Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu har vi lämnat mannen på tågstationen och kommit hem igen. Svårt att söva om H nu men om jag ger det en timme såå kanske vi båda sover. Känns konstigt att jag ska vara själv hemma fram till torsdag natt. Men em ska jag träffa en kompis som är pappaledig, imorgon är det föräldragrupp (mammorna har även privat träff idag på fm men jag tyckte det skulle bli lite mycket) och på ons yoga. Så jag har lite inplanerat än att bara sitta själv med H under hela dagarna. Ev bjuder jag hem mig till mina föräldrar eller min syster en kväll för att slippa laga kvällsmat den kvällen.

• Trollunge85

Tror vi har hamnat i ett utvecklingssprång här. Gnällig, svårammad. Vill amma ofta men stökar runt och blir aldrig nöjd. Brukar vara glad och snackig men har inte alls varit så idag. Eller jo litegrann men inte alls som annars. Dessutom är det mer bök på nätterna än normalt. Kul att det tajmades med att jag är själv hemma.. Eller inte.

• Trollunge85
    SvanE skrev 2015-06-16 12:38:33 följande:
    Man hoppas ju på att dom ska ha de värsta i språnget först så det är värst första två dagarna och sen lugnar ner sig, vi är inne på tredje natten utan sömn med L som vaknar varje timme och måste vyssjas om eller äta. Dock äter han så lite (eller mkt mindre än han brukar) och är svårt att få honom att ta flaskan så får distrahera med musik eller liknande. Snart kommer hela familjen och ska fira midsommar och de flesta sover i samma stuga, stackars dom. Får dela ut öronproppar om han fortsätter såhär :D
    Känns som H åt konstant i natt även om han inte gjorde det. Somnade under amningen och vaknade med ett dyblött barn som fortfarande skulle snutta trots att han hållit på från åtminstone kl 1. Jag hoppas han är roligare till midsommar. Vi ska till mina föräldrar och senast vi var där var det också utvecklingssprång och då var det bara napp eller bröst och nära oss föräldrar som gällde. Vill ju att de också ska träffa det glada pratiga barnet som alla andra verkar träffa
  • Trollunge85

Jag tror också barn är gnälligare ibland. Sen kan jag uppleva H som jobbigare just nu för att jag är själv. Andra dagen dvs halva tiden snart avklarad. Dagen tillbringades på BVC med föräldragruppen på förmiddagen och hos min syster em/kväll. Jag hämtade min systerdotter på dagis och sen bjöd de på middag och så tog vi en kvällspromenad. Skönt att ha fullt upp men jag skulle inte vilja ha så mycket att göra varje dag. Imorgon är det yoga och ev åker jag och hälsar på jobbet på eftermiddagen om jag och H orkar.

• Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-06-16 23:23:42 följande:

Jag har inte hunnit skriva på några dar men har ett antal funderingar som jag undrar om någon känner igen.

- jag undrar om min mjölk börjar sina? Det känns inte alls som att jag producerar lika mkt och W verkar hungrigare än vad jag har att ge. Har börjat ge ersättning som komplement. Hur får jag upp mjölkproduktionen? Ammar typ varannan h.

- W har börjat släppa taget vid amning. Han tar två sugtag, sen släpper han, vrider på huvudet och vrider tillbaka och upprepar. Vad sysslar han med?

- Jag har fått ont, som träninsvärkskänsla i nedre magen, känns som i magmuskeln, gör ont när jag hostar. Har dock inte tränat magen. Kan det vara nåt annat då? (Typ livmodertumör - ja jag är lite hypokondrisk ibland)

Det kan vara en fas. Ibland äter bebisarna mer för att få upp produktionen ytterligare och jag har för mig att just kring tre månader är en sådan period. Nu igår när jag hälsade på min syster i fem timmar så åt han 4 gånger och nästan direkt när vi kom hem.

H krånglar också vid bröstet vilket jag antar har att göra med att han upptäcker världen och har svårt att fokusera på amningen. Det märks även när han ska sova att det är svårare att komma till ro.

Vad skönt att någon annan också har likadant. Inte så men jag har haft ont i nedre delen av magen i en vecka. Träningsvärkskänsla. Vet inte vad det är.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-06-16 23:25:56 följande:

Jag gick upp TVÅ kg på en v förrförra veckan. Är set ens möjligt?! Gick ner ett kg förra v, i söndags vägde jag mig. Känns trist att kämpa bort sånt som redan var borta... 76,2 kg nu. 8 kg kvar till målet. Känns vansinnigt långt bort.

Tror du inte det kan ha att göra med att den lille vill äta mer och dra upp mjölkproduktionen? Innan det ställt in sig känns det naturligt att det blir mer vätska i kroppen vilket leder till en viktökning. Så har jag tänkt när jag ökat mycket (och då samma när jag haft rejäla viktminskningar någon vecka senare.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-06-17 14:15:51 följande:
    Skönt! Igårnatt hade vi det så.. Var jäkligt skönt! Inatt däremot har vi sovit oroligt. Hon har velat äta hela natten så jag har blivit väckt typ en gång i kvarten av att hon tappat bröstet:( är sååå trött idag!

Selina är halvrisig i magen idag.. eller ja, hon bajsar inte mer löst än vanligt och egentligen inte alls mycket varje gång men 6 bajsblöjor på 7 timmar, varav 4st de senaste 3 timmarna. Så var det ju när hon var nyfödd men sen har det blivit bättre och landat på 3-4 blöjor/dag. Nu är det som sagt väldigt lite i varje blöja, hon verkar inte ha ont alls och inget annat är annorlunda.. men emetofoben i mig förstorar ju upp allt och får panik! Jag som njöt av att det var soligt idag och tänkte gå en vagnpromenad med de äldre barnen:(
    H har också fått fler bajsblöjor efter en lugnare period. Men han äter ju oftare också just nu. Det jag tycker är jobbigt är att det blivit mycket och utanför blöjan i minst femtio procent av fallen = mycket tvätt. Men det positiva är att man får testa igenom många utstyrslar

Idag lyckades H greppa en leksak några gånger. Han har kanske kunnat det tidigare men idag var första gången jag tog mig tid att testa. Har sett att han ibland greppat nappen de få gångerna jag använt den nu när jag varit själv så jag ville se om det även funkar på leksaker. Det var ingen lång stund men tillräckligt för att han skulle lyfta leksaken innan han tappade den igen. Roligt att se hans utveckling Nu vill jag bara att han ska sova hela nätter också
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-06-17 17:56:00 följande:
    Ja jag försöker att inte oroa mig så mycket över bajseriet men.. nu har hon bara bajsat en gång sen halv två så det är nog ingen fara. I den sista blöjan såg det dock ut som ljusgul gelé.. nån som vet om det är normalt? Annars brukar hon bajsa rätt löst och ibland grynigt, lite mörkare gult. Det här var första gången det hade den här konsistensen.

Ja visst är det roligt att se deras utveckling :) Selina har börjat med nåt nytt ljud nu som låter som att hon försöker skratta. Än har hon inte fått till något riktigt skratt trots att hon är glad mest hela dagarna. Och precis som du skriver har hon börjat greppa saker. Har kommit de senaste dagarna så nu är det mer roligt att ligga i gymmet;) och så lyckas hon trösta sig själv ibland med tummen.. idag tyckte jag hon blev så tyst när jag var i källaren och när jag kom upp hade hon somnat med tummen i munnen:)
    Å vad sött det låter!
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-06-17 18:53:20 följande:

Jag glömde skriva om vikten i måndags, -700g sen förra veckan. Så det är ju bra, men fy vad less jag är på mitt utseende.

Jag var så glad över att jag kände mig stolt och nöjd över kroppen efter förlossningen. Inte att den var snygg, men att den inte BEHÖVDE vara snygg, den var så bra ändå.

Nu har jag fallit tillbaka i gamla hjulspår, skäms och vill typ be om ursäkt för mig själv. Så jävla dumt, och ingenting jag vill att min dotter ska se och i värsta fall ta efter i framtiden. Jag måste skärpa mig.

Jag provade 10.000 jeans och toppar idag, och det hjälpte inte självförtroendet direkt. Jag önskar att jag visste att jag kunde träna utan att sabba bäckenbotten, så att jag i alla fall kunde få tillbaka rumpan. Men jag är rädd, och ska jag välja mellan utseende och funktion väljer jag funktion!

Josefin har krånglat med amningen några dagar nu. Hon blir ibland så ledsen att hon inte kan ta bröstet på en bra stund ens när vi liggammar. Det är mycket värre när jag sitter, och idag fick jag det verkligen inte att funka hos svärföräldrarna, så jag fick gå hem. Nu är jag nervös för att det ska bli så när vi är borta på midsommar...

Jag tror inte det ska vara någon fara att börja träna. Hopp och löpning kan vara dumt om inte bäckenbotten stärkts men min bm tyckte jag skulle börja styrketräna när jag var där på efterkontroll och det var flera veckor sen. Jag är glad att jag går på mammayoga för där är det fokus på att bygga upp musklerna i kroppen igen samtidigt som man minskar muskelseparationen i magen. Små mikrorörelser som jag tror ligger på hög nivå i magappen men med fördelen att hon ser att man gör rätt och pressar en ytterligare mot vad jag gjort hemma själv. Finns det ingen mammaträning där du bor? Tänker de borde ha övningar som är anpassade.

Men det är lätt att hamna i fällan där man bara tycker illa om sin kropp. Jag har börjat komma tillbaka till acceptans efter kommentaren i fredags. Det är ju som du säger inger man vill föra över till sitt barn. Men oj vad jag längtar efter att slippa valkarna i midjan och vid bh-bandet och min kära putmage.
  • Trollunge85

Det tar tid. Om jag tycker saker känns konstigt fortfarande när det gått ett halvår, då ska jag höra av mig till bm igen. För då borde allt vara läkt och vara återställt. Så har du kvar marshmallowkänslan då tycker jag du ska kräva undersökningar tills de kan berätta vad som är fel och vad man kan göra åt det. För tyvärr är det enda sättet att få hjälp. Att vara krävande om man inte har tur med bm och läkare.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?