• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-03-03 08:35:59 följande:

Sov riktigt uselt, sammandragningar till och från och sen har jag ont i benen/anklarna, dom håller på att svälla upp rejält nu. Sen kom sonen in vid 5 tiden när jag hade somnat.

Nu är vi uppe och griniga och väntar på hantverkarna. 

Jag har iaf inte fått något koll av tappen vare sig den här gången eller förra och har varit där runt BF båda gångerna. Tror dom bara kollar om det finns något särskilt att kolla. Vad skulle en tappkoll egentligen säga om det inte är så att man tror att man är på gång dvs? 

Jag tyckte det var katastrofalt att ha läst dom där böckerna av Abascal, men tyvärr inte för att dom var för negativa utan tvärtom. I efterhand tycker jag dom målade det i rosa moln där alla var lyckliga och tyckte det var en häftig upplevelse efteråt samt en massa skitsnack om att kroppen vet vad den ska göra eller att någon urkraft tar över och gör jobbet, vilket jag inte alls kände igen mig i. Men det är ju bara min upplevelse såklart. 

Haha, det där med häftig upplevelse och att kroppen vet vad den gör är vad som får mig att inte panika nu ;)

Jag hoppas innerligt att jag känner så, det vore så roligt med en positiv förlossningsupplevelse!

Angående tappen tänkte jag mest om de (och man själv) vill veta hur mycket "på gång" det är. Och så kanske man kunde få en hinnsvepning när de ändå var där och grejade, men sånt görs väl inte alltid, och kanske aldrig innan man passerat bf...
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-03-03 09:38:05 följande:

På tal om tappar - är det nån här som testat att känna efter själv?

Vet att många känner på tappen vid ÄL och för att försöka gissa om man blivit gravid och liknande.

Tänkte att eftersom tappen ska kännas lika hård som en nästipp när den är omogen borde man ju kunna känna den på sig själv?! Alltså känna om det känns hårt eller mjukt där inne så att säga ;)

Jag skäms lite, men jag har fan ingen aaaning om hur tappen känns. Jag kan tänka mig att jag hade haft koll om jag hade använt p-ring eller haft annat ärende så långt in, men jag har aldrig känt efter. Kasst att ha så dålig koll på sin egen kropp :P

Eftersom jag inte vet hur den är i vanliga fall antar jag att jag inte skulle kunna göra en bedömning nu.
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-03-03 11:26:57 följande:

Oj jag har ganska många sidor att läsa igen. För göra det lite senare men vill uppdatering först. 

Jag var hos barnmorskan idag (40 + 0). När jag var där förra veckan hade jag läckt lite protein så de ville att jag skulle komma tillbaka redan denna vecka. Förra veckan låg mitt blodtryck bra, idag låg det med ett undertryck på 85 men gränsen är på 90, så det ligger fortfarande på rätt sida. Nu var det även tydligare att jag läckte protein. Eftersom jag dessutom fått huvudvärk sen igår så ville hon att jag kommer in på fredag igen ( egentligen skulle detta vara sista besöket).  Blir huvudvärken värre är jag tillsagd att ringa förlossningen eftersom det finns misstankar om havandeskapsförgiftning. Har känt mig väldigt dålig sen igår så skönt att de vill hålla koll. 

Bebisen mår iaf bra. :)

När man mår dåligt, har ett blodtryck som är på gränsen, och har protein i urinen OCH har passerat bf. Då tycker jag att man borde få hinnsvepning eller igångsättning på en gång om man vill. Pratade ni något om det?
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 12:35:16 följande:

Hemkommen från bm, nu är det lite skräckblandad förtjusning. Jag hade okej blodtryck, ingen protein men jag har gått upp 2 kilo sen i fredags. Så bm rådgjorde med en gammal bm. De kom fram till att eftersom jag är omföderska och gått 37+ 2 fick jag göra en hinnsvepning om jag ville. Självklart tog jag chansen!!! det var inte skönt och magen svarade med en rejäl värk. Tappen har bara lite kvar och jag är öppen 2 cm och fixerad. Nu är jag ordinerad vila och absolut inte stressa så det ska dra igång.

Åh vad roligt! Håller tummarna för att det drar igång!
  • Kpax
    Astilbe skrev 2015-03-03 17:15:16 följande:

Är helt slut efter att ha varit och fått vaxat ben och brasilianskt (det krävs ganska mycket akrobatik för att komma åt numera , men kände ändå när jag kom hem att det var himla härligt att få känna sig så fräsch igen. Sen går jag på toa och får en äcklig snorliknande grej på pappret - kan det vara en del av slemproppen? Eller är det bara universum som ville få balans igen när jag för en gångs skull kände mig lite halvfräsch och tillpiffad?

Hahaha, åh vad roligt! :D

Jag har ingen aning, antar att slemproppen kan se lite olika ut, men att den borde vara tjockare än flytningar i alla fall? :)
  • Kpax
    SvanE skrev 2015-03-03 19:25:14 följande:

En del av min (var inte så stor, därför jag tänker att det inte var hela) kom ut torsdag kväll förra veckan, efter två toalettbesök hade jag båda gångerna som en "snorlobba" på papperet efter torkning. Funderar på att övertala mannen till en färdknäpp ikväll och se om något mer händer ;P hade sex dagen innan det där kom förra veckan så verkade ge något resultat iaf ;)

Astilbe skrev 2015-03-03 19:55:12 följande:

Ja, jag har bara haft vattniga flytningar som inte har fastnat på ngt papper innan. Ville involvera mannen i det hela men inser att det aldrig går att få sin man helt engagerad i hur en slempropp ser ut...

Mina flytningar är mindre vattniga nu, jag skulle inte ta fel på fostervatten och flytning, snarare slempropp och flytning i så fall tror jag. Men jag har inte råkat på någon klump än :)
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-03-03 21:19:05 följande:

Det som sas var att om jag mådde sämre (värre huvudvärk, flimmer för ögonen eller smärta i magen) så skulle jag ringa förlossningen. Hon sa även att på kommer de troligen  vilja sätta igång mig om det visar sig vara havandeskapsförgiftning.

Fick inte heller nån riktig förklaring om vad havandeskapsförgiftning skulle innebära mer än att enda "botemedlet" är att föda. 

Ah, okej.

Bra att de håller koll på dig, tycker det verkar läskigt med havandeskapsförgiftning.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-03-04 07:20:50 följande:

Låter jobbigt med krämpor och sjuka män och hantverkare! På "andra sidan" är det ju andra besvär man dras med så klart och vill tipsa er som snart är där...

Amningen.... Super mysigt men också jävligt smärtsamt efter ett par dagar om bebisen inte fåttoptimalt grepp någon gång.. Fått ordning på det nu men då var ju skadan redan skedd på ena bröstet med sår. Och gör det så ont så man gråter så är det INTE ok tycker jag... Men eftersom jag har nojig förstagångsmsmma hade jag ju köpt allt, inklusive amningsnapp som jag inveg inatt! Säger vara en sak : HALELULIJA!!! Smärtar i 15 sek typ och känns sedan bra..

Man ska ju försöka undvika dessa tydligen för att de glömmer hur man tar vårtan rätt.. Men eftersom vänster bröst funkar så får han ju suga dom vanligt där så jag tänker att det omöjligt kan vara så farligt! Så köp denna mirakelgrej i förebyggande syfte för tusan! Så skönt att ha när det krisar som det gjorde för mig i natt!

Jag har hört mycket gott om amningsnappar, men märkligt nog har jag inte köpt någon trots att jag köpt nån jäkla "breast shell" som ska skydda mellan amning. Hur tänkte jag där?? Nåja, de finns ju lite överallt, jag får fixa det.

Är det någon sort som är bättre eller sämre?
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-03-04 07:57:41 följande:

Vad är breast shell?? :)

www.medelabreastfeedingus.com/products/category/breast-shells

Såna här, men om kanten kommer emot bröstvårtan och ligger och skaver under BHn måste det göra fruktansvärt ont. Jättekonstigt köp känner jag nu, det var i min värsta klickpsykos när jag köpte hela Internet (utom amningsnapp).
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-03-04 09:48:30 följande:

Medelas är toppen och kan köpas på de flesta apotek tror jag.

Tack för tipset, jag ska nog köpa en för säkerhets skull. Om jag orkar ta mig till ett apotek. :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?