Inlägg från: Anonym (ofdrykkja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ofdrykkja)

Avgiftning, sämsta mamman!

Anonym (o) skrev 2014-08-04 17:21:08 följande:
    Så gott det går. Jag vet inte ens vad jag vill ha för stöd. Vill bara att nån tar bort "pirret" så jag kan sitta/ligga och inte behöva röra mig hela tiden. Allt annat klarar jag men rastlösheten och pirrer knäcker mig. Jag är så trött i kroppen av ständig rörelse.

Tre timmar kvar så har det gått 48 timmar sen jag tog min sista.
    Försök att göra något som aktiverar dig samtidigt som du sitter still. T ex rita eller sortera något.
    Bra att du håller koll på tiden, kan vara peppande. Tänk nu också på att i natt kan det bli värst hittills. Förberedd något att göra i natt om det blir för illa. Ta fram filmer du kan titta på, handla godis, se till att ha is i frysen.
  • Anonym (ofdrykkja)

Hur går det nu då?

• Anonym (ofdrykkja)

Jättebra :)
    Hur sov du i natt då?

Jag blir själv peppad på att kanske tända av nu snart när du är så duktig :)

• Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (o) skrev 2014-08-05 22:34:26 följande:
    Natten var ett helvete! Jag har gråtit och skrikit, vankat av och an, trodde jag skulle bli tokig! Men somnade tillslut utmattad och lyckades sova. Oroar mig verkligen för den.här natten.

Det känns som.att det är två.steg fram och ett tillbaks, hela tiden. Tröttsamt.

Jag har försökt avgifta mig en gång för några veckor sen, men orkade bara med ett.dygn. Nu har jag klarat tre dygn sen.jag tog sista oxyn
    Det blir nog bättre i natt, jag brukar bunkra upp med film och godis och direkt det börjar bli jobbigt så går jag upp och ser film istället.

Men du har kommit långt nu. Skulle det skita sig nu så ta inte en hel tablett vad du än gör. Mosa den då och ta en 1/4 eller något oavsett vad läkarna säger. Du har kommit så långt nu.
  • Anonym (ofdrykkja)

Du kanske kan ta en promenad med en ljudbok i lurarna? Du kan ju gå hela natten om du vill, är ju inget problem med det :)
    Har du testat kallt fotbad förresten? Det brukar hjälpa bra? Eller varma bad. Brukar ta bort pirret i kroppen för en stund.

• Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (o) skrev 2014-08-05 23:39:14 följande:
    Fotbad har jag inte testat, men det ska jag absolut! Tack för tipset.
    Riktigt kallt, det ska inte vara behagligt.
  • Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (o) skrev 2014-08-09 01:13:29 följande:
    Ute och går just nu. Rastlös, pirrig och kallsvettig. Igår var en riktigt bra dag, idag fredag något sämre. Men om jag har förstått det rätt kan det vara så, ett steg fram och två tillbaka.

Riktigt påfrestande både fysiskt och psykiskt och jag har fått en helt ny förståelse för missbrukare av alla de slag. Den här upplevelsen har helt klart gjort mig mer ödmjuk.
    Ja men det blir mjukare sen. Räkna med att två veckor är lite jobbiga. Man sköter man sömnen, vätskan och maten så tar man udden av mycket.
    Jag tänder också av nu :( Sen i fredags. Är väldigt jobbigt just nu :(
  • Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (o) skrev 2014-08-10 21:06:22 följande:
    Åh vad jag önskar jag kunde ge dig samma stöd som du gett mig! Du har varit/är min klippa, du är stark och klarar det @):-
    Jo jag vet att jag klarar det, är liksom inte första gången :p
    Ska inte heller gå av helt utan bara dra ner toleransen lite då den är alldeles för hög idag :(
    Men det är lite hårt. Fast jag tror du hade det värre ändå. Men du är så snäll.
    Har det värsta runnit av dig nu?
  • Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (o) skrev 2014-08-10 21:32:47 följande:
    Det går nog inte att jämföra, allas kamp är olika men i mitt fall har det gjort mig mer ödmjuk och mindre dömande.

Jag hittade ett litet inlägg i Aftonbladet av alla tidningar som hjälpt mig och fortfarande hjälper mig "Gå ut och gå - demonerna tycker inte om frisk luft." Tydligen något Ingemar Berman sagt. Så jag har gått och gått och gått.

Tydligen skulle inte min läkare skrivit ut dessa piller till mig och framförallt inte så många under så lång tid. Jag lider av ångest och panikattacker samt har en tendens att bli beroende av det mesta. Men nu är det som det är.

Igår var riktigt jobbigt och dygnet innan, ångest och rastlöshet, idag har det gått bättre. Två steg fram och ett tillbaka.

Vill du dela med dig av din historik, hur du hamnat där du är? Du måste absolut inte.

När man "tänt av", blir man extra känslig för substansen sen, att det räcker med ett halft piller för att må bra? Om man måste medicineras igen, fastnar man i träsket direkt då eller tar det några veckor?
    Haha börja inte jämföra dig med Bergmans och hans demoner nu :p

Ja det är väl ingen hemlighet direkt varför det blev som det blev för mig. Började dricka ganska mycket när jag var ganska ung och testade lite allt möjligt. Både för att det var roligt att festa och för att jag mådde dåligt och var rädd. Men efter några år blev det svårare med vissa droger som tjack och sprit och särskilt med hallucinogener och ecstasy så jag började med benso och senare opiater för att lugna ner mig. Sen var man fast och det har mest rullat på. Nu är jag lite över 30 och har ett rätt svårt missbruk. Men försöker hålla det i schack genom att inte gå upp helt på för starka saker och stora doser. Försöker undvika vissa saker och försöker hålla ett schema. Får väl se hur det slutar, tyvärr ser jag inte ljust på framtiden. Men tar en dag i taget.
  • Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (o) skrev 2014-08-10 22:30:50 följande:
    Hahahahahaha nej jag och Bergman har inte mycket gemensamt förutom det där med att gå. Den här veckan har jag gått ca en mil dagligen, vilket antagligen är tur mtp hur mycket jag äter just nu.

Har du familj eller någon som stöttar dig? Jag har en vän som går och får metadon (tror det heter så) på sjukhuset, är det inget du funderat på? Som sagt, det är bara frågor, jag ser ju nu hur lätt det är att hamna i ett beroende man aldrig trodde man skulle hamna i.
    Nej jag har inget sånt, både föräldrarna är döda, har två syskon men vi har ingen kontakt längre. Sen mostrar och kusiner och sånt men ingen kontakt där heller. Jag umgås mest med människor som är som mig.
    Metadon och subprogrammen finns men jag är inte riktigt den typen, jag har förstora problem med ångest och andra saker. Jag tror inte jag skulle klara av att sköta mig så mycket att det hade fungerat. Jag har ganska stora problem med soc och vården idag. Jag är för ostabil. Man måste nog vara normal om man ska få metadon och sånt (alltså när man går på medicinen).
  • Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (Art) skrev 2014-08-10 23:00:53 följande:
    Men metadon eller subs gör ju så att man blir normal (vad det nu innebär egentligen) kommer ur sitt missbruksbeteende och ur det kriminella. Hög blir man inte, däremot tar man en omväg så man undviker den värsta avtändningen. Och är stark nog att inte falla dit igen, gång på gång. Vilket är det främsta med metadon.
    Jag passar nog inte där, jag är ingen tung heroinist. Jag har istället ett ganska svårt blandmissbruk ihop med ångest, depressioner och självskadebeteende. Vad jag har förstått så lever dom i metadonprogrammet ett ganska normalt liv på metadon och det är jag ganska långt ifrån även om jag skulle tända av på allt.

• Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (Art) skrev 2014-08-11 19:19:09 följande:
    Förstår hur det känns (vart där själv) Och ditt drogmissbruk (självmedicinering) förstärker ju allt det negativa. Men även du har rätt att ta dig ur det men det är bara du själv som kan komma till den slutsatsen. Det kan kännas helt omöjligt, men känslor stämmer inte alltid ihop med verkligheten, i synnerhet inte när dom är utspädda med droger.

Kanske du kan kontakta vården och be om hjälp, som en början. Se vart det leder, få nån att prata med. Nån du känner dig trygg med. Det betyder inte att du måste sluta använda samma dag.

I de flesta fall är det omöjligt att ta sig ur tunga missbruk helt på egen hand. Det är ingen skam dock att be om hjälp.
    Jag har haft kontakt med vården i många år, fått medicin utskrivit, pratat med alla möjliga personer, varit inlagd både på behandlingshem för missbruk och på psyk. Men vi får se vad som händer i framtiden.
  • Anonym (ofdrykkja)
    Diamant skrev 2014-08-11 07:09:31 följande:

Kära du, du verkar vara en sån himla fin människa som trots din egen problematik hjälper andra som behöver stöd. Det MÅSTE finnas hjälp för dig någonstans! 
    VI finns här om inget annat! 

Jag förstår om det känns som om du förbrukat alla dina chanser till ett 'normalt' liv och det kanske känns som att de som går metadon/subprogrammen har normalare liv än vad du har men de har förändrat sina liv under programmets gång.

Oavsett vad du lider av och hur du har det så är det inte försent att ändra på och vården- oavsett vad man kan tycka om den- har sett det mesta och känner till alla diagnoser och dess problematik och kan ge dig anpassad hjälp.

Du kan kanske få en terapeut för stödet eller en livscoach/sponsor? Och istället för met/sub så något annat som passar för din ångest och självskadebeteendet?
    Har flera vänner som lider av panikångestattacker och självskadebeteende som mått dåligt men som fått hjälp av ångestdämpande och psykologer. Det är såklart inget som går över direkt och det kräver mycket arbete men det GÅR att ha ett fungerande liv med diagnoserna!
    Det skadar åtminstone inte att ställa sig i kö för ett sådant program och testa på det. Det kan vara rätt lång kötid så skriv upp dig redan nu! (och när det blir din tur kan du ta ställning då)  

Och byt miljö, kanske dags att byta stad? Lära känna nya människor? :) 
    Du är värd att kämpa för! Kom ihåg det!

Du är snäll, men du har inte sett min mörka sida :)
    Men vi får se hur det blir, men känner inte så stort hopp för vården, det har liksom inte fungerat dom senaste 10 åren och då har jag fått ganska mycket hjälp. Mest är det bara ingenting i fin förpackning alltså rent verkningslöst eller så är man neddrogad bara. Har spenderat mycket tid på olika avdelningar helt neddrogad. Sen har jag säkert spenderat månader totalt i spännbälte. Men jag är inte bättre idag. Jag vet inte, jag är bara negativ. Det har varit en tufft år med många dödsfall. Vi får se.
    Men vet faktiskt inte riktigt om jag verkligen vill byta miljö. Dom jag umgås med idag är min nya familj, vill inte bara lämna dom sådär. Flera av dom har gjort otroligt mycket för mig. En av mina bästa vänner är en äldre man med alkoholproblem, svensson skulle nog kalla honom för en typisk fyllegubbe. Förra året när jag hade rätt stora problem med mina tänder och inte hade några pengar ens att dra ut dom och soc vägrade hjälpa så var det han som skramlade ihop pengarna åt mig på egen hand så jag kunde gå till tandläkaren, fast han själv har det extremt tufft. Jag kan som inte bara dumpa såna människor. Oavsett vad dom är och oavsett hur vi påverkar varandra så har vi bara varandra.

• Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (Art) skrev 2014-08-12 05:13:33 följande:
    Låter som om du haft ett tufft och utsatt liv. Och jag förstår hur du tvekar om hur du inte vill dumpa dina vänner. Den äldre mannen som hjälpte dig på så vis med dina tänder var ju ovärderligt. Nu vet jag ju ingenting om dig, men jag hoppas du inte blir utnyttjad. Jag vill inte döma eller peka finger, men jag vet själv hur det kan, alltså kan, gå till. Speciellt när man är desperat och kroppen skriker efter sin "drug of choice".

Nog om det. Att vistas i den miljön gör det omöjligt för dig att skapa dig ett drogfritt liv. Det förstår nog dom också och skulle inte döma dig om du en gång för alla klev ut ur det och in i det nya och främmande, vägen till en möjlighet till ett tillfrisknande. Vem vet, du kanske inspirerar dom att göra detsamma. Och det finns hjälp. Även om det inte funkat förut så är det bara du som kan bestämma om du vill satsa på nytt och försöka igen. För många tar det otaliga försök, man måste ramla och snubbla, göra sig illa, men aldrig ge upp. Upp på hästen igen bara, om man säger så. Det handlar om dig, ditt liv. Så som du skriver så verkar du ju inte trivas nu heller.

Även i "det riktiga livet" så särar man på sig, bryter upp, flyttar, ändrar miljö. Behöver inte betyda att man sviker varandra. Ibland väljer man olika vägar helt enkelt. En står kvar och stampar på samma fläck medans den andra vill förändra nåt och söker sig vidare. Eller så vill båda vandra vidare, men åt olika håll.

Jag har själv lämnat alla mina "homies" bakom mig. Aldrig blickat tillbaks. Hade inte vart där jag är idag om jag inte klippt alla band. Och ärligt talat, utan drogerna så finns det ändå inget gemensamt. Dvs dom fortsätter och jag är ren.

Du kan i alla fall inte fixa det här själv utan du behöver hjälp. Har du nån diagnos/sjukdom utöver det hela som gör att dom drogar ner dig och spänner fast dig? För det låter ju inte som någon vanlig avgiftning. Då tycker jag det är ännu viktigare att du får hjälp och inte självmedicinerar. Du är värd ett värdigt och tryggare liv, det är alla. Och jag hoppas du får känna dig trygg du med. Snart. När du är redo.

Ta väl vara på dig.
    Ja vad ska man säga. Jag vet inte riktigt var jag skulle ta vägen om jag inte bodde här. Man vill inte vara ensam och jag är rädd att jag bör umgås med människor som förstår hur det är att slåss mot sig själv. Jag är rädd att jag är för jobbig för vanliga människor som har sitt och något att värna om. Men man vet aldrig, fortsätter det som det har gjort i år så är jag snart ensam här ändå :(
    Jag har flera diagnoser, vet inte riktigt vilka som gäller idag för det har varit fram och tillbaka, känns lite som att jag får en ny diagnos varje gång jag är på behandlingshem eller är intagen på psyk. Och sen motsätter sig läkaren är hemma dessa. Jag vet inte vad. Har haft flera utredningar och flera gånger har de sagt att det nog inte var som de trodde och att ska göras om. Det jag har idag om jag minns och har förstått rätt är generaliserat ångestsyndrom, cykloid psykos, paranoid personlighetsstörning och återkommande depressioner. Tidigare har dom varit inne på att jag har haft schizoid personlighetsstörning, antisocial personlighetsstörning, bipolär sjukdom och Schizofreni. Inte allt samtidigt såklart men det är detta jag minns som det har varit tal om genom åren, vilka jag fick som diagnos eller vilka som bara var prat minns jag inte just nu. Är väl lite som pokemon, man ska samla så många man kan innan man dör :)

Men ärligt talat mår jag rätt bra idag om man ser till omständigheterna, jag är nykter hyfsat många dagar i veckan, jag ligger inte på direkt sinnessjuka doser,jag håller inte på och blandar och hoppar fram och tillbaka, jag försöker ta det lugnt med alkoholen, håller mig borta från dom droger jag vet sabbar mig helt,jag såg till nu att tända av i god tid när jag märkte att doserna började rusa iväg lite för snabbt och jag mår ganska okej. Har inte skurit mig på eller skadat mig på länge, har inte varit ute på stan och varit tokig och visat min mörka sida på hur länge som helst. Det är okej just nu :)
Svar på tråden Avgiftning, sämsta mamman!