septemberbarn08 skrev 2015-02-19 15:14:24 följande:
Hemma igen från Lycksele och vad säger man? Fiasko, kanske?
Gjorde en CTG-kurva först på förlossningen. Tänkte att det kommer säkert inte en enda sammandragning nu men där hade jag fel. Under dom 20min jag låg där med kurvan hade jag 6 ganska kraftiga förvärkar. Registrerades dom på kurvan tror ni? Förstås inte!! Det visade snarare LÄGRE siffror så fort en förvärk kom, precis som att den tappade kontakten när magen drog ihop sig?
Ner till gyn och fick direkt frågan om jag bara fått en enda kallelse? Ööh, ja?
Jo, för tydligen hade min tid ombokats och inget meddelande hade lämnats till mig så det fanns helt enkelt ingen läkare ledig för att träffa mig! "Vill du fortfarande träffa en läkare eller?".. "ja tack, har jag åkt 14mil vill jag gärna träffa NÅGON innan jag åker hem!"
Lång väntan för att få träffa en läkare som blippade på sin privata telefon medan hon pratade med mig:(
Sen ännu mer väntan för att dom var tvungen att vara två läkare.. Varför ens ta in mig till första läkaren då?
Ett snabbt ultraljud för att se fostervattenmängden. Ingen kik på bebis, ingen viktuppskattning, ingenting:( Gynkoll för att kolla flytningar, inget konstigt. VUL för att mäta tappen, såg bra ut men de ville göra en ny undersökning för att de inte kunde avgöra om jag hade öppnat mig.
Öppen 2cm (vilket ju är helt normalt för att vara omföderska). "Dock väldigt mogen tapp så att tappen är lång idag säger inget om hur det ser ut imorgon".
Med tanke på att min tapp var helt stängd, helt omogen, långt upp och bakåtriktad 4timmar innan senaste barnet föddes säger dagens undersökning ingenting om hur läget är:( dom sa bara att det kan hända imorgon, det kan hända två veckor efter bf. Och det kan hända att jag måste in på koll varannan dag pga förvärkarna. Kul!
Jag kommer nog föda hemma tror jag:P
Men ska du åka 14 mil enkel väg varannan dag? Herregud...
Och det där med ctg, borde de inte satt om sensorerna och provat igen? Det låter ju skitkonstigt! När jag gjorde ctg var 20 "normalvärdet", och under en lindrig sammandragning gick det upp till strax under 60. Barnmorskan sa att det är väldigt olika på hur de sätter sensorerna, så siffran i sig säger inte så mycket. Sen fick jag ju ett avbrott på kurvan pga att jag låg på rygg, och då var jag tvungen att börja om.
Märkligt att de inte var mer noga med dig, jag var ju egentligen där i ett annat ärende och ctg var bara rutin.
Vilken vecka är du i nu?