Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Skumbollen skrev 2015-03-03 08:59:17 följande:

Spännande med åsikterna om abascals böcker. Jag läste "att föda" inför förra förlossningen och tyckte den var grym. Jag har rekommenderat den till alla gravida efter det :)

Jag har läst den också och tycker den är bra. Min svägerska (som jag lånade den av) tyckte däremot inte om den pga att boken mest går igenom standardförlopp.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-03-03 09:57:01 följande:
    Tror det funkar klockrent!

Min man har bestämt att vi är redo att föda nästa helg, typ den 15:e. Han tyckte nämligen att 150315 lät bra :)
    Bra datum. Min man vill också att vi föder på helgen men han hade inga preferenser på specifika datum.

Min pappa tycker vilken dag som helst utom den 22 (dagen före bf) för då vill han ha hjälp av min man för att administrera en orienteringstävling som pappa är tävlingschef för och min man är den som bäst kan datorsystemen som används. Finns fler så det kommer funka men det är roligt ibland när man pratar om barnet och så säger pappa att bara den inte kommer den 22 så går det bra.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 12:35:16 följande:

Hemkommen från bm, nu är det lite skräckblandad förtjusning. Jag hade okej blodtryck, ingen protein men jag har gått upp 2 kilo sen i fredags. Så bm rådgjorde med en gammal bm. De kom fram till att eftersom jag är omföderska och gått 37+ 2 fick jag göra en hinnsvepning om jag ville. Självklart tog jag chansen!!! smile2.gif det var inte skönt och magen svarade med en rejäl värk. Tappen har bara lite kvar och jag är öppen 2 cm och fixerad. Nu är jag ordinerad vila och absolut inte stressa så det ska dra igång.

Vad spännande! Då kanske det blir barn snart. Ska bli kul att följa hur det går för dig.
  • Trollunge85
    Astilbe skrev 2015-03-03 17:15:16 följande:

Är helt slut efter att ha varit och fått vaxat ben och brasilianskt (det krävs ganska mycket akrobatik för att komma åt numera smile1.gif , men kände ändå när jag kom hem att det var himla härligt att få känna sig så fräsch igen. Sen går jag på toa och får en äcklig snorliknande grej på pappret - kan det vara en del av slemproppen? Eller är det bara universum som ville få balans igen när jag för en gångs skull kände mig lite halvfräsch och tillpiffad? smile5.gif

Oj, hade egentligen tänkt fixa mig men nu känns det så bökigt så jag tror det får vara. Samtidigt känns det dumt att vänta för sen vet man inte när man kan göra det igen med tanke på avslag och så. Får kanske se om det finns en tid nästa vecka. Benen brukar jag ta själv men det känns som ett evighetsprojekt som skulle vara lite halvt omöjligt just nu med tanke på min ovighet.
  • Trollunge85
    josejo skrev 2015-03-04 15:57:37 följande:
    Jag har något liknande problem, fast mest domningar, men på mornarna kan jag heller knappt böja fingrarna. Är tydligen en kanal i handleden som blir för trång när man börjar samla på sig vätska.

Min BM skickade remiss till arbetsterapeuten och där fick jag "handledsskydd" att sova med, precis som att man inte var tillräckligt osexig redan :/ tycker knappt att de hjälper heller.

"Plocka-äpplen" fick jag som råd att göra flera gånger under dagen, tips till dina stackars fingrar .
    Mina händer domnar också men jag fick ingen remiss av min bm utan hon såg det som normalt med tanke på att jag samlat på mig vätska
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-03-04 16:53:41 följande:

Sådär, bara två arbetsdagar kvar, 18 dagar till bf. Magen krampar, sd hela tiden och mensvärkssmärta av och till. Känns som vad som helst kan hända - full fart, eller ingen mer action alls.

Jag har bara lämnat urinprov en gång hos bm, det var på inskrivningen. Blodgruppspapper fick jag också då, vid möte ett eller två. Det står även i elektroniska journalen. Vi skrev också sammanfattning igår, har inga särskilda krav och tillåter student att närvara.

Såg en ful och skrikig bäbis idag på tunnelbanan. Blev opeppad.

Titta inte på andras bebisar. ;) kände så i julas när vi träffade makens brorsbarn. Inte alls pepp på att ha barn då men nu känns det okej igen tills jag stöter på just skrikiga barn och bebisar. Känns inte alls så gulligulligt och roligt då.
  • Trollunge85

Idag jobbade jag inte utan gav mig själv kompensationsledigt för de långa dagarna i labbet (fördel med att doktorera, inte de långa dagarna men möjligheten att kunna vars ledig ibland). Det har varit en ta hand om mig själv dag. Sovmorgon till åtta och sen gav jag mig på medelst akrobatik att epilera ben och bikinilinje. Resten fick ansas på måfå. Blev så inspirerad av vaxningsberättelsen igår Därefter har det varit tandläkarbesök, några minuters d-vitaminsupptag i solen och en timmes helkroppsmassage. Nu ska jag bli bjuden på middag av en kompis och sen tror jag att jag kommer sova gott och komma till jobbet pigg och fräsch imorgon. Sen är det bara en dag kvar tills mannen kommer hem från jobbresan.

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-03-04 17:05:44 följande:
    Fy fan vad jag skäms när jag ser att det finns de i tråden som fortfarande jobbar. Hur orkar ni? Jag har ju 17 dagar kvar till bf men har varit hemma sen mitten av november (bortsett från EN arbetsdag i januari).

Tänkte senast igår att jag är så jäkla glad att jag inte jobbar nu. En km promenad och jag kunde knappt ens ta mig till toa under resten av dagen pga fogarna. Och magen som jäklas så jag vissa dagar blir helt slut av att gå upp för trappen här hemma.

Men som sagt, jag skäms ändå när jag ser att det finns dom som kämpar så länge. Ni är ju otroliga!
    Tänk inte så. Det beror på vad man har för jobb och vilka komplikationer man har. Jag har möjlighet att ta ledigt emellanåt så länge jag får ihop min tid och i slutet min avhandling. Sen har min graviditet varit relativt lätt. Men sen tror jag att de hade fått tvinga mig till att sjukskriva mig om jag haft en svår graviditet för jag är ibland lite för envis för mitt egna bästa. Jag tar nu varje dag som den kommer och den dagen jag inte orkar mer så förlänger jag min semesterperiod (som just nu är från bf till mars ut). Och det är mitt jobb med på.
  • Trollunge85
    Astilbe skrev 2015-03-04 17:43:12 följande:
    Herregud - epilerade du ben och bikinilinje själv? Jag känner mig fortfarande lite trött sen gårdagens vaxning och då behövde jag mest tänka på att ligga ner på rygg smile1.gif
    Japp. Hade lite problem med vissa delar av benen men eftersom jag ändå inte kan se de stråna får det kvitta om jag missade nåt. Bikinin tog jag framför spegeln för att se var jag plockade så det är bara taget framtill. Resten fick ansas sporadiskt med sax. Det är ditt fel för du fick mig sugen att fixa till mig men orkade inte hitta en ledig tid på salong som jag kanske ändå inte skulle kunna ta om förlossningen startar Men jag är tacksam för inspirationen. Känns mycket bättre nu även om jag hoppas ungen kommer snart så jag inte behöver ge mig på det en gång till
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-03-04 19:01:52 följande:

Är det bara jag eller finns det fler här inne som känner panik över en massa som måste bli gjort innan bebis anländer?

Helt plötsligt har jag total megapanik över hur det ser ut här hemma. Skrubbade som sagt väggar och golv inne i badrummet med en tandborste i fredags, storstädade köket i lördags och söndags.. och nu har sambon kapat färdigt hyllplanen så jag känner sån stress över att få garderoberna klara. Ser bara grejer som behöver göras NU NU NU! Och det känns som att det är så mycket grejer överallt som behöver slängas/säljas/hittas förvaring åt att jag blir helt grinfärdig och svettig! Jag är ju en sån som hatar oordning i vanliga fall och har såna här rensperioder då jag måste bli kvitt en massa men nu är det extremt!

Snälla säg att jag inte är ensam!

Inte ensam. Känner att det är massor som behöver fixas men blir mer stressad än lyckas kanalisera det till energi att göra saker. Är imponerad att du fått så mycket städat och fixat medan jag känner att jag står och stampar på samma ställe. Men sen kan det bero på att min ork är slut när jag kommer från jobbet och det gör mig mer stressad.

Har bestämt att i helgen ska vi köpa lister och få klart barnrummet och sätta ihop spjälsängen, tvätta bebiskläder, sätta liggdel på vagnen, packa bb-väska och allt annat jag kan komma på som vi skjutit upp inför barnets ankomst. Nu ska det förberedas så jag känner mig redo inför ankomsten.

Badrum och kök hade jag gärna städat ordentligt men det får bli kommande helger om barnet fortfarande inte kommit då.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?