Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-07-20 14:11:49 följande:

Vi var på 4 månaderskontroll idag och lilleman går plötsligt upp för lite i vikt. 65 cm och 6.7 kilo. Så bvc tyckte att vi ska börja med att smaka mat och ge gröt en gång om dagen. Jag tycker inte att han är så smal att det är ett problem.

Jag ställde mig på vågen här hemma med Selina igår och enligt den ska hon väga 6,9kg nu. Jisses liksom! Får halvt panik och funderar om hon är FÖR stor men de säger ju att ammade barn inte kan bli för tjocka. Ska på bvc på onsdag så får se vad deras våg visar och om sköterskorna säger något.

Hon var 60cm sist och det var för en månad sedan.
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-07-20 16:16:41 följande:

Grattis ebe91! Är så lycklig över att vi flyttade till hus denna tid förra året, en riktig dröm!

September och Louise: låter som era barn är med marginal inom "normalspannet" viktmässigt! Ska bli kul att se om min grabb är uppe i 8kg på nästa veckas kontroll!

Hittade en kul sida med recept till bebisar som ska bli kul att testa lite om någon månad eller så... Barnmatsburken.se

Ja tittar jag på kurvan så är hon precis över mittenstrecket och då är ju ändå den kurvan för flaskmatade barn och ammade barn sägs ju öka mer i vikt i början.. Våra andra barn låg på samma kurva vid fyra månader och de var flaskmatade och ingen av dem är särskilt stor idag så jag är inte orolig över att hon ska bli överviktig när hon blir äldre. Men lite stressad blir jag när folk ojjar sig och tycker hon är sååå stor och påpekar att jag ammar för ofta.
  • septemberbarn08
    Lilj3 skrev 2015-07-20 13:08:00 följande:

Besvärliga visdomständer är hemskt! Har själv besvär från och till. Brukar dessutom bli svullen i halsen när besvären dyker upp. Min tandläkare har sagt att vi eventuellt ska plocka bort dem. Kommer kännas som en befrielse efteråt men jag ser inte fram emot själva operationen :(

Ja ont i halsen (på samma sida) har jag fått nu i eftermiddag :( tandvården här har stängt så ska jag till en tandläkare måste jag till Vilhelmina. Vet inte om det är någon mening att åka dit, vad gör de ens mot sånt här? Ska skölja runt lite med cordosyl ikväll så får jag se hur det känns imorgon och eventuellt ringa Vilhelmina då :)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-07-20 19:38:36 följande:

Jag har haft problem med alla mina visdomständer, och tandläkaren vill att jag ska borsta och borsta så länge som möjligt. Jag har även köpt Corsodyl, en bakteriedödande gel man kan kleta på tanden (svårt att få det att fästa dock). Jag vill ha bort dem så fort som möjligt, men tandläkaren vill att de ska växa fram så mycket som möjligt så de är lättare att ta bort. Hur som helst är det tydligen inget ovanligt att det blir lite inflammerat, och de verkar inte göra något åt det :)

Fick höra sist när jag var till tandläkaren att det gärna fastnar mat där och det är därför det blir irriterat och att det enda de gör då är att spola rent.. så jag tror inte jag ids ringa tandläkaren, om det inte börjar riktigt jäkla ont vill säga. :)
  • septemberbarn08
    SMA87 skrev 2015-07-20 16:45:06 följande:

Det där med att kurvan följer flaskmatade barn har jag också hört och försökt fråga BVC om det utan att få något svar. Jag har hört något om amningspuckel också men det verkar inte vi få. När vår tjej föddes låg hon en kurva under normal, och med viktnedgång efter födsel hamnade hon på -2 kurvan eller något under. Den har hon sedan följt precis sedan dess... Så återstår och se vad som händer när vi börjar med lite vanlig mat... Jag helammar fortfarande.

Mina andra barn låg på nedersta kurvan när de föddes och gick sedan upp så bra att de hamnade på mittenkurvan lagom till 4 månaderskollen. Sedan dök de ner igen och har sedan dess legat på -2 bägge två. Selina följer deras spår hittills så det blir ju roligt att se om det planar ut nu eller om hon som enda ammade barnet fortsätter att gå spikrakt uppåt på kurvan;)
  • septemberbarn08

Ledsen liten tjej här hemma idag. Bara sovit kanske 30min i vagnen på väg hem från promenad, annars varit vaken och missnöjd. Tårarna rinner och att äta är bara ledsamt det med:(

Nu har jag äntligen fått henne att somna i famnen i gungfåtöljen (tackar mig själv för att jag insåg att det var en bra grej att köpa inför bebis). Har väl cirkus tre miljarder grejer att ta itu med här hemma och en dusch hade suttit fint men får väl vänta med det!

• septemberbarn08

Nu har vi varit på bvc och fått en fyramånadersvikt. 6585g och 63cm (lika lång som storasyster var vid 6 månader). Är så glad att amningen fungerar den här gången. Trött på alla pikar från släktingar dock om att hon äter för ofta, vi skämmer bort henne och hon är ju sååå rund. Vad ska jag göra? Svälta ungen?

• septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-07-22 07:17:14 följande:

Vet inte hur stor Linnea är heller, här får vi ingen fyramånaders koll så det har nu gått ca 1,5 månad sen sista gången vi var där. Jag tippar på att hon är ca 68 cm och väger ca 8,5-9 kg. 

I stort sett alla överdelar i 62 är urväxta, en del av byxorna går bra fortfarande, men annars har hon 68 och en del 74. Treornas blöjor har blivit för små så nästa gång köper vi fyror, vet inte hur vi ska klara oss till dess då sambon gick och köpte ett stort paket treor och jag är för snål för att inte använda upp dem först Sitter som tangatrosor typ. 

Vi har åkt på semester för att turista i Vadstena några dagar och det gick också bra förutom att hon skrek på vägen hem. En irriterande vana hos henne som blir allt tydligare är dock att hon äter på natten och inte på dagen. Antar att hon har mer ro att äta när hon halvsover än på dagen när massa spännande händer. Hon äter många gånger och ordentligt på natten, på dagen snuttar hon mest men tappar snabbt koncentrationen och ibland blir hon bara arg när man ger henne bröstet. 

Likadant här, på dagarna kan det minsann gå länge mellan målen och hon äter färdigt snabbt men på nätterna ska vi helst snutta hela tiden. Egentligen vet jag inte om hon är särskilt hungrig på nätterna utan jag tror mer det är snuttandet och ett behov av att kolla så mamma är nära som är problemet. Nappen går fortfarande inte hem så det går inte truga in den i munnen och tro att hon är nöjd;) tröttsamt är det iaf att bli väckt varje gång hon tappat bröstet och ligger och letar med munnen.

Idag ska jag ge mig på att baka bullar med de äldre barnen. En utmärkt idé när man är så trött att ögonen blöder, haha
  • septemberbarn08
    Chuckiiii skrev 2015-07-22 21:25:55 följande:

Hej! Längesen jag var aktiv här, men försöker läsa ikapp lite då och då.

Men va Arg jag blir när ja hör att bvc klagar på att barn är för tjocka! Ungar kan väl inte va för tjocka? Sjukt!! Tycker barn i min mammakrets diffar enormt, min egen iza låg på 6075 på 4mån kontrollen , andra ligger på typ 8kg. Sjunkit med vikthets redan nu!

Ja visst är det sjukt? Det är ju "status" att ha ett litet barn, ju längre ner på kurvan barnet ligger desto bättre typ. Senast i förrgår kom en bekant förbi med sin 10månaders och sa "ja herregud Selina har väl snart vuxit ikapp ***, hon är ju så HIMLA rund. Kan hon ens ha 68 längre?". (Hon har 62 på det mesta).

Visst, hon har världens goaste kinder och mysvänliga bebislår men TJOCK är hon fasen inte! Jag frågade på bvc idag och hon sa att Selina är HELT normal och växer varken för "mycket" eller för lite. Har i snitt gått upp 190g/v nu. Ska en bebis inte få äta sig mätt för att vi som föräldrar vill ha SMALA barn?
  • septemberbarn08

Fy fan vad less jag är idag! Dålig sömn i flera veckor, Selina är extra mammig och ska ha uppmärksamhet 24/7, en förkylning från helvetet och som grädde på moset lägger magen av (igen) och jag skiter blod!

Sambon fattar inte hinten och tycker det är helt okey att sova till 11 istället för att kliva upp och hjälpa mig med barnen.

Ingen lunch färdig så jag gjorde i ordning pannkakssmet och tänkte att det går ju iaf hem hos ungarna. Tio minuter senare är tre stekpannor skitiga och smeten uthälld i slasken.. så bra gick det!

Nu har jag överlämnat lillan till sambon och stängt in mig i sovrummet. Hon är trött och grinig så jag tippar på att det dröjer max en kvart innan han lämnar tillbaka henne. Att jag är med henne dygnet runt är inte konstigt men att han måste ta henne en stund är katastrof, han vet inte alls vad han ska göra med henne för att få henne nöjd. "Det är ju jobbigt att bära henne hela tiden".. no shit sherlock!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?