• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-02-14 16:59:03 följande:

Om det blir som sist för min del är det inget jag kommer ropa högt om :)

Gick ner 13 kilo rätt så direkt och det var väl bebis och tillhörande prylar plus vätska, de resterande 12 kilona fick jag glatt dras med och de ökade dessutom till 15 :-/

Men efter ett och ett halvt år började jag ledsna och tog tag i det och då var det borta på ett halvår! :)

Det verkar vanligt att man går ner en del, och liksom aldrig kommer igång med att aktivt försöka få till en förändring. Jag ska försöka att inte hamna där, utan vara lite aktiv så fort jag kan, och äta bra mat men inte banta (speciellt eftersom jag vill amma).
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-02-14 19:57:38 följande:

Jag hoppas att du är som jag var efter jag fick dottern. +21 kg varav 16 försvann på tre veckor och resten efter två månader och jag gjorde verkligen ingenting aktivt för att de skulle försvinna.

Hoppas på liknande procedur denna gång men iom att jag inte skall amma nu så förväntar jag mig att det kommer att ta betydligt längre tid att bli av med alla kilona...

Ja gud, det hoppas jag också, vilken dröm! :)
    snö 81 skrev 2015-02-14 20:05:42 följande:

Jag helammande i 6 månader förra gången, men det hade jag ingen som helst hjälp av :(

Det är tydligen jätteolika, orättvist kan man tycka. Hur fungerar din kropp när du inte är gravid? Tänkte om det kunde finnas något samband, att man är samma typ fast mer extremt liksom? En del svarar ju snabbt på kost och träning, andra får kämpa betydligt mer.
    snö 81 skrev 2015-02-14 20:07:54 följande:

Jo, man tappar ju en del i början och känner dig så nöjd, men sen stoppar det :(

Denna gång ska jag inte ligga på latsidan utan börja äta bra och träna så fort jag kan. I och med att jag inte ska amma behöver jag inte heller fundera på om mjölken blir påverkad.

Nej precis, jag tänker att jag ska komma igång och få en nystart ASAP, innan jag invaggas i en ny vardag full med fika och sofftid :P
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-02-14 20:26:59 följande:

Ta det bara lugnt i början så kroppen hinner återhämta sig, man vill ju helst undvika framfall etc om det går ;)

Precis, man måste ju ge kroppen chans att läka :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-14 22:49:36 följande:

I vanliga fall har jag aldrig några problem att gå ner i vikt om jag skulle vilja det. Jag är även begåvad med en kropp som svarar bra på träning, däremot inte en kropp som svarar på amning :)

Men efter diskussioner med vänner och kollegor känns det typ som 50/50 om man går ner i vikt av att amma eller inte.

En kollega till mig gick inte ner i vikt av att amma sitt första eller andra barn, men däremot det tredje. Efter fjärde barnet gick hon inte heller ner. Så i hennes fall hjälpte amning i 1 av 4 fall ;). En annan kollega fick gå över till ersättning för att hon blev för mager av att amma.

Det går nog helt enkelt inte att förutspå i förväg.

Intressant! Jag tycker det är fascinerande vad kroppen klarar av, och att den till synes slumpmässigt väljer hur den ska överraska :)

Jag har samma tur som du annars, men då kan jag inte förlita mig på att kroppen tjänar mig lika väl i den här situationen. Jaja, den som lever får se, hur snabbt jag går ner i vikt är ju självklart en petitess i sammanhanget. Viktigast är att jag och bebisen mår bra!
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-02-14 23:32:42 följande:

tanken slog mig (jag är lite trög ibland. jag vet!) att nu är det två veckor kvar av februari... sedan är det VÅR månad tjejer! Månaden då våra bebisar kommer! 

När tror ni nästa bebis kommer i tråden? Innan februari är slut? Vem tror ni kommer föda nästa gång? Tror inte det blir jag i alla fall! Sammandragningar men inga onda sådana... inga tecken på att något skulle hända i förtid i alla fall!

Lejonhierta, hur mår du och bebis?

Ja snart är det vår tur! Hurra!

Jag har ingen aning om vem som får härnäst, det är väl ingen som är lite på gång just nu vad jag hört?

Jag har inte fått några tecken på att bebisen tänker komma ut, lite hugg och ilningar + ryggont, men det är väl på sin höjd så att hon fixerar sig kanske, annars sjunker hon väl lite bara och klämmer nerver.

Ingen slempropp, inget vatten, inga förvärkar att tala om, ingen diarré.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-02-14 23:13:24 följande:

Angående amning och tappa vikt, så gick jag ner 7 av 19 kg på någon vecka. Sen var det tvärt stopp tills jag slutade amma helt vid 9 månader. Jag har jättesvårt att gå ner i vanliga fall också, men under amningen var det helt stopp fast jag började springa och gymma efter 6 veckor. Sen gick jag ner 7 kg på tre månader, sen blev jag gravid och här är jag nu +11 sen plusset.

Men vad dumt, jag tänker att det måste vara lättare att gå ner när man ammar, eftersom det är rätt energikrävande. Men å andra sidan kanske det lika gärna försätter kroppen i svältläge? Jag har ingen aning.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-02-15 04:29:40 följande:

Ja, som ni ser ligger jag vaken, sen tresnåret ungefär och läser igen lite i tråden och kastar ur mig nattliga funderingar.

Ang vikt, träning och kroppens reaktioner så ska det verkligen bli intressant att se vad den kommer ta sig för framöver. Den har ju reagerat på många nya sätt bara under graviditeten. Kroppsreaktioner som förvånat mig: inget illamående alls - hade räknat med lite åtminstone. Foglossning - det hade aldrig slagit mig innan. Halverad kroppsbehåring - någon mer? Slutat svettas nästan helt - trodde på motsatsen. Så vad ska den hitta på framöver? Under förlossningen? Därefter? Den har ju helt klart ett eget liv.

Jag tror att jag också sitter och drömmer om träning för att jag vet att det inte går just nu. Säkerligen går det här suget över samtidigt som foglossningen ger sig...

Jag har mått illa i början, fick foglossning tidigt, svettas mer, upplever ökad kroppsbehåring men inget vackert hår på huvudet, ingen strålande hy. Det som förvånat mig mest är nog att humöret varit mer stabilt än jag vågat hoppas på.
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-02-15 08:39:56 följande:

Det verkar som att vi behöver en "gå ner i vikt efter förlossningen" tråd oxå ;)

Haha, ja bra med en separat tråd, så slipper man läsa om skiten om man inte vill. :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-02-15 14:18:29 följande:

Bm jag hade då sa att till överviktiga rekommenderade de att amma mer än 6 månader, för efter 6 månader släppte kroppen mer. Men det funkade inte ett skit för mig.

Nu hade jag skrivit ett svar som försvann, vad irriterande!

Längre än sex månader ammar jag nog inte, isf inte mer än ett par mål per dag iaf. Så jag kommer inte räkna med den magiska gränsen tror jag :)
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-02-15 19:48:31 följande:

Väldigt sällsynt är väl lite tvivelaktigt? Och det är ju skillnad på att kunna och att det faktiskt känns bra och inte gör ont. Man kan ju köra en skruvmejsel i ögat också liksom.

Det var iaf heeeelt normalt enligt vården att det gjorde ont efter 9 månader så. 

Jag blir förbannad när jag hör att det är normalt att ha diverse skador och smärtor ÅR efter en graviditet och förlossning. Det känns förjäkligt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?