• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

MirandaMay skrev 2015-02-22 11:09:03 följande:

Hej!

Får jag hoppa in här? :) har BF 5/3.

Grattis Lilj3!!! Vad fantastiskt!

Nu har jag inte läst så mkt i tråden, är det många förstagångsföderskor eller har ni barn sen innan?

Detta blir mitt fjärde barn. :)

Välkommen!

I trådstarten hittar du en länk till BF-listan, jag tror de flesta har skrivit vilket barn i ordningen vi väntar.

För mig är det i alla fall första :)

Jag har också bf 5/3.
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2015-01-21 11:32:04 följande:

I förrgår kom vår dotter till världen i v.33. Hon mår bra men jag desto sämre, tappade åtta liter blöd och opererades i fem timmar. En livmoder fattigare för att kunna rädda mitt liv. Så först idag orkar jag ens veta vad som är fram o bak, upp o ned typ...

Du har inte skrivit på länge, hoppas att det är för att du har fullt upp med vardagen! :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-22 18:19:02 följande:

Idag är nog första dagen jag känner mig riktigt less på att vara gravid! Jag längtar SÅ mycket efter vagnpromenader i solskenet nu, att kunna röra mig mer än några meter utan att det känns som att bebisens huvud är påväg ut, att slippa känna mig hyperkissnödig för minsta lilla droppe i urinblåsan, kunna andas normalt.. fyra veckor (+/-2) är ju i själva verket INGENTING och jag kommer sakna graviditeten så jäkla mycket men nu vill jag ha tillbaka min kropp. Och framförallt är jag så nyfiken på vem som bor där inne nu!

Dagens positiva var dock att svärföräldrarna kom förbi med en försenad födelsedagspresent i eftermiddag:

Nu måste jag komma på något roligt att sy, helst till bebis:)

Jag har svårt att se att jag kommer att sakna graviditeten, men det kan säkert bli så ändå, haha.

Det känns som att de sista veckorna bara kryyyper fram, jag blir galen.

Stapplade omkring på Ikea och diverse butiker flera timmar idag, och välkomnade huggen och sammandragningarna. Komsi komsi, bebis... Men nu känner jag ingenting. Igen.

Kul med symaskin! Har du några idéer redan? Jag vill egentligen sy en mobil med luftballonger, men det är för pilligt för att mina nerver ska fixa det nu, och så har jag inget material till dem. Istället blir det nog ett spjälskyddsöverdrag.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-02-23 08:43:13 följande:

Och just som jag skrev det ovan kom en stor stor bit av slemproppen ihop med färskt blod... Hoppas fortfarande att det avvaktar ytterligare 2-3 dagar!

Åh vad spännande!

Hoppas du piggnar till innan det drar igång, så du slipper känna dig stressad. Men även jag vet flera stycken som varit rejält förkylda men som helt magiskt blivit friska när förlossningen startat.
  • Kpax

Astilbe :

Det är flera som ska köra ersättning från start, men jag kommer inte ihåg vilka. Jag vill försöka amma, men kommer inte göra det till vilket pris som helst, det verkar finnas många många fördelar med ersättning!

Septemberbarn08:

Men vadå, man är knappast löjlig för att man vill undvika att barnen får magsjuka. SPECIELLT inte när man själv är höggravid. Om du känner att du fixar att ha honom hemma är väl det bara bra.

Misty W :

Ja fy fasen... Jag är så glad att jag inte har barn, och att jag inte jobbar. Fattar inte hur ni andra orkar!

Jag har huvudvärk idag igen, skönt att jag ska till bm imorgon så hon får kolla blodtrycket. Förutom huvudvärk blir jag oftare illamående nu, och självklart är allt tyngre och bökigare för varje dag.

Jag ska ändå försöka röra mig lite mer, det kanske kan skynda på processen?

• Kpax
    Misty W skrev 2015-02-23 10:49:33 följande:

Du får springa lite i trappor :) men samtidigt sägs det att man vilar igång en förlossning.

Finns väl massa konstiga tips för att få igång det.

- Nån dricka med cayennepeppar & citronsaft som man ska dricka 1liter av.

- färsk ananas i stora mängder

- sex/sperma men det va väl typ en mängd som ca 16 "sprut" för att få tappen att mjukna. Känns kanske lite väl över ambitiös ;)

- springa i trappor

- sova

- hallonblads te ?

En sak vill jag iallafall varna era för om ni skulle läsa eller få tips om recinolja. Ta absolut INTE det! Finns dom som råkat illa ut och även stressat barnet.

Min kompis mamma sa till henne att det va så bra och hon trodde på det och testa. Hennes förlossning gick förfört, hon sprack ordentligt, dom fick slita upp henne för hjärtljyden sjönk, han fick förslitningar i nacken och va tvungen att på sjukgymnastik/massage som bebis.

Han hade tur som klarades sig och är idag 11 tror jag :)

Testa det andra istället ;)

Äh, det verkar vara mest i teorin sånt där funkar. I praktiken krävs det (som sagt) så stora mängder sperma och ananas att det liksom inte är genomförbart, haha.

Hallonbladste har jag faktiskt funderat på! Men främst för att det ska hjälpa livmodern att dra ihop sig efter förlossningen :)
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-02-23 12:01:32 följande:

Jag drack massor med hallonbladste inför förra gången. Gick över en vecka, tre dygns förlossning, krystade i tre timmar och en massa annan skit, så det har jag skippat den här gången

Men sen då, drog livmodern ihop sig snabbt och bra? :P
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-02-23 12:07:10 följande:

haha ja det tror jag faktiskt, dom sa åtminstone inget negativt om just det. 

Haha, dåså! ;)

Nä, hade det funnits ett knep som verkligen funkade hade man nog fått reda på det. Men klart att folk testar en massa saker när de börjar bli desperata. Jag är nästan där själv, och då har jag ändå tio dagar kvar till bf!

Haha, vad dumt egentligen, bebisen kommer förr eller senare, om max 24 dagar är jag mamma för resten av livet, varför stressa? :)
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-02-23 13:04:52 följande:

Hallonbladste har jag druckit i någon vecka men tror inte att det sätter igång förlossningen utan jag dricker det mer för just att det kan hjälpa livmodern dra ihop sig men också för att det anses öka välbefinnandet och utsöndrandet av oxytocin. Vet inte hur väl det stämmer men det skadar inget.

Nej precis, då är det ju bara ett plus om det dessutom drar igång maskineriet :)
  • Kpax
    Smulan 89 skrev 2015-02-23 17:12:00 följande:

Hur gör ni andra med er partner/den som ska följa med? Antar att er partner jobbar? Min man jobbar i Norge och har strax under 2 tim hem. Han kör lastbil, så det kan ta någon timme till innan han kommer hem om han är ute och kör. Min mamma som ska passa barnen har 2,5-3 tim hit, om hon är i skolan (vardagar). Annars om kan hon vara här på 20 min ca.

Ska er partner vara ledig ifrån jobbet nära bf, eller har partnern nära hem ifrån jobbet och kommer hem när det är dags? Jag funderar på att försöka hitta någon som kan köra mig till sjukhuset om det är vardag. Min man har mycket närmare till sjukhuset än hem till mig, så egentligen kunde vi mötas där. Har drygt 1,5 tim till förlossningen hemifrån. Det innebär att det kan ta 4-5 tim minst, innan vi är på sjukhuset om jag ringer min man vid första värk.

Har bara två igångsättningar bakom mig, så har inte stressat upp mig något större över detta ännu. Förlossningarna har tagit 24 tim och 12 tim, så barnen har inte stressat ut direkt.

Är i v 34+5, så hinner tänka ett tag till. 

Min sambo är snickare och är för tillfället på ett bygge 30 minuter hemifrån, så det känns lugnt! Han kan åka hem när som helst, och vi har bara knappt 30 minuter till förlossningen plus att det är första barnet så jag räknar med att gå hemma en hel dag.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?