Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2015-02-25 08:22:39 följande:

Om hon är dement så bor hon väl på ett hem? Jag jobbar poet sådant och vi är skyldiga att åka med om anhöriga inte kan/vill.

Sätta henne ensam i en taxi bör ni inte göra. Min farmor höll på att dö recis efter tår pga personalen på hennes hem skicka henne ensam till sjukhus i en taxi utan att säga till oss anhöriga att hon skulle åka. Det sluta med att hon försvann, blev hittat morgonen efter på sjukhus gården utan ytterkläder med en Temo på 27 grader. Intensiven, 4st långa återupplivnings försök och nu är hon helt ok igen efter 2 månader. Tyvärr fortfarande alzheimer, men va hemskt!

Be din svärfar åka taxi med henne om personalen nu vägrar. Det är deras skyldighet.

Hon är inte tillräckligt dement för att få boende utan har hemtjänst med tillsyn. Hon klarar mycket själv fortfarande men efter senaste stroken så har hon afasi och rör ihop allt. Så hon behöver skjuts från dörr till dörr. Eftersom hon inte är tillräckligt dålig så erbjuds bara sjukbuss från den lokala hälsocentralen till sjukhuset och den är där större delen av dagen. Och det orkar hon inte
  • LillLouise84
    KarinIngrid skrev 2015-02-25 09:57:11 följande:

Jag har blivit dunderförkyld och hostar massor.

Jag har försökt hitta nån info men det verkar inte som det är skadligt för barnet allafall. Men det känns som jag ska hosta ut honom under de värsta attackerna!

Ska gå till apoteket och se om de kan ge mig nån hostmedicin som man får ta nu!

Det är inga problem att ta hostmedicin. Jag blev rekommenderad att ta hostmedicin av bm i höstas, när jag hostade tills ett blodkärl på livmodern gick sönder.
  • LillLouise84
    KarinIngrid skrev 2015-02-25 10:51:11 följande:

okej för när jag läser om hostmediciner så står det på nästan alla att man bör konsultera läkare innan man tar dem om man är gravid :(

Jag skulle verkligen vilja få bukt med hostan det är ju så sjukt jobbigt, får knappt sova nåt och hostattackerna framkallar ju sammandragningar.

Jag fick molipekt utskrivet av läkare mot slemhosta. Och nipaxon mot rethosta får man ta.
  • LillLouise84
    Misty W skrev 2015-02-25 11:28:32 följande:

Nu kommer en konstig fråga:

Ni som har barn sen innan, vad saknade/saknar ni, klarade ni er utan osv både som gravid, bebis, större barn, barnvagn osv.

Ni som väntar första nu och känner redan nu hur ni känner angående vagnen eller informationer osv.

Tacksam för svar! ;)

Amningskudde, bärsele och babysitter användes inte till första barnet. Amningskudden fick jag aldrig grepp om hur tusan den var tänkt att användas, men användes till sittstöd när dottern började sitta. Bärselen fick dottern panik av när hon var emot mig, så vi använde den en gång med dottern framåt. Babysittern gick inte hem hos dottern.

Däremot saknade jag en barnvagn som var smidig i bilen och som man kunde klicka fast bilstolen på.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-02-25 11:50:16 följande:

Fast det hade jag blivit irriterad även över som ogravid. Vad händer om du slutar göra saker åt dem för att de dubbelbokat? Lite synd om hästarna men känns som om annars kommer de fortsätta lova saker för du kan ju alltid lösa det åt dem. Det är ju egentligen inte ditt problem att de lovar saker de inte kan lösa

Nu får lösningen bli att maken kommer hem från jobbet 01.00 i natt och får åka 08.00 i morgon för att sen antagligen komma försent till jobbet 14.00 och sen får flexjobba senare under natten. Mannen tog ett snack med sin pappa om att det var väldigt dåligt gjort att dubbelboka, och han är inte direkt glad han heller. För svärfar kan man lita på och han håller det han lovar. Jag tror svärmor kommer få sig några kommentarer av både man och son för det här.
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2015-02-25 12:07:16 följande:

Hur kan man inte vilja ha skötbord? Vi byter aldrig blöja någon annanstans om vi är hemma. Är det kanske samma folk som tycker det är ok att lägga en ihoprullad gammal blöja på soffbordet ;)

Vi har använt näsfridan vid varje förkylning och gör fortfarande. Dock inget jag förstår varför man måste ha hemma från start, de finns ju att köpa överallt.

Som svar till till Misty W så skulle jag säga att man (iallafall jag) bunkrar alldeles för mycket inför första barnet. Det är som att man glömmer att Ica fortfarande har öppet till 23, att det finns apotek och affärer överallt och att man är två föräldrar... Dvs, En kan åka en sväng om det behövs:)

Saker som vi använt otroligt mycket under första året... Amningskudden, skötbordet, viaplay, babyvakten (Philips avent) vår kamera vi investerade i, babyfiltar i alla tjocklekar och storlekar, skötväskan, dimerljus på toa och i barnrummet samt mörkläggningsgardiner i sovrummen.

Saker vi knappt/aldrig använde:

Badbaljan med liggdelsinsats, bärselen, babyskor (så söta men så meckigt) alla förbaskade kramdjur som samlar damm ;) han har ändå bara en favorit.

Jag håller med dig angående skötbord, vi använder det jämnt fortfarande fast dottern är 1.8. Många byter i sängen eller soffan. Jag känner ett par som de hade använda blöjor runt hela soffan när första var nyfödd. Samma personer som tycker att de kunde byta blöja på mitt köksbord och ställa den skitiga bilstolen på min köksbänk, och sprida spypapper runt sig.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-02-25 12:19:30 följande:

Ja det var alltså folk som tyckte att alla blöjbyten ändå sker på golv/säng/soffa. Visst kunde jag byta en kissblöja på golvet, någon enstaka gång. Men jag känner ändå att det är jäkligt skönt att dels ha barnet i bra arbetshöjd, dels ha allting tillgängligt inklusive vatten, och dels att kunna slänga blöjan direkt i blöjhinken. Jag gillar inte hoprullade blöjor överallt, även om det "bara" är en kissblöja. Dessutom vet man aldrig hur barnet sköter sig när man öppnar blöjan och jag har faktiskt ingen lust att få hela soffan nerkissad i "onödan" ;)

Byta på golvet är sånt som jag gör hos andra. Eller som vid kris har jag bytt i bilen när vi varit ute på.

Jag har alltid liberos engångs skötunderlag med i skötväskan, för som du skrev vem vet vad som händer när blöjan är av.
  • LillLouise84
    Nixe skrev 2015-02-25 15:53:51 följande:

Vi köpte en skötbädd att lägga på tvättmaskinen, hoppas det räcker för plats för en hel skötmöbel har vi inte :-/ Annars skulle man få ha allt i sovrummet och jag vill nog gärna ha nära till vatten tänkte jag. Ska man kanske köpa en packe handdukar att ha som underlägg till själva bädden förresten?

Jag använder Ikeas 3:- handdukar på skötbädden annars blir det mycket tvättande av skötbädden. De handdukarna är lagom till våran skötbädd och blir det för äckligt på handduken så är det ingen ekonomisk katastrof att slänga de. vi har säkert 20 sånna handdukar.
  • LillLouise84
    Cymi skrev 2015-02-25 17:09:14 följande:

Vad smart, ska försöka hitta dom på Ikea. Hur stora är de så man vet typ vad man letar efter? :P som såna man torkar händerna på typ eller?

Det är vanliga hand handdukar, de kostade 3:- när jag köpte. Helt vita som brukar ligga i stora partier. Jag hade sånna i sängen också till läckande bröst.

En kompis stoppade ner två sånna i trosorna när vattnet gick för att inte få vattnet i bilsätet (det sägs att det vattnet aldrig går ur om man får det i bilsätet)
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-02-25 19:01:54 följande:

Jag är också rädd för en heffaklumpsbäbis eftersom jag ätit så mkt godis, men det verkar som magmått etc kan luras rejält. Mitt mått är mitt på kurva. Men Stor mage kan innehålla liten bäbis och tvärt om. Så vi lär väl bli varse först när de är ute... Tillväxt ul verkar ju också stämma dåligt efter vad jag har hört.

Jag hade enorm mage med dottern (ännu värre nu) jag fick frågan tidigt om det verkligen bara var en!? Ut kom 49 cm och 2900 gram.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?