till 36,41 i fre (positivt ÄL-test). På lördag hade jag 36,55 men mätte visserligen inte förrän 6:30 och söndag hade jag 36,48 och mätte då 6:30. Om jag behåller dessa temperaturer tycker FF att jag borde haft ÄL i fredags. Men det kan ju omöjligt stämma eftersom jag fick positivt ÄL-test i fredags och lördags? 
    De temp som jag tog 6:30 är markerade som osäkra i FF. 

Känns ju vettigast att följa ÄL-testen istället för de osäkra temperaturerna? Så antingen är jag på ÄL+1 eller så är jag på ÄL+3. 

• NILE90
    Manelma skrev 2014-09-22 08:05:21 följande:
    Svårt att säga, jag har provat 2 månader efter ÄL tester och för mig har det stämt bra, äl test positiv sen två dagar senare ungf så har tempen höjts. Men det är inte på dagen temperaturen höjts man har äl utan innan tempen höjts typ. Alltså dagen innan tempen skjuter i höjd. Så jag vet inte jag skulle gå efter tempen om det gällde mig själv då den verkligen är väldgit tillförlitlig för mig. Problemet i ditt fall är att du inte mätt samma tid. Det är stor skillnad att mäta kl 05.10 och 06.30, på den tiden tror jag din temp går upp minst 0.2 varje morgon. Så jag skulle nog dra av minst 0.1 på tempen du mätte senare. För att det ska motsvara din temp kl 05.10 

Såhär ser grafen ut om jag inkluderar de osäkra temperaturerna. Jag ska prova dra av lite för att se hur den ser ut då. Är första månaden med temp för mig. 

• NILE90
    Zora skrev 2014-09-22 09:08:13 följande:
    Jag hade gått på tempen. Sen släpper väl ägget 12-48 h efter första positiva testet? I såfall kan det mycket väl stämma med positivt äl test samma dag som äl. Ser också att du inte tagit äl test dagen innan det första positiva. Det borde väl egentligen kunnat varit positivt redan då?

Förra månaden var första gången jag provade äl tester i kombination med temptagning och jag fick positivt på morgonen den dagen som fertilityfriend sedan satte som äl dag. Samma dag på em fick jag äl smärtor, så jag hade nog ganska garanterat äl den dagen. Jag testade med CB digital men kikade lite på strecken också (förutom glada gubben) och dagen innan jag fick glad gubbe var sträcken nästan lika starka på morgonen så jag misstänker att jag hade fått glad gubbe redan på em/kväll om jag testat då.
    Jag gjorde ett ÄL-test den dagen men den var inte positiv inom tidsintervallet på 3 min, eller inte lika självklart positiv som de två andra testerna var. 

I vanliga fall brukar jag bara ha positiv på stickan en dag, men nu blev det 2 dagar, eventuellt 3 om jag ska räkna med den första stickan som blev positiv först efter drygt 5 min. 
  • NILE90
    Zora skrev 2014-09-22 09:08:13 följande:
    Jag hade gått på tempen. Sen släpper väl ägget 12-48 h efter första positiva testet? I såfall kan det mycket väl stämma med positivt äl test samma dag som äl. Ser också att du inte tagit äl test dagen innan det första positiva. Det borde väl egentligen kunnat varit positivt redan då?

Förra månaden var första gången jag provade äl tester i kombination med temptagning och jag fick positivt på morgonen den dagen som fertilityfriend sedan satte som äl dag. Samma dag på em fick jag äl smärtor, så jag hade nog ganska garanterat äl den dagen. Jag testade med CB digital men kikade lite på strecken också (förutom glada gubben) och dagen innan jag fick glad gubbe var sträcken nästan lika starka på morgonen så jag misstänker att jag hade fått glad gubbe redan på em/kväll om jag testat då.
    Det jag är lite fundersam över är att om jag nu hade ÄL i fredags, varför är ÄL-testet positivt på lördag också? 
  • NILE90
    SecretlyMe skrev 2014-09-22 09:45:29 följande:

Även jag är ju osäker på när äl inföll för mig pga olika faktorer - det stämde lixom inte med sekret, temp och test. Men jag har täckt äl iallafall. Hoppas du oxå gjort det NILE90 :)

Oavsett vilken dag jag är på så känner jag ingenting förutom den konstanta molande värken, precis som mensvärk men ändå inte.. Inga ömma bröst, inget illamående, ingen pms. Åh vad jag är rädd för att hoppas.

Men det är samtidigt väldigt skönt att slippa pms och ömma bröst och alla andra sken-tecken. :)

Jaa vi har definitivt täckt ÄL, vi kör nog på en sista gång idag för att vara helt säker. Vi har haft sex alla dagar från tisdag förra veckan, och ÄL skedde väl någon gång mellan fre-sön. 

Jag är inne på andra, eller tredje (?) dagen med lite molande fram och tillbaka mellan äggledarna. 

Denna cykel känns jättevirrig. Visst vi har haft supermycket sex men jag har noll koll på när ÄL var, när BIM är, när jag haft olika symptom nu efter ÄL och så vidare. Tidigare cyklar skrev jag slaviskt upp allt som kunde vara ett symptom. Men det känns ovärt nu när jag knappt har koll på när min ÄL varit. Haha. 
  • NILE90
    Zora skrev 2014-09-22 09:36:03 följande:
    Men kan dom inte visa positivt flera dagar i rad? Har för mig det, men att det är det första positiva som räknas. Med CB s digitala står det iallafall att så fort testet visar positivt ska man sluta testa eftersom det kommer visa positivt även efter det, men att det inte säger något.
    Jag vet inte hur det funkar eftersom jag aldrig haft positivt flera dagar i rad. Gjort är gjort och i vilket fall som helst borde vi ha prickat ÄL. 
  • NILE90
    Zora skrev 2014-09-22 10:11:00 följande:
    Ja det lär ni garanterat ha gjort och det är ju det som räknas ????
    Precis! Tyst
  • NILE90
    SecretlyMe skrev 2014-09-22 11:40:29 följande:

Ja men dåså :)

Jag skriver fortfarande upp, för att jämföra. Jag glömmer lätt och har ofta trott "detta är nytt symtom! " men det visar sig inte vara det.

Vi behöver nog inte hålla koll på bim, förhoppningsvis.. :)

Jaa jag ska försöka skriva upp i min app också. Men kroppen är ju så olika varje månad. Förra månaden hade jag ju inte alls ont i brösten mellan ÄL och mens och månaden innan hade jag det hela tiden. 

Men idag har jag en tydligt molande känsla låååångt ned i ryggen och i tjejmagen. Men det är ju på tok för tidigt för att vara något symptom. Foten i munnen

• NILE90
    Zora skrev 2014-09-22 13:48:42 följande:

Vi har nog köpt hus mitt i allt barngörande ska besiktas i slutet på den här veckan och det var ju inte helt billigt... Nästan 7000:- för en vanlig. Vill man kolla fukt i konstruktionen (när dom gör borrhål) går det på nästan 9000:- Vi är lite kluvna till vad vi ska ta. Är ingen källare på huset, utan platta på mark. Har ingen erfarenhet av husköp

Men det känns helt otroligt och spännandes! Inte drömhuset, men bättreän en tvåa högst upp utan hiss!

Vi köpte hus för ett par veckor sedan och besiktigade en vecka efteråt. Betalde 8300kr för en vanlig besiktning där han gick igenom hela huset, fuktmätte med mätare (räckt gott och väl för oss), luktade och hade sig. På besiktningen framkom att taket inte var fackmannamässigt utfört så det fick takläggarna komma tillbaka och göra. Badrummet är renoverat 2006 men brunnen är i gjutjärn och inte utbytt då, vilket vi fick 10000kr avdrag för. Besiktningsmannen sa att så länge det är platta på mark så blir det inga katastrofala följder om nu brunnen skulle gå sönder. 
    När flyttar ni? Vi får tillträde 30/10, längtar! 
  • NILE90
    kasovi skrev 2014-09-22 16:58:56 följande:

När ska man börja med älstickor då? :o

Antingen direkt efter nästa mens, eller kanske på dag 10 i cykeln och sen tills du får positivt?
Svar på tråden BIM September 2014