Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Var på 2 mån kontroll idag. Han följer fint sin kurva väger 4875g och är 57,5 cm lång. Hans utveckling är också normal sa sköterskan :)

• sommarstad

Det märks att det är långhelg. Besöken är konstanta här hemma. Började i torsdagsförmiddag med mina föräldrar som kom och sen stannade till igår förmiddag. Nästan direkt efter de åkt kom en vän till maken. Han skulle egentligen bara stannat över dagen men han hade med sig en övernattningsväska och ville sova över. Maken sa att det gick bra och jag var inte så glad. De fick roa sig på egenhändigt så tog jag och lillen tidig kväll istället .

Min lillebror kom förbi igår också. Han bor i Enköping och passade på att åka hem till Värmland för att få träffa V och ester av släkten. Men det var V som var det viktigaste sa han :)

Nu är vi tillsammans med makens kompis påväg in till Örebro. Där lämnar vi av kompisen och jag och maken ska luncha med vårat kompisgäng från studenttiden. Sen följer ett av paren med oss hem och sover över hos oss. De bor i Stockholm och kommer hit för att träffa V. Därför passar hela gänget på att ses eftersom det är så sällan vi kan träffas alla. Sen i eftermiddag kommer även en barndomsvän till maken förbi med hans tjej för att träffa V. Så vi har verkligen fullt hus hela helgen :)

• sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-05-15 14:28:31 följande:

Jag har inte skrivit mycket på sistone. Här har sjukdomarna avlöst varandra. Och för att toppa det blev jag lite halvt akut opererad i halsmandlarna. Att man skulle bli klen efter operationen förstod jag, men så här slut trodde jag inte att hela kroppen skulle bli. Idag kör vi med ersättning till lilleman då jag måste ta lite starkare tabletter för att klara dagen. Som tur är så är jag sjukskriven så pappan kan vara föräldraledig. Han får sköta barn och hund plus att han får handla och laga mat.

Krya på dig!
  • sommarstad
    ebe91 skrev 2015-05-23 20:47:09 följande:

Hittade ett album idag hos svärföräldrarna på sambon när han var nyfödd-någon månad. Alla har hela tiden sagt att Bosse är så himla lik mig, men alltså! Han är identisk sin pappa. På några bilder hade det lika gärna kunnat vara Bosse som min sambo. Kändes faktiskt väldigt kul att han är lik sambon.

Vem är erat (era) barn mest lik?

Vilgot är mest lik sin far. Det går verkligen inte att missa att de är far och som. V har inte bara samma hårfärg som sin far utan samma frisyr med virvlar på exakt samma ställen. Nästan lite komiskt ;)

Tror att näsan är från min sida annars är allt annat från hans far. :)
  • sommarstad

Hur ni ser på fleece till barn? Vi har inte så mycket i fleece men babywrapen är innertyget i flecce och så har vi nån begagnad overall vi fått som är i fleece. Att fleece inte är bra för miljön har jag ju hört så därför har vi inte så mycket. Enligt svärmor verkar det vara det värsta man kan sätta på sitt barn. Är flecce så illa som hon får det att låta? Många barnkläder är ju gjorda i fleece och på 1177s sida vet jag att de rekommenderar att man ska klä med fleece ( eller ull) som ett mellanlager på vintern.

• sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-05-30 10:30:09 följande:

Är det bara jag som tycker det är svårt att klä bebis nu?

Mössa, inte mössa? Tröja? Jacka? Vantar?

Igår skulle jag ut med bilen och Selina hade bara kortärmad body på sig så jag drog på en huvjacka.. och en tunn mössa. Hon var genomblöt av svett när vi kom hem. Då var det ändå regnigt och dåligt väder igår.

Idag är det soligt, 12,8 grader hade vi i skuggan för en stund sedan. Ska jag dra på mössa? Ser det naket ut utan? Ska hon ha något på händerna? I vagnen är det ju vindstilla men ändå.

Till de äldre barnen har jag en tumregel att över 10 grader = utan mössa (så länge det inte blåser storm).

Det är jättesvårt med kläder.Ofta har han body byxor och en stickad tröja om det ligger runt 10 grader. Jag brukar sätta på en tunn mössa sålänge han inte har kläder med huva. Mössorna åker ändå av. Nu har han mycket hår och öronen känns aldrig kalla så det gör nog inte så mycket. Varma dagar skippar jag den stickade tröjan och kallare dagar får han ha vantarna. Vantarna ligger alltid i vagnen så jag kan sätta på dem iaf jag missbedömt vädret. Samma sak ligger en tunnare filt i fotänden som jag kan byta till om det blir för varmt med den vanligare filten.
  • sommarstad
    Kpax skrev 2015-05-30 23:14:40 följande:

Jag har inte hört att det skulle vara fel att använda fleece, har hon sagt varför det är dåligt?

Jag har också fleece i wrapen, och så har hon en fleecefilt.

Jag har inte heller hört förutom från svärmor. Hon menar att det är allmänt känt dessutom. Hon menar att det är för materialet inte andas. Hon har nämt det flera gånger till mig. Igår insåg jag dessutom att jag har ju två filtar till vagnen som är i fleece vilket hon säkert sett och därför hon tjatar så om det. Hade det varit så farligt hon vill få det till så skulle man ju få information från BVC eller så, tänker jag.

Svärmor har i sig mycket bestämda åsikter. Häromdagen fick hon mig att lova att aldrig springa med barnvagnen. Det hade jag oavsett inte tänkt göra. Varför det skulle vara fel vet jag inte riktigt, men nåt med att hon tycker promenaderna är en mysstund mellan barn och förälder.

Veckan innan det var det så synd om en vän till oss som hon sett stressa till dagis med sonen fast att vännen var föräldraledig med dottern. Svärmor menade på att vännen hinner ju bara hem innan det är dag för att hämta igen. Hon berättade sedan att hon hade båda barnen hemma medan hon var föräldraledig med den yngsta. Tror inte alls att vår vän tycker det är stressande och hon har bara 10-15min gång väg till dagis. Känns som svärmor försökte plantera in åsikten hos oss bara för att vi ska ha V hemman är det sedan är dags för syskon.

Känns hela tiden att hon försöker plantera in sina åsikter hos oss, framför allt mig eftersom vi träffas oftare då hon bjuder över mig på lunch på hennes lediga dagar. Maken slår dessutom bara dövörat till när hans mor börjar vilket jag också försöker göra men det blir ändå jobbigt i längden.
  • sommarstad
    Ediths mamma skrev 2015-05-31 10:55:14 följande:

Vet tyvär inte hur man "svarar" på inlägg i appen ;) meeen iallafall ang. solkräm och fleece. Solkräm innehåller ämnen som det är bättre om små barn undviker, så man "ska" inte använde det. Kläder och UV filtar om dom måste va i solen tror jag rekomenderas... (Fick en utskällning på apoteket när jag ville köpa solkräm till händerna)

Fleece är ju ett syntet matrial(en typ av plast) så det andas inte+ blir jätte kalt om det blir blött (mjölk/kräk ;) Det är kanske det svärmorn i ett annat imlägg tänker på? Personligen satsar jag på ull, det funkar liksom både när det är varmt, kalt och blött :D (Sen är ju jag norsk och där har alla barn "alltid" ull, syntet matial är bannlysta)

Ja det är säkert det hon menar men om man använder det med sunt förnuft ser jag inge fel på det. Jag köper ju själv inga nya saker i fleece men ärvda saker och presenter tycker jag likaväl kan användas. Hon får det att låta som att det är det värsta man kan göra mot barnet. Men som sagt hon har starka åsikter.
  • sommarstad
    Kpax skrev 2015-05-31 15:01:38 följande:

Men vad irriterande.

Jag tar också för givet att BVC skulle informera om fleece om det var en sån dödsfälla . Angående att springa med vagnen har hon väl både rätt och fel. Bara joggingvagnar är godkända att springa med, men i princip ska väl alla vagnar BÄRAS upp för minsta trappa, och hur många gör det? Man ska inte ens hänga skötväskor på handtagen. Men det där med mysstund är väl rätt löjligt. Många småbarn sover ju hela promenaden ändå, och lite större barn tycker säkert det är kul med fart.

Och det där med att ha barn på dagis 15h/v, det är ju också upp till varje familj. Din svärmor har ingen aning om hur det funkar för er vän, och hur ni kommer välja att göra i framtiden. Så dumt att lägga värderingar i allt möjligt för att styra er.

Ja det är riktigt irriterande. Jag tyckte också det där med att springa med barnvagnen var löjligt argument men eftersom jag inte tänk göra det så var det lättare att lova en att ta en diskussion. Vi får se vad hon hittar på nästa gång. Jag tycker egentligen om min svärmor men det var riktigt skönt att få klaga av sig lite. ;)
  • sommarstad

Vi har en emmaljunga edge som vi köpt begangnat. Årsmodell är jag osäker på, men tror det är den är från 2010. Den har myggnät i sufletten men inte solskydd, vilket jag tycket är väldigt synd. Vi är iaf väldigt nöjda med vagnen. Den tar sig fram överallt och då har vi testat skogsvägar med mycket rötter och leriga stigar. (Maken har en förmåga att välja testa nya stigar som inte alltid är de bästa för en barnvagn. Vilgot är mindre nöjd över sin fars påhitt och brukar ge onda ögat när det skumpar för mycket ).

Vagnen är ju väldigt stor så när man ska handla mjölk i närbutiken gäller det att man inte får möte i nån av gångarna ;) Tycker dessutom att den är lite tung att få in i bilen. Annars tycker jag bara att den har fördelar. :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?