• Min högsta önskan

Klösträd till kattunge?

Om elva veckor får jag hem en liten kattkille till mej. Som jag längtar!!
    Tänkte förbereda och handla hem sånt som behövs innan han är här, så kanske hösten går fortare. ;)
    Har lite frågor dock..
    Klösträd.. Är det bra att skaffa redan nu i början, eller är han ändå för liten? Tips på vart man kan köpa det utan att bli ruinerad isf? (Tänkte nej isf att mindre, med ett litet krypin och nån hylla)
    Sovplats/korg är det en onödig sak att köpa?
    Något annat dom är bra att skaffa?
    Eller som är onödigt att skaffa?

Han kommer få röra sej fritt både inne och ute. Bor i utkanten av ett litet samhälle, med en mindre skog/skogsdunge vid tomtgränsen.

Tack på förhand!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Klösträd till kattunge?
  • carolinheiner

klösträd hade ja inhandlat.. kolla runder på nätet om de finns någon billig.. men tyvärr e de så billigt burkar vara ostadigt:( talar av egen erfarenhet.. kolla blocket?
    Köp bollar å möss som piper.. tycker min katt e kalas.. prova dig fram å se vad din katt gillar..kanske en pinne med snöre å mus som du kan leka med honom :) har aldrig haft en kattbädd till mina. bara en filt som dom själva ansåg var deras.. sen låg dom å sov mest på mig å i min säng :) dom brukar hitta"sin" plats själva. :)tänk på att ha katten inne i ca 2 veckor innan han får gå ut så han vet art han bor. mitt bästa köp har vart vattenfontän så slipper ja gå å sätta igång kranen i badrummet hela tiden :) kanske en sprayflaska för att hjälpa till med att sätta gränser? typ om dom klöser där dom inte ska klösa.. catnip för att visa vat han ska klösa.. å kattgodis :) ge lillen lite tid att få kolla ensam i boendet. glöm inte att första han ska se e badrummet så släpp honom där(om han har sin låda där dvs) så kan han själv hitta därifrån till andra rum :)
    Lycka till med den lille :)

• nemo1
    carolinheiner skrev 2014-08-05 23:52:38 följande:
    klösträd hade ja inhandlat.. kolla runder på nätet om de finns någon billig.. men tyvärr e de så billigt burkar vara ostadigt:( talar av egen erfarenhet.. kolla blocket?
    Köp bollar å möss som piper.. tycker min katt e kalas.. prova dig fram å se vad din katt gillar..kanske en pinne med snöre å mus som du kan leka med honom :) har aldrig haft en kattbädd till mina. bara en filt som dom själva ansåg var deras.. sen låg dom å sov mest på mig å i min säng :) dom brukar hitta"sin" plats själva. :)tänk på att ha katten inne i ca 2 veckor innan han får gå ut så han vet art han bor. mitt bästa köp har vart vattenfontän så slipper ja gå å sätta igång kranen i badrummet hela tiden :) kanske en sprayflaska för att hjälpa till med att sätta gränser? typ om dom klöser där dom inte ska klösa.. catnip för att visa vat han ska klösa.. å kattgodis :) ge lillen lite tid att få kolla ensam i boendet. glöm inte att första han ska se e badrummet så släpp honom där(om han har sin låda där dvs) så kan han själv hitta därifrån till andra rum :)
    Lycka till med den lille :)
    Givetvis sprutar man inte vatten på en katt, en katt vet inte att den blir bestraffad utan tycker bara att du är elak.
  • carolinheiner
    nemo1 skrev 2014-08-06 00:05:43 följande:
    Givetvis sprutar man inte vatten på en katt, en katt vet inte att den blir bestraffad utan tycker bara att du är elak.
    konstigt då att MIN katt inser att han gör fel.. nä man ska acceptera att dom klöser överallt? de e inte så att man ska dränka katten i vatten. ett sprut går bra.
  • Sandravanilj
    nemo1 skrev 2014-08-06 00:05:43 följande:

Det funkar på båda mina katter... och jag tror inte dom tycker man är elak bara för att dom får lite vatten på sig! Vattenspruta är perfekt!
  • nemo1
    carolinheiner skrev 2014-08-06 11:10:24 följande:
    konstigt då att MIN katt inser att han gör fel.. nä man ska acceptera att dom klöser överallt? de e inte så att man ska dränka katten i vatten. ett sprut går bra.
    Om katten klöser överallt så är det du som brustit i uppfostran när den var liten. Jag har alltid massor med jourkatter hemma och ingen klöser någon annanstans än på alla sina klösträd.
    Som sagt, man sprutar inte vatten på en katt utan lyfter den till klösträdet eller avleder på annat vis!

Om jag visste att någon som köpt katt från mig använde den metoden hade jag hämtat tillbaka katten omedelbart!
  • carolinheiner
    nemo1 skrev 2014-08-06 11:44:01 följande:
    Om katten klöser överallt så är det du som brustit i uppfostran när den var liten. Jag har alltid massor med jourkatter hemma och ingen klöser någon annanstans än på alla sina klösträd.
    Som sagt, man sprutar inte vatten på en katt utan lyfter den till klösträdet eller avleder på annat vis!

Om jag visste att någon som köpt katt från mig använde den metoden hade jag hämtat tillbaka katten omedelbart!
    Om de inte är jag som har haft honom från början?
    vi alla uppfostrar våra djur olika.. anser inte detta som ett omöjligt å ovårdat sätt att uppfostra.. de e inte så att man slår eller slänger iväg katten..
    inget annat funkar å anser att de inte e djurplågeri å därför kommer ja inte sluta heller. man gläds inte av att göra de heller men sålänge de funkar å katten inte tar skada så e de ok.. spelar de någon roll om katten får lite vatten på sig? den dör ju inte. eller hur?
  • nemo1

Du kan väl höra med kattbeteendevetaren Susan Hellman-Holmström vad hon tycker om att spruta vatten på sin katt?
    Och tydligen hjälper det ju föga då du får göra om det hör jag.. Katten vet att den får uppmärksamhet när den klöser fel, även om uppmärksamheten är negativ och fortsätter därför. men den vet inte att den gör något fel.

Ge katten mer uppmärksamhet och lek med den då den är understimulerad.

• KanDetHändaNu
    Min högsta önskan skrev 2014-08-05 23:31:59 följande:
    Om elva veckor får jag hem en liten kattkille till mej. Som jag längtar!! Tänkte förbereda och handla hem sånt som behövs innan han är här, så kanske hösten går fortare. ;) Har lite frågor dock.. Klösträd.. Är det bra att skaffa redan nu i början, eller är han ändå för liten? Tips på vart man kan köpa det utan att bli ruinerad isf? (Tänkte nej isf att mindre, med ett litet krypin och nån hylla) Sovplats/korg är det en onödig sak att köpa? Något annat dom är bra att skaffa? Eller som är onödigt att skaffa? Han kommer få röra sej fritt både inne och ute. Bor i utkanten av ett litet samhälle, med en mindre skog/skogsdunge vid tomtgränsen. Tack på förhand!
    Jag köpte ett stort  träd på tradera, de var nytt och oanvänt och det var bara jag som la ett bud så jag fick den jätte billigt med frakt. De tog några veckor innan mina kattungar vågade klättra högst upp. Ska du skaffa någon kattlucka till dom?
  • nemo1

Klösträd behövs om du inte vill få möblerna förstörda, köp ett stort med en gång då katten snabbt blir större. Köp två kattungar då en kattunge har ett enormt behov av en kattkompis. Och givetvis ska inte en kattunge gå ut innan den är kastrerad, vaccinerad x 2, idmärkt och försäkrad. En okastrerad katt försvinner lätt då de letar honor att para sig med.
    Innan ett års ålder är de inte mogna att gå ut själva då de inte förstår faror, det räcker med EN bil för att den ska bli överkörd. Och är man rädd om sin katt så bygger man en rastgård istället.

• Min högsta önskan

Tack för era svar!

Jag kommer inte ha någon kattlucka, då jag bor i en hyresrätt..

Han kommer att då vara inne under vinterhalvåret. Får honom inte förrän i november. Sen släpper jag ut honom fram i vår/sommar.

Ang spruta vatten.

När jag var liten var jag livrädd för katter (eller för alla djur..)

Hade en vattensprutande som jag sprutade om katter kom för nära när jag var i min trädgård. De lärde sej snabbt att de inte ville vara där. Så min erfarenhet är att det funkar.

Sen får andra säga vad de tycker.

Svar på tråden Klösträd till kattunge?