Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?
Motivera gärna varför ni äter vegetariskt/veganskt och varför ni inte äter mer vegetariskt/veganskt.
Motivera gärna varför ni äter vegetariskt/veganskt och varför ni inte äter mer vegetariskt/veganskt.
Just det ja, motivera. Av etiska, miljö och hälsoskäl.
Jag försöker alltid planera in en måltid per vecka med kött, en med fågel och en med fisk. Vi köper in oss på en del av en ekologisk kossa så frysen håller oss med det och jag går förbi fiskhandlaren ett par gånger per dag så de är så lätta att planera för. Finns det ingen ekologisk kyckling till lagom pris i matbutiken så hoppar vi ofta över den. De övriga måltiderna är för det mesta vegetariska, men det är ingen hård regel utan vi tar det som vi är sugna på och som passar in i budgeten.
När jag känner för det, helt enkelt. Ofta efter att man varit på besök i Danmark/Tyskland, då deras köttintensiva och friterade mat står en upp i halsen. Kan ibland slänga ihop en vegetarisk chili på linser eller liknande för att jag känner för det. Har dock svårt att hitta vegetariska rätter som känns lika mättande som kötträtter. Alternativt är lika goda. Hör ofta folk som säger att det finns så många goda vegetariska alternativ men jag hittar dem ytterst sällan. Kan i och för sig bero på att jag inte är jätteförtjust i bönor (kidneybönor och sådan skit) samt att jag dissar quorn. Helt meningslöst att käka köttsubstitut när det finns kött.
Då jag är ett första klassens rövhål så tänker jag inte käka vegetariskt baserat på miljö och etik och min hälsa den skiter jag i. Därmed går quorn bort, då det smakar sämre än äkta vara.
Några gånger i månaden, då äter vi fisk. Annars är det kött som gäller, både jag och min man älskar kött.
Några gånger i månaden, då äter vi fisk. Annars är det kött som gäller, både jag och min man älskar kött.
Alldeles för sällan tyvärr. Har länge tänkt att jag ska börja äta mer veg men inte blivit av än. Äter linssoppa ibland (inte vegansk pga honung) och ratatouille var inte så längesen jag gjorde. Förr gjorde jag veg lasagne ibland, men det var längesen nu. Tycker om vegetariskt dock, så det är inte det.
Älskar grönsaker och måste ha det till varje måltid.
Aldrig. Jag äter i princip inga grönsaker.
Är helt enkelt inte förtjust i kött. Och så är jag laktis.
äter numera blandkost, vegeteriskt ett par gånger i veckan, fisk nån gång, lite kyckling en annan. Det är lika självklart att välja linser som kyckling för mig, jag tänker inte på att jag äter vegetariskt.
Under några år var jag heltidsvegetarian, sen åt jag bara animaliskt. Har landat på att blanda nu utan att egentligen fatta något aktivt beslut om det. Väljer kött framför konstgjorda sojaprodukter helt klart men linser, bönor osv är mkt smidigt och nyttigt. Jag äter nästan bara ekologiskt så då är linser och bönor billigare också :)
Hemma: Aldrig (Jo, det har hänt nån enstaka gång inte mer)
Till lunch på jobbet: Några dagar i veckan.
Varför inte mer, maken är inte intresserad alls av det utan det är fisk och kött som gäller.
Mår illa av att tugga på någon annans kött... senor... muskler... gnaga runt andras ben. Tänka på att djuret en gång varit levande. Dessutom är det en miljövänlig gest.