• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Skumbollen skrev 2015-02-17 23:39:29 följande:

Vi åkte ju på magsjuka för ett par veckor sedan och jag googlade tips som en tok...detta kommer låta knäppande överallt skrev folk att det hjälper att trycka i sig en massa ahlgrens bilar... Jag hann aldrig prova, men det kan ju vara värt ett försök.

Va, skulle Ahlgrens bilar hjälpa mot magsjuka? Så man inte får den, eller så den går över? Världens godaste medicin!
  • Kpax
    laila88 skrev 2015-02-18 08:44:17 följande:

Haha komiskt!. Bebisen sov i lugnan ro medan oron satte fart :)

Jag tycker också att det knäcker till ibland! Hoppas ju på att det är mitt bäcken inte bebisen. Men tror att senaste avsnittet av greys anatomy har satt spöken i mitt huvud. Visste att jag inte skulle sett det! 

(Handlar om en bebis som bryter benen i magen)

Även att gravidappen säger att man ska va "EXTRA uppmärksam på att bebisen rör sig varje dag nu närmare förlossningen och i annat fall kontakta förlossningen DIREKT, dag som natt!!!!" (så uppfattade jag meningen), Det satt en lite lätt nojjig gravid på helspänn :/ Som om man inte oroar sig nog så påminner gravidappen om att man ska oroa sig ännu mer!

Neeej, tyst! Jag vill inte höra talas om att bebisar kan bryta ben i magen! :)

Jag har hört klickande ljud ett par gånger senaste veckan, men jag har också läst om någon annan som upplevt det, och man (bm? Läkare?) trodde då att det var bebisens leder som klickade.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-18 07:48:50 följande:

Igår trodde jag en stund att jag brutit nacken av bäbisen - på toa. Var så förstoppad att jag fick ta i som på en förlossning och plötsligt knäckte det liksom till. Sen kunde jag inte få en enda reaktion från bäbisen på en halvtimme. Usch, vad läskigt. Och hur skulle jag förklara det här för folk? Att han dog för en bajskorvs skull...? Men han sov visst bara. Puh!

Hahaha! Herregud vad roligt :)
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-02-18 11:50:39 följande:

Jag har aldrig förstått hur man känner hicka, hur vet man om barnet hickar? Är det det som är som små regelbundna puffar som inte syns men känns nästan som sina hjärtslag? för det har jag känt ett par ggr långt ner där hon har sitt huvud :P

Min har också hicka ofta, och en rolig grej med det är att det är lätt att känna åt vilket håll hon har ryggen (hicka känns mycket tydligare från barnets rygg, stämmer ju med att du känner det långt ner, och antagligen motsatt sida mot eventuella sparkar. :) Det känns som ett rytmiskt tickande tycker jag , lite som nervryckningar.
  • Kpax
    linnis83 skrev 2015-02-18 14:30:06 följande:

Hej tjejer!

Har hängt i apriltråden hittills (beräknad 29/3) men har tjuvkikat på er ett tag och tycker ni verkar vara ett sånt härligt gäng! Hoppas det är okej att jag hakar på här?

Är 31 år och bor i Skellefteå, väntar mitt första barn så allt är nytt och spännande! = )

Idag har jag varit på kontroll hos bm och det konstaterades att bebis ligger med huvudet uppåt...! Tvärtemot vad jag har trott... Är i v 34+2 idag och den fick till nästa besök om ca 2 veckor på sig att vända sig, annars blir det vändningsförsök... Kändes lite jobbigt att den inte ligger rätt ännu, men jag hoppas att den hinner sno på sig... När har era bebisar vänt sig?

Gjorde även sammanfattning inför förlossningen, fast jag hade en annan bm än min ordinarie då hon var sjuk... Kändes lite konstigt då hon inte har följt mig eller ens träffat mig förut... = / Nästa besök ska jag ha ytterligare en annan bm för min ordinarie har semester....

Blev ett långt och lite gnälligt första inlägg det här, hoppas ni har överseende... = )

Välkommen! Jag bodde i Skellefteå när jag var barn :)

Min bebis vände sig runt vecka 37, jag åkte in för ultraljud och eventuell vändning, men då hade hon löst det själv! Hoppas det blir samma för dig.
  • Kpax
    laila88 skrev 2015-02-18 15:48:24 följande:

Tänkte kolla för skoj skull, Ni som har bebisar som har hicka ofta, vet ni om det är en flicka eller pojke i magen? :)

Min hickar 2-3 ggr/d, det är en flicka :)
  • Kpax

Vi SKULLE ha en shortlist, men det går inte så bra...

Jag har gett upp tror jag, vi får väl ta diskussionen igen när hon är född.

• Kpax
    sommarstad skrev 2015-02-18 21:22:03 följande:

En fundering. Min barnmorska sa att de kollar inte hur barnet ligger innan v 35 (räknar bara hela veckor så det blir v 36 i min räkning). Detta för att innan dess finns chans att barnet vänder sig igen och det då kan skapa stress hos föräldrarna. Så även om hon känt hur barnet legat innan den veckan har hon alltså inte sagt något till oss . Men jag förstår det som att det  där verkar variera från barnmorska till barnmorska eller kanske är det olika beroende på län? När fick ni först höra hur barnet låg?  :)

Jag fick nog höra tidigt hur hon låg, men bm betonade att det var oviktigt så tidigt :)
  • Kpax

Det är segt nu ja. 14 dagar kvar, men blir väl säkert 28 :(

Jag har mer ont i fogarna nu, det strålar liksom ner i skinkorna, spelar ingen roll om jag står, sitter eller ligger. Men inga tecken på förlossning.

Jag känner mig lite sjuk idag. Huvudvärk, och lite allmän sjukdomskänsla sådär. Blä. Men jag ska inte klaga allt för mycket, jag brukar ju må bra, och jag behöver inte jobba.

Slängde i alla fall ihop en saffranskaka som tröst.

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-19 15:14:24 följande:

Hemma igen från Lycksele och vad säger man? Fiasko, kanske?

Gjorde en CTG-kurva först på förlossningen. Tänkte att det kommer säkert inte en enda sammandragning nu men där hade jag fel. Under dom 20min jag låg där med kurvan hade jag 6 ganska kraftiga förvärkar. Registrerades dom på kurvan tror ni? Förstås inte!! Det visade snarare LÄGRE siffror så fort en förvärk kom, precis som att den tappade kontakten när magen drog ihop sig?

Ner till gyn och fick direkt frågan om jag bara fått en enda kallelse? Ööh, ja?

Jo, för tydligen hade min tid ombokats och inget meddelande hade lämnats till mig så det fanns helt enkelt ingen läkare ledig för att träffa mig! "Vill du fortfarande träffa en läkare eller?".. "ja tack, har jag åkt 14mil vill jag gärna träffa NÅGON innan jag åker hem!"

Lång väntan för att få träffa en läkare som blippade på sin privata telefon medan hon pratade med mig:(

Sen ännu mer väntan för att dom var tvungen att vara två läkare.. Varför ens ta in mig till första läkaren då?

Ett snabbt ultraljud för att se fostervattenmängden. Ingen kik på bebis, ingen viktuppskattning, ingenting:( Gynkoll för att kolla flytningar, inget konstigt. VUL för att mäta tappen, såg bra ut men de ville göra en ny undersökning för att de inte kunde avgöra om jag hade öppnat mig.

Öppen 2cm (vilket ju är helt normalt för att vara omföderska). "Dock väldigt mogen tapp så att tappen är lång idag säger inget om hur det ser ut imorgon".

Med tanke på att min tapp var helt stängd, helt omogen, långt upp och bakåtriktad 4timmar innan senaste barnet föddes säger dagens undersökning ingenting om hur läget är:( dom sa bara att det kan hända imorgon, det kan hända två veckor efter bf. Och det kan hända att jag måste in på koll varannan dag pga förvärkarna. Kul!

Jag kommer nog föda hemma tror jag:P

Men ska du åka 14 mil enkel väg varannan dag? Herregud...

Och det där med ctg, borde de inte satt om sensorerna och provat igen? Det låter ju skitkonstigt! När jag gjorde ctg var 20 "normalvärdet", och under en lindrig sammandragning gick det upp till strax under 60. Barnmorskan sa att det är väldigt olika på hur de sätter sensorerna, så siffran i sig säger inte så mycket. Sen fick jag ju ett avbrott på kurvan pga att jag låg på rygg, och då var jag tvungen att börja om.

Märkligt att de inte var mer noga med dig, jag var ju egentligen där i ett annat ärende och ctg var bara rutin.

Vilken vecka är du i nu?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?