• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tack hörrni!

Han har tagit Citodon, och tyckte det hjälpte lite bättre, men kommer han inte iväg till läkaren imorgon ringer jag ambulans som får hämta honom. Det är ju helt sjukt att de inte verkar ta honom på allvar trots att han säger att han inte kan gå (vilket han iofs lyckats med efter samtalen).

Han gjorde illa sig när han körde marklyft för typ en månad sedan. Det gjorde inte jätteont från början, så jag antar att det kanske är någon inflammation? Han har varit hemma från jobbet sen i tisdags förra veckan, och det är han aldrig annars. Och nu imorse blev det som sagt mycket mycket sämre. Han kan kissa och är inte avdomnad i benen, det frågade faktiskt den senaste läkaren han pratade med.

I värsta fall kan både min mamma och mina svärföräldrar köra mig till förlossningen, men jag vill såklart att det ska vara jag och min sambo som är där. Hoppas de får ordning på honom, idag har vi 3 dagar till bf :)

• Kpax
    Cymi skrev 2015-03-02 15:25:26 följande:

Jag gissar på överbelastning /ryggskott och att det "bara" är att vila, när min man överbelastade ryggen och hade skitont sa de på vc när han ringe "va vill du att vi ska göra?" typ, de föreslog kiropraktor /naprapat och olika smärtstillande. Tycker inte vc nånsin tar ryggont seriöst

Nej, det kanske är så... Och jag fattar ju att de inte alltid kan göra så mycket, men man vill ju gärna att de tittar i alla fall. Speciellt när kön till alla landstingsanslutna kiropraktorer och naprapater är tre veckor och läget är så pass allvarligt.

Skönt att de verkar ta oss gravida på allvar i alla fall! :)
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-03-02 15:56:53 följande:

Min brorsa har haft typ samma. Han körde tungt ena veckan och veckan efter så skulle han bara köra lätta marklyft och då tror han och kiropraktorn att han slarvade pyttelite med tekniken vilket ledde till att han fått en tuff inflammation i nån muskel i korsryggen.

Han va sjukskriven och orörlig i nästan 2 veckor innan han kom till läkaren första gången. Sen så fick han medicinering och sjukgymnastik.

Sånt är inte roligt!

Ja det låter ju lite lika! Hur lång tid tog det innan han blev bra med medicinen?
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-03-02 12:38:30 följande:

Berätta om din rädsla för er BVC-sköterska så kan hon hålla lite extra koll på dig samt att du kommer att få svara på ett antal frågor efter några veckor som tydligt indikerar om du ligger i riskzonen för en depression. Förlossningsdepressioner är tyvärr vanliga men det finns en massa bra hjälp att få, både medicinsk och psykologisk och det fina med just förlossningsdepressioner är att man alltid blir bra förr eller senare

Ja det ska jag faktiskt göra, det verkar vara vanligt att man inte själv förstår att man behöver hjälp, vore skönt att få en bedömning.
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-03-02 16:32:49 följande:

Han har tyvärr återfall hela tiden :/ så vet inte när han kommer bli helt bra. Men tror han käkade minst 3 dagar innan han kunder röra sig normalt iallafall..

Okej, hoppas på tre dagar här också då, så att han i alla fall kan gå. :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-03-02 18:56:33 följande:

Tänkte uppdatera er snabbt från mobilen. Roat mig att läsa ikapp under sista amningen. Vår grabb föddes ju i fredags...

Allt startade egentligen förra måndagen med att en rejäl del av slemproppen gick ihop med lite färskt blod. På tisdagen fick jag mer sammandragningar när jag låg still, men de gjorde inte ont.. onsdag började de komma regelbundet men ganska långt emellan... Och de riktigt jobbiga startade natten till torsdag då det inte gick att sova alla. Torsdagen kämpade vi på hemma, maken var otrolig! Varje gång en värk kom studsade jag ner på alla fyra av någon anledning:) han hade exakta order från mig vad som skulle göras, tryck, massage, andning osv. Trodde aldrig att jag kunde ge så exakta order! De höll sig runt 8 min emellan och på förlossningen tyckte de inte vi skulle in så jag kämpade mig igenom en natt till men beordrade maken i säng eftersom han skulle behöva vara alert nästkommande dag.

Stod inte ut mer hemma på fredagen så vi åkte in för att i alla fall få något att sova på. Men till min lättnad var jag öppen 3 vid undersökning och vi bestämde oss för att köra på efter att fått slumra 2 timmar för att samla kraft.

Sedan fick allt fort och jag skriver inte allt här ifall folk vill slippa detaljer... Men de tog hål runt kl 13, satte in dropp 13.30. 14.30 var jag öppen 4cm och började med lustgas. Sedan är allt rörigt men mellan 14.30 och 18 öppnas jag till 10cm och har fått Eda. Duschar och känner att jag måste trycka på direkt jag duschat klart.. Ett enormt tryck ner kommer men jag "får" inte krysta enligt BM eftersom huvudet inte sjunkit ner tillräckligt. Detta är jobbigaste perioden. Att ta dessa värkar men inte få trycka.. Äntligen(runt 19?) får jag klartecken och börjar krysta. 19.51 föddes han och vi stannade på BB två nätter. Kom hem igår, söndags, och det är så skönt att ha kommit hem!

Han sover nästan konstant nu och vi vänjer oss långsamt vid att vara 3! Jag läker bra men har haft en vidrig, vidrig huvudvärk i 3 dagar från all anspänning, den däckar mig!

Åh vad avundsjuk jag är på att du har din bebis på utsidan! :D

Skönt att ni mår bra, och hoppas din huvudvärk ger sig.

Snart är det förhoppningsvis min tur (fast inga tecken än) :)
  • Kpax

Ni har helt rätt i att vi ju bara kan fortsätta skriva här, det har jag inte ens tänkt på, haha!

Spännande det där med fullmånen, och helt otroligt är det väl inte med tanke på hur månen påverkar ebb och flod, och hur många som känner av fullmånen och har svårare att sova.

Jag har ju bf på torsdag, så det blir lagom ;)

• Kpax
    Madelia skrev 2015-03-02 23:16:01 följande:

Jag vet inte alls hur man gör, men om vi ska fortsätta här kanske vi kan göra om/skriva dit på bf listan när bebisarna kommit? Eller göra en ny lista, men jag antar det bara är ts som kan länka såsom i trådstarten vilket ju vore det bästa isf.

Ja, nu är ju ts försvunnen, men vi kan ju skriva dit födelsedatum i fetstil eller parentes efter BF i den befintliga listan?

Eller så börjar vi på en ny lista där bara, så kan folk skriva in sig när de fött. Tror det är många i den listan som inte är aktiva längre, så det kanske blir en naturlig sållning också :)
  • Kpax

Ingen bebis idag heller, men bristningarna har fått lite mer färg, snyggt! :P

Fogarna är jävligare nu, jag kan inte ligga länge alls på en sida innan det börjar värka och domna från höfterna och ner i skinkorna och övre delen av låren.

Gnäll gnäll!

• Kpax
    Mimipig skrev 2015-03-03 08:22:11 följande:

Jag stämmer in i gnället. Har också bara en sida kvar att sova på, och det blir så stekt och enformigt en hel natt. Nu ska jag till bm på morgonen. Alltid lika trevligt. Jag upplever att bäbisen har varit väldigt aktiv och stark de senaste dagarna. Nu vill han bryta sig in under revbenen. Molande mensvärk på morgonen. Tror ändå inte att det är något på gång på länge.

Är det förresten någon mer som fått boken "Att möta förlossningssmärtan", av Gudrun Abascal av sin bm? Jag fick den, men tycker bara att den är nedslående. Hela boken fokuserar ju på hur jävla mycket smärta som komma skall. Jag känner inte riktigt att det är den uppladdning jag behöver.

Den boken har jag inte fått, och det verkar inte vara någon jätteförlust :)

Jag tycker också om att gå till barnmorskan, ska dit imorgon, men bara för att kolla blodtrycket.

Har någon fått en koll på hur det står till med livmodertappen? Erbjuds man det eller ber man om det? Är det runt bf i så fall?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?