Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2014-12-11 11:16:13 följande:
    Synd man bor lite väl långt från huvudstaden. Här finns ju såklart också spa, men inget för gravida tyvärr
    Det var lite så jag kände när jag började leta eftersom det bara var runt stockholm jag hittade att det uttryckligen stod gravidspabehandling. Därför är jag glad att jag kan kombinera det med besök men det beror på om jag kommer orka att åka upp dit igen efter jul (julen firas i skärgården så några timmar bort från stockholm). Men det kan ju finnas på andra spa också om man frågar.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-11 11:34:25 följande:
    Ja, det kan ju finnas om man frågar. Men jag är lite rädd att dom kan säga att dom kan fixa nåt, men så vet dom inte vad dom pysslar med. Jag vill väl egentligen veta att det är nåt specifikt anpassat för gravida.
    Har du googlat gravidspa och vilken ort du nu bor på/större orter i närheten du tänker kan vara lagom att åka till? Tänker att det kanske kan dyka upp något från t.ex en gravidtråd från FL eller någon liknande sajt där det har diskuterats (ibland kan man ha tur). Men eftersom jag inte ens vet om du bor nära någon större stad så kan rådet vara dåligt trots att jag menar väl. Jag förstår vad du menar med att inte fråga ett spa som inte skriver att de har speciellt för gravida och att de kanske lovar något som de inte klarar av. Det är därför jag blir glad om jag läser att någon har besökt något visst ställe.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-11 17:03:01 följande:
    Ska googla och kolla, Umeå är närmaste större stad och där kan dom kanske ha
    Hoppas för din skull att du hittar något :) Kan vara skönt att hitta något så här mot slutet när allt bara känns tyngre och tyngre.

Jag har märkt den här veckan att efter lunch håller jag på att somna på jobbet eftersom jag är så trött. Livsfarligt att börja läsa för då känns det som jag ska somna direkt. Måste leta upp mer aktiva saker att göra. Får kanske omvärdera huruvida jag ska jobba fulltid hela vägen fram eller gå ner på halvtid eller liknande. Men det är bara en vecka kvar sen kommer julledigheten och då kanske jag kan skämma bort mig lite med vila (och förhoppningsvis någon gravidmassage) och förhoppningsvis komma tillbaka med nya krafter till jobbet.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-11 18:41:20 följande:
    Oj, om det finns i lilla Tranås borde det ju finnas i Luleå :)

Var med en kompis på spa här i stan i slutet av sommaren och där märktes det i alla fall att dom inte hade koll på graviditet, men den gången tog jag inga behandlingar.
    Ett tips när du googlar (som jag märkte igår). Blir fler resultat när man googlar gravid massage 'ort/landskap' jämfört med gravid spa 'ort/landskap'. Helt plötsligt fick jag även fram ställen som inte räknas som spa men som utför massage (inkl naprapater och liknande som definitivt kan rygg) och då hittade jag ett ställe inte så långt ifrån där jag bor (i södra/mellersta Skåne är ju det mesta nära) som verkade utföra helt fantastisk massage (på pappret iaf, har inte letat omdömen än) och för inte enormt höga priser.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2014-12-11 22:04:46 följande:

100 dagar kvar till bf! Nu sista dagarna har det hänt mycket i kroppen, det sparkar mest hela tiden och toabesöken har fördubblats tror jag. Magen är enorm! Idag var vinterjackan så tight att dragkedjan skrek på hjälp så nu står jag här med en typ kavaj liknande jacka som är tight över bysten och vid över magen och skitkall eller makens fula jobbarjacka. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska bli tvungen att köpa en ny jacka för 100 dagar?

Grattis! Jag når 100-sträcket på lördag. Jag har också märkt att det sparkas hela tiden. Speciellt om jag tar det lugnt så märker jag det direkt.

Min vinterjacka var det inte ens tal om eftersom den var på gränsen till för liten redan förra vintern och tanken var att jag skulle köpa en ny i år. Men då var det inte direkt gravidjacka jag tänkte på :) Så jag går omkring i makens avlagda vinterjacka som han inte vill ha och kan även om det blir jättekallt (han har gjort av med innerfodret till jackan så den är inte så varm som den kunde varit) så har jag svärmors jättedunjacka som jag ser ut som en snöboll i. :) Jag känner mig inte snygg i något av det men jag tänker att det är så kort tid. MEN om jag skulle ramla på en begagnad gravidjacka i rätt storlek och till rimligt pris så slår jag nog till oavsett hur kort tid det än är ;)
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2014-12-11 23:53:44 följande:
    Jag har också 25+4 idag, bf på nya valdagen 22/3. Barn brukar väl inte vara så punktliga, men jag lär nog förtidsrösta ändå... Och hoppas att alla på BB är politiskt ointresserade om bf stämmer.
    Tänkte också förtidsrösta eftersom bf är dagen efter valet. Ja det blir lite jobbigt om alla står och hänger vid valrapporteringen istället för att hjälpa till med förlossningen. Vi kanske kommer få väldigt politiskt engagerade barn ;)
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2014-12-16 22:11:13 följande:

Hur sover ni? Jag tror inte jag kan ligga på rygg mer, mår lite illa av det och det börjar kännas obehagligt tungt på magen, som om jag hade staplat telefonkataloger på den. Är det den där nerven eller venen som är i kläm? I övrigt är sömnkvaliteten rätt kass - vaknar många ggr och drömmer mardrömmar nästan varje natt. Hur har ni det?

Ibland sover jag bra (även om det blir färre och färre nätter utan uppvak). Andra nätter vaknar jag till och för att gå på toaletten (oftare nu för tiden) I går låg jag vaken runt 2 för jag kunde verkligen inte hitta någon bekväm ställning. Har börjat få ont i vänster knä och oavsett hur jag la mig så gjorde det ont. Försökte till och med lägga mig på magen men, förutom att det blev ett fasligt liv i magen, då fick jag inte armarna bekvämt och handleden valde att protestera. Till slut hittade jag en ställning på sidan där jag la vår tredje kudde mellan benen för att avlasta knäet. Då fick jag sova kanske en kvart innan jag kände att sova på vänster sida var inte bekvämt.. över på höger (varje vändning känns det som jag tar sats och slänger över mig själv..) och sen sov jag till klockan ringde. Mardrömmar har jag också. Jag som aldrig drömde mardrömmar innan jag blev gravid.

Jag har läst någonstans att det är för att man ska vänja sig vid att vakna ofta när barnet kommer ut men jag hade faktiskt föredragit att sova bra nu när kroppen ändå har tillräckligt att jobba med och ta sömnbristen sen.

• Trollunge85
    laila88 skrev 2014-12-16 23:01:46 följande:
    Går det inte sova på sidan då? :) Prova ha kuddar mellan benen och kudde att luta dig mot på sidan, som att du kramar den. Finns ju såna där gravidkuddar som ska underlätta :)

Minns att de blev jobbigt att sova mot slutet av graviditeten sist. Men än är det inga problem.

Tycker det börjar bli jobbigt att andas då magen trycker uppåt och brösten är som två stora berg, men sömnen störs endast av sjuka drömmar hittills. men det är inget nytt heller, drömmer mycket konstigt, går och pratar och gör mycket i sömn vanligen så skillnaden är inte extrem :)

Förresten, nån fler med stora bomber till tuttar? Trodde inte mina skulle växa så mycket denna gång. men ack så fel jag hade. Måste på bh jakt då det är dags för amningen. Har 70F nu, men skulle behöva betydligt större kupa. Svårt att hitta på vanliga affärer. Är glad att ja hittade dessa som går upp till F. Man vill ju att bh:n eller amningsbehån ska va rätt fin också :) Helst inte kosta 800 kr heller ;D
    Jag hade rätt stora från början, samma som du har nu och än så länge har jag bara gått upp en kupstorlek (även om jag nog snart borde gå upp en till..) Men jag håller med, svårt att hitta i vanliga butiker. Särskilt med 70 i omkrets. Ser inte fram emot att leta efter amnings-bh som inte kostar mängder. Gissar att brösten kommer bli ännu större då.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-17 08:20:07 följande:

Har blivit sjukskriven till 31/12 pga blodtrycket plus att jag även nu fått protein i urinen. Var och hämtade sjukintygen och förundras över vad läkaren skrivit - FK kommer aldrig gå med på detta intyg gissar jag :-/

Läkaren tyckte att jag behövde fortsätta vila och se att blodtrycket håller sig nere nu plus att jag ska till specmödra för vidare utredning om ev. havavdeskapsförgiftning. Allt detta står, men under orsak till nedsatt aktivitet står det att jag har huvudvärk och är trött och detta ger nedsatt uppmärksamhet och koncentrationsförmåga??!! Det är ju ändå inte det som är mitt problem...

Ajdå, hoppas du får en bra handläggare på FK som kan läsa allt och förstå hur det hänger ihop istället för att påpeka att huvudvärk och trötthet inte är ett tillräckligt bra själv. Skulle inte vara så bra att åka på havandeskapsförgiftning bara för att läkaren inte skriver intyget tillräckligt bra och FK inte förstår allvaret. Vilken vecka är du i nu? Hoppas du slipper åka in till förlossningen på ytterligare många veckor.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?