Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mildamilda skrev 2015-03-18 22:10:16 följande:

Tänkte berätta om min förlossning! Efter middagen igår började jag få lite sammandragningar som "sved till lite", tänkte att jag behövde vila lite så jag började natta min 3-åring. Det gick inte över så jag bestämde att ta ett bad. Sa till min sambo att det gjorde ont men säkert skulle gå över, var ju en vecka kvar och jag var helt inställd på att gå tiden ut... I badet blev det mer och mer jobbigt, ringde fl som sa att vi fick komma in o kolla. Gick för att duscha och då började värkarna göra ont som satan plus att de kom hela tiden knappt utan pauser. På väg från parkeringen kände jag vattnet rinna. När vi kom in på förlossningen sa de ojoj ni ska in på ett förlossningsrum direkt och jag sa: nu måste jag ha lustgas. Kände sjukt tryck mot rumpan. Öppen 10 cm o bebis på g. Men hjärtljuden gick ner under värk, de sa att jag hyperventilerade så fick andas syrgas istället. De satte sugklocka och han kom ut på kanske fyra krystvärkar. Min första förlossning pågick över två dygn och slutade i akut kejsarsnitt, så nu har jag upplevt två väldigt olika varianter på att föda barn! Och nu ligger ett litet mirakel och snuttar vid mitt bröst!

Grattis till bebisen!
  • LillLouise84

Ännu en dag närmare bf. 2 dagar kvar, appen säger att jag gjort 99,3%. Det är väl bara att inse att jag kommer gå över tiden, vilket jag aldrig trodde när jag hade värkar och slemproppen gick för två veckor sedan. Nu har alla börjat ringa och fråga om det blivit något.

Igår pratade maken med en av sina kompisar i telefon. Jag hörde delar av samtalet. Maken sa lite fint att för hela familjens trevnad som hoppades han att bebisen skulle komma snart. Maken tycker nämligen att jag är som ett åskmoln mest hela tiden.

• LillLouise84
    laila88 skrev 2015-03-19 09:15:30 följande:

Urs så less man blir på alla riktlinjer hit och dit. Nu på morgonen har det varit i nyheterna på fyran om gravida och viktuppgång. eftersom det ökar risken för diabetes så ska man helst sa hon "bara" gått upp 5 kilo och menade som att det var mycket?! Kan ha missat poängen men är det så hon menar är det ju sjukt! Sen så sa hon att man ska röra sig mycket och äta MINDRE! alltså va fan?! Som om det inte finns nog med press på vikt och gravida. Jobbigt som gravid person med ätstörningar eller dylikt att se en sådan nyhet också kan jag tänka mig. Det är en enorm press på vikten.

Helt sjukt! För bara några månader sen så pratades de om att i Norge (tror jag det var) hade de problem med att gravida inte gick upp och fick för små bebisar. Bara för att mamman skulle vara så smal och fit som möjligt.

Olga från biggest loser skrev på fb för några dagar sedan att bm runt om i landet lät gravida gå upp för mycket. Hon tyckte att bm ska sätta gränser och stå med pekpinnar till gravida. Men hur många gravida skulle må bra av en bm som säger att nu får du inte gå upp mer än x antal kilo eller nu får du inte gå upp mer. Särskilt om man samlar vätska, foglossning eller andra saker som hindrar en till ett aktivt liv.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-03-19 11:32:38 följande:

Men vilket trams med vikten! 5kg täcker inte barn, moderkaka och fostervatten ens.

Alla fattar ju att det inte är optimalt att gå upp 30 kg, men jag gick upp 25 och ångrar mig inte. Det blev som det blev med småätande (pga illamående), foglossning, vätska och tröstätande. Nu ska jag stärka upp bäckenbotten och sedan får jag ta tag i resten.

På en vecka har jag i alla fall tappat 10 kg, och det är ju utan ansträngning.

Jag var rädd för att jag skulle hata min kropp efter graviditeten, men det gör jag inte! Jag har en nyvunnen respekt för den, och känner mig bekväm trots degig mage, bristningar och annat skit :)

Jag har läst och hört att bebis, vatten, moderkaka, extra blod och svullna bröst väger normalt 10-12 kilo. Så med 5 kilo så förväntas man då gå mer 5-7 kilo av sig själv då?!
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-03-19 14:54:43 följande:

Här är ju läget likt förutom att min tapp är öppen 3cm men inte ett dugg förkortad. Får jag inte sova inatt kommer jag ringa bm imorgon och gråta och böna och be om en hinnsvepning. Hur ska man orka när det väl är dags om man inte får sova nu? Inatt hade jag riktigt ont och det kom regelbundet (vilket det ju inte gjort ens precis innan krystvärkarna börjat tidigare så jag fick verkligen upp hoppet att det var dags men icket!).

Min bm sa att om jag inte sover ordentligt på två tre nätter i rad och känner mig sliten. Så ska jag kontakta fl och åka in för att få en sovdos, och sova ut på fl för att kunna orka med en fl senare.
  • LillLouise84
    JhjärtaK skrev 2015-03-19 15:33:35 följande:

Nu är töserna här

De kom ut igår med planerat snitt och allt gick toppen! Två rätt så rejäla tvillingar på vardera knappa 3 kg .

Snittet var en bra upplevelse och iom att jag inte ammar så kan jag få ordentlig smärtlindring vilket är toppen! Det här dygnet på bb har varit så jäkla vilsamt och inte alls som när dottern föddes och vi var osäkra förstagångsföräldrar som kämpade med en mycket krånglig amning. Denna gången är det smooth sailing och de tar flaskan väldigt bra och är tydliga med när de vill ha mat (ger dem mat var 3,5-4 timme om de inte sagt till innan).

De mest sover, äter och bajsar och är helt fantastiska

Grattis till tjejerna!
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-03-19 17:31:56 följande:

Hur långt har du till fl? Vi har ju så sabla långt att det känns som att jag inte vill åka dit förrän jag vet att jag får ta bebisen med mig hem typ:P men har du nära tycker jag du ska ta det rådet.. det är ju en jäkla pärs ändå att föda barn liksom:)

Vi har 12 mil så det inte bara att åka. Nu har jag haft turen att sova några nätter ä, men för två veckor sedan fick jag inte sova alls när slemproppen gick. Jag hoppas nu att det ska dra igång när jag en gång fått sova. 2 dagar till bf och jag har haft en timmes onda sammandragningar varje kväll sen hinnsvepningen den 3/3.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-03-19 18:35:12 följande:

Vi har ungefär lika långt då.. och samma bf:) antar att du är lika nervös som jag är över att inte veta när det är dags och kanske inte hinna in? Hur många gånger har jag inte trott att det varit på riktigt nu och sen har det bara varit falsklarm.. så när det väl är på riktigt går man väl hemma för länge.

Precis min rädsla. Att nu har kroppen skrikit vargen kommer tillräckligt många gånger så när det b
  • LillLouise84
    LillLouise84 skrev 2015-03-19 20:51:38 följande:

Precis min rädsla. Att nu har kroppen skrikit vargen kommer tillräckligt många gånger så när det b

Blir allvar så kommer jag sitta och vänta på att det går över, tills det blir panik
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?