Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?

Jag är vegan, så jag äter veganskt varje dag och har gjort det i flera år!

Om man ska vara petig så är definitionen av en vegetarisk diet att man endast äter mat från växtriket. Ska man vara riktigt petig så är svamp egentligen inte vegetariskt (de tillhör svampriket), men det brukar ändå räknas in.

Definitionen av veganism är (enligt de som grundade uttrycket veganism):

Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose.

(Källa: www.vegansociety.com/try-vegan/definition-veganism)
    Alltså kan man inte äta veganskt 2 dagar i veckan. Många känner inte till det, därför tänkte jag bara bilda folk lite Glad

• Anonym (Jag)

Motivering: Det är bäst för mig, miljön, energimässigt och för att man kan mätta fler människor på växtbaserad föda. 

• Anonym (Jag)
    Aniiee skrev 2014-08-04 19:37:29 följande:
    Fast det är skillnad på att vara vegan och äta vegansk mat. Man kan absolut äta veganskt två gånger i veckan utan att vara vegan. Tvärtom blir svårt dock.....
    Nej, då äter man vegetariskt. Vegan är en livsstil som i största möjliga mån utesluter grymhet mot djur. Man kan inte säga "jag är vegan när jag sover" eller "jag är vegan en dag i veckan". Äter man en måltid utan animaliska produkter är det vegetariskt. Äter man en måltid med ägg är det ovo-vegetariskt. Äter man en måltid med mjölk är det lakto-vegetariskt. Veganism är inte bara kosten man äter (enligt definitionen som vegnismens grundare gjort). 
  • Anonym (Jag)
    Zoja skrev 2014-08-05 16:30:21 följande:
    Jo, man kan äta veganskt utan att vara vegan. 

Vegan som livsstil handlar om mycket mer än bara maten, men äter man vegansk mat någon gång i veckan så gör man det. Och då är det just vegansk mat.

Du måste lära dig att skilja på livsstilen vegan och maträtterna som är veganska.
    Det finns inga "veganska maträtter" om man inte är vegan. Då är de vegetariska, eller i folkmun "helvegetariska". 
Svar på tråden Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?