Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Är det nån som vet hur det funkar när man är delvis sjukskriven fram till BF? Jag har 50% sjukskrivning från mitten av februari och fram till BF 21/3, men medan jag fortfarande jobbade sökte jag semester den 13/3 och 16/3, sen sökte jag föräldraledigt från den 17/3.

Tänkte om FK tar beslut utifrån intyget så måste jag ju jobba 50% till BF och det hade jag ju ingen lust med...?!?

• snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-28 10:59:31 följande:

Har börjat ställa i ordning efter 35 fulla veckor de två tidigare gångerna så jag gör nog likt nu. Typ tvättat upp allt en dag, skruvat ihop och bäddat i spjälsängen en dag, fixat med skötbordet en dag osv. BBväskan tar jag sist men vill ändå ha den klar rätt tidigt då jag är en sån som blir stressad av att ha något kvar som måste göras och bara gå och tänka på det;)

Är SÅ sugen på att börja pyssla på med allt redan nu men vill inte börja för tidigt heller. Spar på det bara för att jag vet att det är absolut sista gången jag får ställa i ordning för en bebis. Vill njuuuta:)

Jag kommer också börja tvätta kläder, ställa iordning skötbord, bädda säng och annat runt vecka 36. Vill inte ha allt klart för tidigt eftersom tiden på slutet går nog långsamt som det är och då är det bra att ha nåt att sysselsätta sig med :)

Spjälsängen är ju dock redan monterad eftersom mannen inte kunde hejda sig när vi kom hem från IKEA. Men den används bara som förvaringsmöbel till bilstol, badbalja, skötväska, skötbädd och mobil till dess vi börjar fixa och dona :)
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-01-28 11:58:57 följande:
    Är det inte så att du kan söka den delen som du jobbar (alltså 50%) som föräldraledig? Jag vet att du kan vara föräldraledig del av dagar. Borde vara samma om du är sjukskriven. Så 50% föräldrapenning och 50% sjukpenning från den 17:e men då ska du också söka för 50% hos FK. Semestern (om det funkar som på mitt jobb) tas i hela dagar så då blir du av med 4 (antar du menar från 13-16/3) semesterdagar trots att du bara jobbar 50% och skulle blivit av med endast 2. Men det lättaste är att kolla med arbetsgivaren och FK hur det funkar. 
    Ok, det kan ju vara ett alternativ att ta 50/50 med sjukskrivning och föräldradagar. När det gäller semestern är det bara 2 semesterdagar, en fredag och en måndag. Dessa vet jag att man bara får ta ut som hela dagar, men dom kanske jag ska skippa då?!!

Jag måste nog ringa FK och höra hur man ska anmäla detta då det blir rätt.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-28 11:53:14 följande:

Måste förresten fråga hur det varit för er andra vars slempropp gått någon gång, har den alltid varit blodig?

Med första barnet gick den samma dag som han föddes och då var den lite blodstrimmig. Med andra barnet gick den förmodligen i samband med förlossningen, jag märkte inte av det iaf.

Både igår och i förrgår har det kommit en klump, på tok för tjock och slemmig för att jag ska kunna tro att det bara är flytning, men den har varit helt vit/genomskinlig och inte minsta lilla blodblandad. Kan det vara slemproppen ändå?

Jag minns inte om jag någonsin märkte av den när jag fick min dotter, men en slemmig klump låter ju som slemproppen - blodig eller inte.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-28 17:44:16 följande:
    Ryggfettet är det värsta tycker jag, haha :)
    Åh, ryggfettet hade jag glömt - det har ju jag med. Tillsammans med resten :)
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-01-29 03:10:57 följande:
    Blev inget packat utan ligger inlagd nu på förlossningen med värkhämmande dropp och har fått första av två kortisonsprutor smile4.gif hoppas så att de lyckas stoppa detta så att de får stanna inne.

Har ännu inte fått något snittdatum men kommer de nu så blir det troligtvis vaginalt istället. Känns lite som att bli "snuvad" på konfekten då jag faktiskt hade sett fram emot att föda via kejsarsnitt :-/
    Oj, hoppas allt går bra. Du hade väl gått 32 fulla veckor?! Så om än dom är små så klarar dom sig säkert fint ifall dom bestämmer sig för att göra entré!!

Håller tummarna att allt går toppen!!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-29 04:42:52 följande:

Jaha, vaknade idiottidigt idag igen. Den här gången illamående och med rejäl molvärk i ländryggen. Fattar inte ens varför, jag gjorde inget ansträngande igår.

Illamåendet antar jag är det gamla gravidillamåendet som gör comeback, eller så är det bara en tillfällighet (hoppas!).

Tur att jag har Netflix.

Jag vaknade också alldeles för tidigt idag, 04.50 :(

Det är så jäkla irriterande att vakna och inte kunna somna om fast man vet att man egentligen är trött!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-29 06:26:07 följande:
    Verkligen! Avskyr att vara vaken när det är helt mörkt ute också. Jag är inte sugen på att titta på TV, men kan heller inte ta tag i något vettigt när det i princip är natt. Plus att jag såklart inte kan väsnas tidigt, jag bor i lägenhet.
    Vi bor i radhus så vi har ju granne vägg i vägg åt två håll. Men mest smyger jag omkring så att min dotter slipper vakna så onödigt tidigt. Vi skulle ha sovmorgon idag då hon är ledig från förskolan och hennes pappa ska komma och hämta henne lite senare på dagen. Hon sover visserligen, men min sovmorgon uteblev :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-29 06:42:54 följande:
    Typiskt! Iofs kanske det är skönt att vara vaken själv ibland? Fast bor hon varannan vecka har du ju såna morgnar ändå förstås :)

Äh, jag går väl och duschar och gör mig redo för dagen i alla fall. Ser fram emot en liten lur framåt tio, aaah vad skönt vi ska ha, hunden och jag :)
    Nej, jag har förmånen att få ha henne hos mig nästan alltid, under en 9 veckorsperiod är hon hos sin totalt 1,5-2 veckor.

Jag ser också fram emot en liten tupplur på förmiddagen och sen ska jag åka till jobbet och övervaka packning av mitt kontor, vi ska flytta till andra lokaler på måndag.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-01-29 08:21:05 följande:
    Nej tyvärr bara 31+1 idag men alla här pratar fortfarande om att jag "gått så långt" och bm som var här inne sa att hon förstod att det var jobbigt för man ser ju framför sig att man är tillsammans på bb och sen åker hem med en gång. Men hon sa att jag kommer att åka hem med två fina bebisar så det ger mig hopp smile1.gif
    Ok, men det är ju långt ändå!

Min bästa kompis har fått två barn för tidigt, den ena i 29+1 och den andra i 30+1 och det gick toppen båda gångerna. Det var dessutom stor skillnad på dom, den född i v.29 fick stanna flera veckor längre på sjukhuset än den född i v.30. Så en vecka, eller bara några dagar, gör stor skillnad.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?