• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Astilbe skrev 2015-02-09 15:35:37 följande:

Såg på efter tio idag om foglossning men blir bara irriterad. Nu har jag förskonats från foglossningssmärta men vet ju hur vanligt det är och den enda lösningen var i princip förebyggande träning. Men för att komma igång med sådan träning måste man ju informeras om foglossning hos barnmorskan. Min barnmorska, som dock är en riktigt vänlig själ, har aldrig nämnt detta. Hur ska man då kunna träna förebyggande? Blir så irriterad. Har vänner som har haft fruktansvärda plågor genom graviditeten och ibland även efter och ändå inte fått någon info om foglossning utan själva fått googla allt. Usch blir så arg!

Jag var ingen elitidrottare innan jag blev gravid, men har en hund som vill ha långa promenader och är väldigt aktiv på jobbet. Jag fick foglossning ändå. Den kom väldigt tidigt också, från september kunde jag inte alls ligga på rygg.

Kanske hade det hjälpt med förebyggande träning om informationen fanns på graviditetstest graviditetstestet, annars vete sjutton :)

Men nej, min barnmorska har inte sagt något speciellt om foglossning, bara berättat att det finns bälten.

Jag hade önskat träningstips överlag, jag tycker det är svårt att hitta källor jag litar på på interne! Jag har hört ganska många tipsa om Olga, så jag ska nog beställa hennes bok :)
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-02-09 14:55:50 följande:

Nu varit hos bm och är helt slut! Första turen utanför huset/sjukhuset på två veckor och det kändes!

Tv1 hade 155 i puls och Tv2 hade 150. För en gångs skull hittade bm dem båda snabbt, det börjar bli lite trångt för dem nu så de kan inte smita undan lika mycket längre

Jag hade bt på 110/55 och blodsocker på 3,5 så toppen toppen

Sf-måttet var 37,5 cm så jag följer min bauta-kurva fint . Är i vecka 32+5 idag.

Till min stora förvåning hade jag bara gått upp 0,5 kg på två veckor! Jag som dessutom bara legat stilla och ätit typ de här två veckorna, vart har allt tagit vägen?? Så än står vågen inte på 9 någonting men det lär den nog göra vid nästa besök om två veckor :-P

Härligt med fina värden! Jag har också bara gått upp ett halvkilo på två veckor, så skönt! Det kanske kommer ikapp oss om ytterligare någon vecka ;)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-09 16:17:18 följande:

Idag, när jag känner mig som mest trött och låg, fick jag en himla fin kommentar när jag nämnde att jag inte sover så bra.. "ja det är klart, rör man inte på sig och gör man inget om dagarna så blir man kanske inte nog trött för att kunna sova".

Det tog mig en timme att gå upp till skolan med sonen i fredags och sedan hem igen (1km till skolan) och jag har fortfarande väldigt ont efter den promenaden. Konstigt att jag inte är ute och joggar varje dag? Konstigt att jag inte orkar göra nåt när jag inte kan äta ordentligt och inte kunnat på över ett halvår? Men för all del, kalla mig lat bara!:(

En del borde lära sig hålla käften!

Men vad var det för idiot? Det kanske ligger något i det, jag hade säkert sovit bättre om jag tränade, men jag KAN inte. Jag kan inte ens jobba. Det är tillräckligt jobbigt utan att någon annan ska spä på det dåliga samvetet...
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-02-09 18:01:14 följande:

Hej alla preggos! Jag hör egentligen till februari-tråden, har bf 27/2 o just nu verkar alla föda ungar i "min" tråd så känner att jag inte riktigt hör dit... Så tjuvkikade lite i eran tråd för att hitta lite samhörighet någonstans :D då både min mamma o syster haft sånna graviditeter att de gått över uppåt 15 dagar så räknar jag med att få en mars-bebis :)

Såg att ni skrivit om halsbränna o olika tips, mitt tips är verkligen gaviscon! (Den flytande varianten). Smakar verkligen skit, men har räddat många av mina nätter. Tar det direkt innan sänggående, o vaknar jag sen mitt i natten o har halsbränna brukar jag knapra lite rennie.

Hoppas ni inte tycker att jag plankar eran tråd då jag egentligen inte hör hit!

Jag brukar smygläsa eran tråd, jag har bf tidigt i mars och tycker det är kul att se vad som väntar! Klart du ska hänga här också :)
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-02-09 21:25:40 följande:

Jo jag vet ju att det inte behöver ha med förlossningen att göra, men det har kommit ganska plötsligt från att inte haft några alls till att känna av dem större delen av dagarna. 

Kan ju vara önsketänkande och något jag kommer få äta upp totalt men det börjar kännas som att kroppen börjar bli "färdig". 

Jag har också "mensvärk", och jag tolkar det också som att det är på gång. Eller ja, att det går åt rätt håll i alla fall, jag tror ju inte att förlossningen drar igång nu bara för det. Känns bra att det händer NÅNTING! :)
  • Kpax

Jag blev skickad från bm till förlossningen för ultraljud idag, hon var inte säker på hur bebisen låg. Men hon har tydligen vänt sig och ligger med huvudet neråt nu, så jag slipper vändningsförsök :)

Ligger här med ctg nu, rutin antar jag.

Jag har förresten för första gången känt hur det känns när kroppspulsådern kläms ihop för att man ligger på rygg! Kallsvettig, illamående och jävlig. Bestämde mig för att höja ryggstödet, men då sabbade jag tydligen kurvan, så nu måste jag ligga här ännu längre.

Känns både och med att hon ligger rätt. Nu kommer jag säkert gå över tiden och bli igångsatt sista veckan i mars istället för att bli snittad i slutet av februari... Men å andra sidan var jag ju helt inställd på vaginalt tills helt nyligen, och det är ju något jag vill uppleva.

• Kpax

Tack hörrni :)

Ja det känns skönt! Det enda jag skulle tänka extra på var att om vattnet går innan jag ska till bm nästa gång (om två veckor) ska jag sätta mig ner och ringa förlossningen, inte springa runt och packa. Eftersom hon inte är fixerad finns visst en risk att navelsträngen sjunker snabbare än bebisens huvud. Men det här måste ju gälla alla vars bebisar inte är fixerade...

Astilbe: Ja riktigt obehagligt! Pga min foglossning har jag ju inte legat på rygg sedan September, fy tusan.

Vad är det här med livliga marsbarn nu då? Jag har ju beställt en lugn nybörjarbebis! :)

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-10 14:52:19 följande:

Absolut inte det vackraste jag gjort men med tanke på att jag lärde mig virka för 6dagar sedan får det duga;)

Men vilken fin!! Vad duktig du är, det där hade jag aldrig fixat :S
  • Kpax
    Kawinna skrev 2015-02-10 14:28:46 följande:

Var på tv-ul idag och bebis var fortsatt stor. Kommer troligtvis bli igångsättning i 37 fulla veckor om det inte startar tidigare av sig själv

Dricker hallonbladste nu som kanske hjälper lite på traven men är svårt att förstå att vi blir föräldrar om kanske ynka två veckor!

Två ynka veckor, härligt!

Jag har 23 dagar till bf, men det kan ju lika gärna sluta med igångsättning om 37 dagar. Jag vill att hon ska komma nu! :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-02-10 16:08:39 följande:

Någon särskild anledning till att ringa ambulans när vattnet gått? För är det en vanlig graviditet här så får man gå 48 timmar hemma innan man åker in om inte värkarna satt igång.

Det får man nog här också om barnet är fixerat, jag fick rekommendationen för att min bebis inte är det. Eller kanske för att hon vänt sig sent? Jag vet inte riktigt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?