Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Är det nån som vet förresten, det här med kudde till spädbarn. Var inne på en sida som sålde ekologiska produkter och där var det en kudde till 0-3 mån, någon som var till 6 mån (eller tills de vände på sig själva) och sen ytterligare någon kudde. Byter de kudde så ofta när de är små eller kan man ha en och samma kudde under deras första år?

• Trollunge85
    Lejonhierta skrev 2014-12-02 08:45:53 följande:

Ja men ja hurra vilken toppenmånad. Min ersättning strular = fått ungefär halva inkomsten mot vad jag är van vid. Dottern fyller år idag och blev peppar peppar väldigt nöjd över samtliga paket :) och sambon hinner inte mer än åka till jobbet så ringer han och låter lite skärrad, då har han smällt ett rådjur bara 3,5 km hemifrån, rejält kan jag säga. Så pass att han inte kunde få upp förardörren. Den andra bilen står uppallad i garaget och väntar som sagt var på reservdelar för 10 000:- och givetvis kom halva leveransen i torsdags medan den andra inte är skickad ännu = går inte sätta ihop då samtliga grejer ska monteras mot varandra.

Nåja, huset står kvar, jag kunde kravla mig ur sängen i morse, så det finns hopp om det ;)

Hjälp, det låter inte som någon rolig dag (månad) förutom födelsedagsfirandet då. Är imponerad över att du ens ville försöka kravla dig ur sängen. Kändes annars som en typisk dag då man bara vill dra täcket över huvudet och hoppas att allt bara är en dröm och om inte att man sover bort dagen och hoppas morgondagen blir bättre. Hoppas dotterns födelsedag uppväger allt det tråkiga! Hur går det för sambon? Vet inte hur det funkar med rådjur men täcker inte försäkringen en lånebil medan den kvaddade bilen fixas? Hoppas allt löser sig!
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-02 08:54:02 följande:
    Jag köpte en kudde till dottern innan hon föddes och den hade hon till hon var 2 år och fick en vanlig säng. Kuddar för spädbarn ska vara väldigt platta och tunna, men även när dom blir större ska kudden vara rätt tunn.
    Okej så jag behöver inte springa och köpa tre fyra sorters kuddar? Skönt att höra. Tack för hjälpen!
  • Trollunge85

Var hos BM idag och passade på att väga mig. Har gått upp 5,4 kg sen inskrivning och jag antar det är okej i v 25. Men det kan säkert sticka mer eftersom det blir mindre motion och mer bröd framförallt när vi har fika på jobbat. Men det löser sig säkert när jag väl fött och ammar och ska ut och gå med barnet betydligt oftare än vad jag är ute och går just nu.

Första mätningen av magen. Kollade inte på värdet men hon visade på kurvan och där låg jag precis under medelvärdet och det känns skönt. Mitt blodvärde var också okej fast jag tyckte det var lågt. Var inte beredd på att det skulle sjunka så mycket från mitt normala. Men det var ju ganska självklart när jag tänker efter, eftersom blodmängden ökar och då minskar ju koncentrationen av hb.

Nu har jag bokat in alla besök fram till v 40 (39+0). Skulle boka in varannan vecka. Får se om alla används eller om jag måste lägga till fler efter sista gången. Kändes lite som att jag skrev in en massa delmål i kalendern när jag skrev upp tiderna för besöken och för föräldrakursen. Helt plötsligt var det 23 mars och dags att föda (eller ja.. kanske föda.. ;))

Har även fått erbjudande om en profylaxkurs som är rabatterad via barnmorskemottagningen som går på 'föda utan rädsla'-metodiken. Tror vi kommer gå den eftersom de tar upp bra tips just för den medföljande och praktiska råd. Hade egentligen tänkt köpa boken eftersom det jag läst om den verkar vettigt men eftersom min make inte tycker om att läsa och den är viktig även för honom så känns det värt att gå på kursen istället.

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-03 16:19:27 följande:

Det här med viktuppgång och viktnedgång är rätt intressant. Ser att flera skriver om amning och viktnedgång.

Jag hade inbillat mig att jag skulle tappa allt av att amma, min mamma hade ju gjort det och såklart skulle ju jag också det!

Gick inte ner ett gram av att amma, snacka om att jag blev besviken :)

Tur att du skriver det. Har bara antagit att jag skulle gå ner i vikt pga amning men då vet jag att så inte behöver vara fallet. Bra att vi har en så blandat grupp så man kan få olika inputs från både nybörjare och erfarna. :)
  • Trollunge85
    Skumbollen skrev 2014-12-03 21:29:19 följande:

Var förövrigt på gekås idag, perfekt dag att åka på, ingen kö varken in eller ut. Tyckte inte jag hittade någonting till pärlan men ser nu när jag packat upp att det blev allt DN del rosa i vagnen :)

Hoppas inte de sett fel på könet nu, haha phpEe2lcS13518.jpg

Vad fina saker. Tur att du hittade en dag utan så mycket folk. Tycker alltid det varit mycket när jag varit där men det har å andra sidan bara varit på sommaren.
  • Trollunge85
    Skumbollen skrev 2014-12-03 21:29:19 följande:

Var förövrigt på gekås idag, perfekt dag att åka på, ingen kö varken in eller ut. Tyckte inte jag hittade någonting till pärlan men ser nu när jag packat upp att det blev allt DN del rosa i vagnen :)

Hoppas inte de sett fel på könet nu, haha phpEe2lcS13518.jpg

Vad fina saker. Tur att du hittade en dag utan så mycket folk. Tycker alltid det varit mycket när jag varit där men det har å andra sidan bara varit på sommaren.
  • Trollunge85
    JhjärtaK skrev 2014-12-04 07:16:41 följande:

Om det är någon som är orolig för att ni INTE läcker mjölk och att det skulle indikera att ni sedan inte kommer att ha tillräckligt med mjölk så kan jag lugna er med att jag läckte inte en droppe när jag väntade dottern och hade ändå mängder med mjölk sen

Tack för det lugnande inlägget :) När jag läste de andra igår kväll så funderade jag på om amningen inte skulle funka eftersom jag än så länge inte har någon antydning till mjölkläckage. Men eftersom jag försöker vara positiv så tänkte jag att det är ca 15 veckor kvar tills det är dags så det hinner nog komma igång ändå. Skönt att läsa om någon som inte haft läckage och ändå haft tillräckligt  med mjölk.
  • Trollunge85
    KarinIngrid skrev 2014-12-04 12:00:24 följande:

Dags för ny bild på magen!

Jag är väl inte ovanligt stor?

Jag har fått höra att jag ser ut som jag ska föda närsomhelst och att jag är ovanligt stor för att "bara" vara i sjätte månaden...

Tycker den är fin men absolut inte jättestor. Tycker av bilden att den ser ut ungefär som min även om det är svårt att jämföra med en bild.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?