Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-04-15 10:46:07 följande:

Kul! Då är vi några stycken! Rätta mig om jag missat någon.. Ebe, snö, madelia, sommarstad, trollunge och lilllouise!

Låter det lagom med mål på 0,5kg /vecka för er också? Tänker att man rapporterar vikt en gång i veckan om det känns ok samt peppar varandra i tråden med bra mat och hur man rört sig. Jag kommer även skvallra på mig själv när jag inte gör som tänkt :)

0,5 kilo i veckan låter bra. Jag försöker ut och gå varje dag, men det blir inte alltid så. Igår hade vi väldigt blåsigt och det kom några snöflingor så då blev det vilodag. Men idag blev det en timmes krattning av gräsmatta och 45 minuters hund/barnvagnspromenad.

Jag sa innan fl att jag skulle få äta vad som helst fram till påsk, men när påskgodiset tog slut så är det slut. Det finns fortfarande lite godis men jag håller mig ifrån att äta. Min stora last är cola, jag försöker sluta med det också. Så nu fruktmissbrukar jag istället
  • LillLouise84
    Mildamilda skrev 2015-04-15 22:23:59 följande:

Jag har cirka 5 kg att gå ner, skulle behöva minska min dagliga chokladdos... Men jag blir så hungrig och sötsugen av amningen. Var inte alls sötsugen under graviditet. Tips på bra, smidig mellanmål som mättar? Efter mitt första barn hade jag tre envisa kilon kvar under hela första året. De försvann samtidigt som sonen fyllde ett, jag blev magsjuk och slutade amma. Tror kroppen "höll kvar" de extra kilona för amningens skull.

Jag fastnade förra gången med 10 kilo kvar. Men när jag slutade amma vid ca 9-10 månader så rasade 5 kilo av mig på 2 månader, sen blev jag gravid igen. Så nu står jag med 7 kilo från graviditet två och 5 kilo kvar sen ettan. Jag tror på att amningen håller kvar viss mängd fett som buffert.
  • LillLouise84

Det som är svårast med att försöka vara nyttig är som just i skrivande stund. Jag ligger i sängen och är vrålhungrig så jag kan inte sova. Nu är det så lätt att gå ner och slänga upp skafferiet och äta första bästa sak.

Jag mätte min kropp förra veckan för att ha lite koll på hur mycket jag tappar. Jag fick Olga Rönnbergs träningsdagbok i julklapp, där ska man föra matdagbok, träningsdagbok och skriva upp sina mått. Jag har alla Olga böckerna så bara jag kan så ska jag börja träna.

• LillLouise84

Vad duktiga ni är att ut och gå. Jag har inte varit utanför dörren idag. Blåst och ösregn varannan gång, så vi håller oss inne. Lilleman är täppt i näsan igen och har svårt att sova liggande, så vi har invigt bärselen idag och det fungerar helt ok. Lilleman somnade efter 10-15 minuter i selen.

• LillLouise84
    KarinIngrid skrev 2015-04-17 13:02:58 följande:

Nu har vi varit på bvc

Han har gått upp 400 gr sen förra veckan :) matvrak!

Så nu väger han 4470gr

Och nu är han 56 lång redan!

Undra på att storlek 56 börjar strama!!!

Vi fick massa beröm för att han är en så fin kille!!

Det är hans tre veckorsdag idag så han har vuxit 4 cm på tre veckor! Det är galet så snabbt min lille bebis växer.

Blir nästan lite skraj. Min lille plutt kommer bli stor så snabbt...

Skönt att höra att fler växter ur storlek 56. Våran lille är 23 dagar och vissa plagg i 62 är på gränsen. Vi var på bvc i måndags då var W 19 dagar och vägde 4835 och 56,7 cm.
  • LillLouise84

Vilken natt! W somnade vid 23 och jag somnade nog vid 23.30. Klockan 3 vaknade jag och undrade om han levde, men han sov så gott att jag somnade om. Strax efter 4 vaknade W och tuttade en stund och somnade om, så jag la ner honom i vaggan. Vid 5.30 gnällde han att så jag la honom bredvid mig och han sov till 7.45 tuttade och somnade igen. Jag är helt i chock att vi fått sova så mycket.

• LillLouise84
    pink76 skrev 2015-04-18 19:43:28 följande:

Kan man försöka styra bebisen till att sova längre perioder på nätterna när de bara är 5 veckor eller är det bara så att vissa har tur? 

Det jag gör är att ha mycket ljud o ljus på dagen och när vi ska ha "natt" så släcker vi ner och "tystar ner". 

Rutiner som gör att barnet förstår mönstret ska hjälpa. Som att bara ha pyjmas när man sover i sängen och att bara sova i sängen på natten.
  • LillLouise84
    Mullan skrev 2015-04-18 20:46:05 följande:

Jag skulle vilka säga att dom inte är så medvetna ännu. Först vid kanske två månaders ålder tror jag på att det funkar med samma kvällsrutiner för att dom ska förstå vad som väntar. Kanske till och med tidigt vid två mån. Kommer inte ihåg hur det var med dottern. Men än är det för tidigt :)

Jo det är lite tidigt men värt att prova. Jag tror att det med att inte sova i sängen på dagen egentligen är från 6 månader. Men alla barn är olika.
  • LillLouise84
    Mullan skrev 2015-04-18 21:14:09 följande:

Har aldrig hört talas om det :)

Min dotter sov i både vagn, säng och famnen på dagen. Har inte stört nätterna alls. Hon sov i våran säng tills hon var ca 4mån, sen egen säng i vårt rum tills hon var ca 8 mån. Sen eget rum med babyvakt. Sömn har aldrig varit ett problem. Hela nätter förutom ett par undantag. Så man kör på med det som passar barnet bäst tycker jag. Sover barnen bäst med samsovning så samsov. Om det inte är så att man själv inte kan sova av det då förstås :) menar att man inte borde skippa det för att dom ska lära sig sova i egen säng. När dom är så här små så förstår dom inte det. Kan tänka mig att dom isf blir medvetna om just det tidigast vid 6 mån.

Men hur som helst så kommer inte ungarna sova i sängen när dom är 18år så kör på det som passar en bäst :)

Vi fick råd från bvc eftersom dottern aldrig sov (3 timmar per dygn, resten tupplurar). Vi provade allt. Hon fick eget rum vid 4 månader för att hon hade sånna sömnproblem. Hon sov 4 timmar sammanhängande första gången när hon var 9 månader och hela nätterna började hon inte med förrän hon var närmare 1 1/2 år.
  • LillLouise84
    Mullan skrev 2015-04-20 03:06:33 följande:

Jag donerar mjölk och då fick jag en del tips, ska se om jag hittar lappen. Men kommer ihåg att det stod att mjölken lättare släpper när man äter och dricker innan eller under pumpning/amning. Ska kolla efter lappen imorgon! Risken är dock att den är slängd :/

Hur fungerar det att donera mjölk? Jag funderar på att donera men bor långt ifrån fl. Hur gör man? Nyfiken
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?