• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Grattis till tjejen Sparv15!

Lycka till nu sommarstad!

Här blir det inte mycket sömn heller. Valter har varit gnällig hela natten, gaser i magen som spökar. Nu sover han dock men inte kan jag somna för det.

• Lilj3
    Mildamilda skrev 2015-03-13 17:37:02 följande:

Ni som fött, kände ni er nåt annorlunda före? Typ extra trött, extra pigg ellervadsomhelst? Jag har i två dagar varit megatrött typ som full på nåt sätt. Det kanske bara är kroppen som säger åt mig attjagbör sova...

Jag var väldigt trött hela veckan innan och sov flera timmar varje eftermiddag. Och dagen innan det drog igång var jag på mitt allra värsta humör och bråkade med min sambo. Fick även en panikattack på Ica och blev tvungen att avbryta handlingen. Inte likt mig alls. :P
  • Lilj3
    sommarstad skrev 2015-03-15 06:36:45 följande:

Nu är vår son här. Han kom igår vid 21-tiden. Inte förren nu har han velat somna så jag är inte bara helt slut från förlossningen utam ännu en nstt utan sömn. Ska skriva och berätta mer senare.

Grattis!
  • Lilj3
    Kpax skrev 2015-03-15 08:31:23 följande:

Grattis Sommarstad!

Det är helt sjukt, men jag skulle kunna tänka mig att ha förlossningen framför mig nu... Det var en så himla häftig upplevelse, och väl värd smärtan :)

Om jag får ett barn till funderar jag på att strunta i eda och be om någon form av bedövningsspruta som dämpar när barnet tränger ut. Om det alternativet finns :)

Jag känner inte igen det där med att man "måste" krysta på krystvärkar, jag kände det aldrig så, jag krystade för att barnmorskan sa till mig. Värkarna kändes knappt, jag fick verkligen känna efter, och hade svårt att känna HUR jag skulle göra.

Javisst är det sjukt att man kan tänka sig att göra om det igen såhär kort tid efteråt? Min förlossning var ganska påfrestande och fick avslutas med sugklocka. Jag vet ju liksom att jag låg och skrek "aldrig igen!!" vid flera tillfällen, men nu minns jag bara hur häftigt det var. Minns såklart att det gjorde fruktansvärt ont men kan inte föreställa mig exakt hur smärtan kändes.

Under mina krystvärkar var det dock som att kroppen tog över och kunde verkligen inte låta bli att krysta när de kom, men jag hade ingen eda.
  • Lilj3
    snö 81 skrev 2015-03-16 06:26:22 följande:

Här är vår lille kille, Tage.

Inatt har han slagit rekord och sovit 6 timmar, vaknat för matpaus och sen sovit 5 timmar till efter det. Känner mig rätt utvilad :)

Vilken sötis!

Valter har haft nån slags rekordnatt också. Sov 5 timmar, åt och somnade om direkt, sen sov han ytterligare 3 timmar, somnade om direkt igen och snart har han sovit ytterligare 3. Det är nog bästa natten hittills för oss tror jag :P Men nu har min gubbe åkt till jobbet så nu får han gärna vakna snart och hålla mig sällskap en stund.
  • Lilj3
    tovemaja skrev 2015-03-19 13:59:43 följande:

Jag vågar gå 1,5 timmar i terräng för känner inte alls att det påverkar läkningen...men det är ju också snart tre veckor sedan min förlossning. Dock ser jag till att ha ammat precis innan och går betydligt kortare om han verkar tjurig! Men oftast somnar han fint i vagnen.. Går ca 2ggr/dag.

Folke hänger på mig i sin babybjörn nu i eftermiddag.. Det tackar armarna för! Vi har också just börjat med napp vilket brösten tackar för!

Önskar att jag kunde gå ut flera gånger per dag, men när man bor på tredje våningen utan hiss blir det ett stort projekt att ta sig ut en gång om dagen. Längtar tills vi kan flytta härifrån...

Vad använder ni för napp? Har försökt med flera olika sorter, men Valter får typ kväljningar och spottar ofta ut dem illa kvickt.
  • Lilj3
    Mildamilda skrev 2015-03-19 16:39:57 följande:

Nu är lilleman snart två dygn och mjölken börjar rinna till, vilket innebär för mig som är jättekänslig för hormonförändringar att jag gråter för allt och har konstiga tankar och känslor... Nån mer som har det så? Hur länge håller det på? Till exempel tycker jag jättesynd om storebror fast eg har han ju fått det finaste man kan få - ett syskon.

Jag är också väldigt känslig för hormonförändringar. För mig var känslorna som värst fram till ungefär en-två veckor efter förlossningen. Min lilleman blir en månad på söndag. Mår fortfarande dåligt och gråter ibland men det blir glesare mellan tillfällena och om jag får sova ordentligt mår jag oftast bra. Känner mig som en usel mamma och får dåligt samvete när konstiga tankar snurrar i huvudet. Hoppas den värsta bluesen ger med sig snart för dig!
  • Lilj3
    JhjärtaK skrev 2015-03-19 15:33:35 följande:

Nu är töserna här

De kom ut igår med planerat snitt och allt gick toppen! Två rätt så rejäla tvillingar på vardera knappa 3 kg .

Snittet var en bra upplevelse och iom att jag inte ammar så kan jag få ordentlig smärtlindring vilket är toppen! Det här dygnet på bb har varit så jäkla vilsamt och inte alls som när dottern föddes och vi var osäkra förstagångsföräldrar som kämpade med en mycket krånglig amning. Denna gången är det smooth sailing och de tar flaskan väldigt bra och är tydliga med när de vill ha mat (ger dem mat var 3,5-4 timme om de inte sagt till innan).

De mest sover, äter och bajsar och är helt fantastiska

Grattis! Låter underbart
  • Lilj3

Suck. Har haft några dåliga nätter i kombination med att inte kunna sova på dagen. Så lillen skulle sova i sitt babynest i soffan med min sambo inatt, som skulle komma in till mig med honom när han behövde ammas. Nu vaknade jag av en gallskrikande bebis och kommer upp till en djupt sovande karl. Hur är det möjligt att inte vakna med en bebis som vrålar en halv meter från ansiktet? Resultatet blev en bebis som inte alls vill sluta snutta på bröstet. Får väl se om det blir ännu en kass natt *irriterad*

• Lilj3
    septemberbarn08 skrev 2015-03-20 08:03:00 följande:

Haha min sambo vaknar aldrig om barnen skriker, även om de ligger bredvid. Därför har jag ALLTID tagit barnen på nätterna.. jag är så lättväckt så det är ingen mening för mig att ligga där och vänta på att han ska kliva upp för då är jag så klarvaken att jag ändå inte kan somna om sen.

Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag gnällt under alla år också. Sömnen, eller BRISTEN på sömn, är ju det värsta som finns.

Haha, ja vi får se om vi försöker oss på detta igen. Till hans försvar hade han legat vaken med Valter på bröstet tills han somnade klockan ett, så jag fick nästan 4 timmars ostörd sömn mellan 22-02. Men blev väldigt irriterad just då och jag förstår fortfarande inte hur man kan sova gott med bebisvrål i örat :P. Känner mig hyfsat utvilad nu iaf.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?