• Madelene 346

Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?

Motivera gärna varför ni äter vegetariskt/veganskt och varför ni inte äter mer vegetariskt/veganskt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?
  • EnGladPingvin

Vi äter vegetariskt minst två dagar i veckan. Dock aldrig färdigmat då det är så mycket skräp i det. Föredrar att laga maten från grunden så gott det går. På så sätt har man större koll på vad man stoppar i sig.

• Lite Av Varje

Ett par gånger i veckan blir det vegetariskt. Köper alltid ägg, mjölk och grönsaker ekologiskt om det finns.

Min man gillar kött och äter mer av det och grönsakerna.

Jag och dottern äter mindre bitar kött och mer grönsaker/potatis/osv.

Egentligen försöker vi äta mer fisk/kyckling. Älskar fisk så det blir minst fyra ggr/vecka. Vi äter inte så mycket rött kött.

• ITpappan

Varje dag.

Har varit vegetarian i 32 år. Är 32 år gammal.

Har mött många åsikter / fördomar / hjärnlösa kommentarer kring vad jag, och andra äter. Brukar vara samma:

Men hur kan du överleva?

Men kött är ju så gott?!

Du ska fan inte bestämma vad jag äter (... det gör jag inte - jag är vegetarian, inte du).

Vi måste ju äta kött, det har vi alltid gjort!

......

Hjärndöda kommentarer, som sagt.

• Simon 681

Någon gång i månaden blir det väl bananer, ostbågar och grogg eller liknande hela dan. Annars är det nog bara när jag inte har handlat på ett tag och sedan vrickar foten, när de har någonting vegetariskt på ett sjukhus som alternativ till leverstuvning eller om jag är hemma hos någon och blir bjuden på något vegetariskt/veganskt.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Anonym (VLCD)

Varje dag.... eller rättare sagt dricker  

När jag inte kör VLCD så tror jag att vi äter mer vegetariskt än många "köttätare". Både jag och min maka ratar mycket av rent kött. Det är nästan bara det finaste köttet som vi äter samt processad (köttfärs, pulled pork mm), så det faller naturligt att äta vegetariskt lite nu och då.

Väljer t.ex. ofta schnitzlar och "chicky bits" i vegetarisk form än i köttform för att slipa de läskiga senorna..

• Tocopherol

Typ 95% av mina måltider är vegetariska, kanske 85% veganska. De resterande 5% innehåller fisk eller skaldjur. Dock försöker jag hålla nere på det av etiska skäl, men gör undantag när jag är ute och det är svårt att få tag på något annat som är relativt hälsosamt. 

Äter helst veganskt av hälso- och etiska skäl, men inkluderar lite ägg och mejeriprodukter p.g.a. enkelhet (finns t.ex. i många fejkköttprodukter). Själv skulle jag kunna äta helt veganskt (och har även i perioder) men familjen vill ha lite mer "normal" (deras ordval) mat.

• annzah

Jag borde nog äta mer vegetariskt men jag är lite dålig på det - vilket främst har med vana att göra. Jag gillar alla grönsaker och skulle inte ha några problem med att hitta på mat. Borde göra något åt det! 

• Madelene 346
    annzah skrev 2014-07-29 09:43:58 följande:

Jag borde nog äta mer vegetariskt men jag är lite dålig på det - vilket främst har med vana att göra. Jag gillar alla grönsaker och skulle inte ha några problem med att hitta på mat. Borde göra något åt det! 

Vad roligt! 
    Om du vill ha en bra mattidning ska du köpa tidningen VEGO (vegomagasinet.nordicshops.com/). Pressbyrån och vissa matbutiker säljer tidningarna. 

Goda recept:
    www.recept.nu/filip-fasten/soppor-och-grytor/artor--bonor-och-linser/linsgryta-med-curry-och-paprikakram/ (Jag brukar göra utan curry- och paprikakrämen för att få den vegansk)
    www.vegania.net/
    www.vegokoll.se/recept
    vegoriket.se/
    www.vegankrubb.se/

Något som är otroligt gott är att grilla/steka svamp och ha istället för kött på burgaren. Hamburgerbröd, pesto, sallad, grillad paprika, tomat och svamp (till exempel portabello). Så otroligt gott! Om man gillar vitlök kan man pressa vitlök på undersidan av svampen, eller om man gillar örter kan man röra ihop en örtkräm. Nyttig snabbmat. 

Jag passar också på att tipsa om att grilla vegetarisk grillspett. Man kan till exempel ha gurka, minimajs, tomat, svamp, paprika, lök, aubergine, avokado, marinerad tofu, tzay, vegbullar, vegkorv, osv på grillspettet.

Låt fantasin flöda. Det är inte så svårt egentligen. 

Svar på tråden Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?