• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nixe skrev 2015-02-20 11:12:38 följande:

Ja vi har ju en bestämt tid eftersom det är planerat snitt men med tiden på uppviket för att se så bedövningen släpper och sen flytt upp till rummet så kommer det ju inte bli ngt klickande på mobiler förrän tidig eftermiddag typ. Så alla anhöriga får hålla sig tills dess helt enkelt. Känner att vårt fokus lär ligga på vårt första barn istället för att ringa runt från operationssalen typ, haha. De får överleva den spänningen. På jobbet har jag varit med om besökare som "SKA hälsa på bebisen" en halvtimme efter sista krystningen typ. Och då har vi alltså barnen på neo, som är iaf lite dåliga. Förstår inte i det läget hur man som förälder börjar ringa runt innan moderkakan är ute typ, när barnet inte ens mår bra än? I några fall har både farmor och fastrar varit så snabba in att mamman till barnet inte ens fått se sin bebis än (sövda akutsnitt). I deras familjer kanske sånt är ok men jag hade nog sett det sol totalt jävla oförlåtligt om min svärmor och svägerska redan hunnit hålla och gulla och ta tusen bilder innan jag själv ens fått se mitt barn.

Ja det där är väldigt främmande för mig också, det skulle bli väldigt ordentliga diskussioner om någon i min eller sambons familj betedde sig så.

Jag fattar inte heller hypen, slutar bebisar vara små och söta efter bara ett par dagar eller? Nej, folk får vänta tills vi är redo. Och då är vi HEMMA, jag personligen är inte intresserad av att visa upp min nyfödda bebis ute eller i en cafeteria på ett sjukhus.
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-02-20 11:31:14 följande:

Ett förslag kan ju vara att man träffas utomhus, så gjorde vi när våra kompisar fick sitt andra barn (vi har en treåring som går på förskola). Sen när bebisen blivit nån månad så sågs vi hemma hos dem. Annars tycker jag att det räcker att hålla koll om de andra barnen är snoriga eller hängiga, då kan man ju undvika att ses. Och att undvika typ Ikea och köpcenter i början.

Hur länge undvek ni Ikea och liknande? Jag räknar med strulig amning och läckande blöjor, så det lär dröja innan jag vågar mig på det, men som sagt vill jag gärna hälsa på på jobbet, och där är det också mycket folk.
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-02-20 12:56:03 följande:

Jag hälsade på mitt jobb när han var en månad, han är född i december, då längtade jag verkligen efter att få visa upp honom på jobbet! Kom inte ihåg hur länge vi undvek större butiker, men det var nog mer pga att jag var superstressad som nybliven mamma typ "tänk om han börjar gallskrika hysteriskt nu" och inte över förkylningsvirus.

En månad känns rimligt tycker jag nu. Jag kommer självklart vara stolt som en tupp och vilja visa upp min bebis, men jag vill inte behöva noja över virus. Värsta tiden är väl nu egentligen, så när vi väl känner att vi kan ta oss ut ska det ju inte vara lika riskabelt heller.

Jag kommer också noja över att hon ska gallskrika, att blöjorna ska läcka, och att jag vill ha ett bra ställe att amma ifred. Men man lugnar sig väl :)
  • Kpax
    Sooli skrev 2015-02-20 14:23:33 följande:

Min BM har sagt att hon inte vill att vi är "ute i samhället" innan 6-8 veckor med glimten i ögat. Hon är så jäkla skön den människan :). Då menar hon ikea, Ica och andra butiker. Känns väldigt logiskt tycker jag. Kommer följa det rådet för vill inte riskera något. Till jobbet får det bli ett besök efter den perioden och innan semestern tänker jag :). Vi har tur att barnen inte föds mitt under värsta sjukperioden!

Jag ska fråga min på tisdag, jag har inte tänkt på det här tidigare, bara varit fokuserad på förlossning och amning typ. 6-8 veckor tycker din alltså, bra med handfasta råd! :)
  • Kpax
    Nixe skrev 2015-02-20 14:42:57 följande:

Mm, lite som när vi hade ett barn inne en kort sväng för ljusbehandling bara. Föräldrarna var förbannade över vårt besöksförbud för nu hade minsann hela tjocka släkten åkt en hel halvtimme (eh..?) för att hälsa på bebisen och de hade ju inte fått visa upp barnet på tre hela långa dagar nu! Förklarade att deras barn må vara friskt men att vi har dödssjuka barn på avdelningen som faktiskt kan dö om de kommer i kontakt med virus eller bakterier. Och att de därför endast får visa upp sik bebis genom glasdörrarna men absolut INTE ta ut barnet eller för den delen släppa in någon ens innanför tröskeln. Två läkare backade upp mig. Vad tror du jag ser längst bort i korridoren en timme senare? Jo någon jävla moster i ytterkläder (som vi har absolut totalförbud mot året runt)som de släppt innanför dörren som står hängandes ner i bebisens säng med hela överkroppen. Alltså i såna lägen struntar jag i min professionella roll, då får de fan veta att de är idioter. Vi har liksom föräldrar som ligger inne i månader hos oss utan besök som dessutom kan ha små barn hemma som inte heller får komma in. Fyra meter från den där inrökta jävla mostern ligger två barn med andningsstöd födda i v 27, med öppen dörr. Ibland vill man bara slå ihjäl folk.

Fy fan vad egoistiskt och dumt!! Usch, det kunde lika gärna vara mitt barn som låg där i vecka 27 liksom, hade jag som mamma fått se det hade jag nog tappat det fullständigt.

Jag har kompisar vars barn är födda i v 27 och 29 (tror jag det var), och de hade inte besök alls så länge de var kvar i Uppsala i alla fall. Och i två år var alla portade från deras hem om man känt sig minsta hängig. Helt rätt, man får ju respektera att barnen kan bli skitdåliga.
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-02-21 06:38:48 följande:

En till som varit vaken mycket i natt. Tänkte igår att det skulle bli skönt att få sova länge efter att gått upp tidigt till jobbet hela veckan. Så blev det inte... Istället har jag varit uppe med obestämd känsla som jag tagit för kissnödig men nog snarare handlat om mensvärksliknande känsla tillsammans med enormt törstbehov (trots att jag drack en liter vatten igår kväll) och svårigheter att hitta en bekväm sovställning. Hur jag än legat har magen ömmat och/eller ryggen gjort ont. Får väl sova middag hos mina föräldrar som vi ska hälsa på i eftermiddag. De brukar aldrig bry sig om någon behöver det utan snarare uppmuntra till det om man är trött. Det är många av oss syskon och respektive som sovit en stund i deras soffa under besök (om det varit kalas eller liknande) så det är en mycket skön soffa

Din hårda plaststol LillLouise lät inte lika lockande. Hoppas det går bra för dig ändå med utbildningen idag.

Måste du inte kissa hundra gånger om du dricker en liter vatten på kvällen? Jag går upp och kissar 1-2ggr per natt, men då dricker jag iofs ett stort glas (5dl) innan jag går och lägger mig... Kanske inte heller så smart, hehe, men nödvändigt.
  • Kpax

Glömde. Jag vilar hos mamma ibland, så jävla gött. Det är inte heller mitt i middagar eller så, men jag brukar vara där så många timmar att jag hinner bli trött.

Gud vad jag är trött på att vara gravid nu!!

Jag har ETT par byxor (tights) som är sköna, resten är antingen för hårda och trånga överallt, eller i alla fall för hårda när jag sitter ner. Till och med mina ganska nya jättestora mjukisar. BHarna är också för små. Både i kupa och runt bröstkorgen. Just nu har jag på mig en ärmlös t-shirt som ser helt ok ut när jag är smal och har små bröst, nu ser jag istället ut som en trucker, den spänner över magen och blir lite tältliknande ovanför och under. Man ser också valkar vid armhålorna. Sexigt.

Jag vill inte gå ut och leta sköna preggokläder med 12 dagar till bf!

Jag har svullnat jättemycket också, fingrarna är som små korvar och fötterna som knubbiga bebisfötter. Suck och stön. Jag längtar efter att kunna sova, röra mig, och ha vanliga kläder.

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-21 08:25:59 följande:

Lider med dig! Jag kan ju fortfarande ha nästan alla mina kläder men jag känner igen känslan av att vara less på gravidkroppen.

Igår fick jag för mig att storstäda hela huset.. väldigt skönt när det var gjort men fy tusan vad ont jag har i fogar, rygg och alla leder nu! Längtar efter att kunna göra något UTAN att det ska göra ont flera dagar efteråt. Städningen resulterade dessutom i en hemsk halsbränna bara för att jag böjt mig ner/fram så många gånger under städandet! Även om man vet att det kommer andra otrevliga grejer när bebis är ute (ont vid toabesök, ömma läckande tuttar, aldrig kunna känna sig "fri", dåligt med sömn osv) så längtar jag ändå efter MIN kropp nu! Fast jag vet att jag kommer gråta floder när graviditet och förlossning är över och jag aldrig mer får uppleva det här!

Jag storstädade för ett par veckor sedan, håller med dig - så tillfredsställande! Men ja, det gjorde ont efteråt. Nu orkar jag inte sånt längre. Jag kan ju städa, men ger mig inte på fönsterputsning och golvlisttvätt.

Javisst, efter förlossningen kommer ju nya kroppsliga krämpor, men då får vi väl gnälla om dem också ;)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-21 08:48:13 följande:

När kom ditt vatten i kroppen? Jag upptäckte igår att det var svårt att få Av sig ringarna på kvällen, nu börjar måhända vatteninvasionen, med 29 dar till bf. Har inte heller någon bh kvar som passar, alla har blivit för trånga runt om, men det känns ovärt att köpa en ny för en månads bruk. Men en amnings-bh kanske?

Jag skulle säga att vattnet kom i v 37-38, då ökade jag 4kg på en vecka. Nu är jag i 39 (38+1) och det här med fingrarna och fötterna har jag lagt märke till senaste 2-3 dagarna.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-21 10:03:49 följande:

Ni som har packat bebisens BB-väska - hur många ombyten har ni med till bebis?

Jag har packat mer än förra gången eftersom vi inte använde landstingets kläder mer än första timmarna. Sen blev det kissläckage och då var det aldrig tal om att få låna nya kläder?! Men det känns som att jag utvärderar innehållet typ varannan dag och undrar om det blir lagom :) Vet ju inte hur länge jag blir kvar heller, men minst ett dygn iaf. Beror på om dom hinner ge mig antibiotika eller inte (pga GBS tidigare i höst).

Gissar att det är lite "nervositet" inför förlossning som gör att jag går och pillar i sakerna hela tiden för det är ju ändå 28 dagar kvar ännu ;)

Jag har lagt ner tre bodys, två par byxor och en pyjamas. Men jag tror inte vi kommer använda mer än en uppsättning kläder, hon kommer ju ha blöja och ligga hud mot hud. Hmm... Nu slog det mig att jag vill köpa en trikåfilt, det kanske inte alls är så bra med fleece som luddar. Tror jag går in på HM eller Ica maxi redan idag faktiskt.

Förutom det jag redan räknat upp har jag packat två mössor (en tunn och en tjockare), teddyoverall, strumpor, tossor, vantar och en fleecefilt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?