Inlägg från: Mildamilda |Visa alla inlägg
  • Mildamilda

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

niobit skrev 2015-05-13 12:57:01 följande:
    Samma här, fast jag var så rädd efter ha lyssnat på ljudbok så jag somnade halv fem. Trots att hela sängen var full i ungar och man! Tur i oturen har jag sambon hemma. Jag mår inte så bra och ska till psykolog för bedömning om förlossningsdepression nästa v. Känns som en stor sorg och nederlag :(
    Va bra att du tog tag i det. Hoppas du får bra hjälp! Jag är osäker på om det var förlossningsdepression eller "vanlig" depression jag fick. Posttraumatisk stress tyckte min barnmorska. Jag var dum och sa att jag mådde bra när nån frågade. Ett år efter jag fick mitt barn fick jag fysiska symptom också, så det tog lång tid innan jag sökte hjälp.
  • Mildamilda
    Trollunge85 skrev 2015-05-14 20:27:17 följande:

Jaha idag hade vi folk här för att hjälpa oss flytta stenar från en del av trädgården till en annan. Inga små utan stora gatustenar typ som var nergrävda under rabatter och gräsmatta. Skönt med hjälp för de kunde inte lyftas av en person och jag vill inte lyfta tungt än (fast jag fick höra av den ena som var här att det är väl inga problem efter efterkontrollen) och svårt att göra när vi har ett spädbarn också att ta hand om. Men i slutet önskade jag bara att de skulle försvinna så jag och H kunde ligga i soffan och göra ingenting. Och då tog ändå en kompis hand om disken så jag kunde ta en promenad med H så att han somnade.

Och nu ikväll har jag tagit varenda kommentar från mannen som kritik och har gråtit mer än vad jag gjort på hela tiden sen förlossningen. Vet att han inte kritiserar mig men känner mig dålig som inte kunnat hjälpa till mer än med lunch och dricka.

Och sen känns det som jag blivit stressad av alla besök eller ärenden som har varit den senaste tiden. Som det är nu oroar jag mig jättemycket inför att bara gå på BVC-besök om H ska skrika eller bli hungrig och jag måste amma offentligt och vad folk ska tycka om det eller om jag bara ska låsa in mig på en toalett vilket inte heller är en särskilt avslappnad miljö. Men istället för att berätta för folk hur jag känner så fortsätter jag säga ja till saker och säga att allt är toppen för att ingen ska tycka att jag är konstig. Jag visste att jag har duktig flicka syndromet när det kommer till jobbet och har arbetat mycket med det där men att det skulle ha det även som mamma...

Känner igen mig, blir också lätt stressad över ärenden och besök. Försöker att inte boka mer än en grej om dagen så här i början. Va snäll mot dig själv!
  • Mildamilda
    ebe91 skrev 2015-05-15 21:52:30 följande:

Nu kommer ett klagoinlägg från min sida... Vi var bortbjudna till svågern på middag ikväll, dom har en liten som bara är 2,5 vecka äldre än Bosse så vi brukar ha rätt trevligt ihop. Men min sambo är fan omöjlig. Bosse var inte på bästa humöret, men min sambo skulle aldrig erbjuda sig o hjälpa mig med han. Han sitter o äter i lugn o ro medan jag inte får äta för att Bosse bara gnäller. Inte så att han erbjuder sig att ta honom när han ätit färdigt heller. Utan jag får tvinga han ta sin son ett litet tag så mina armar får vila. Sen brukar Bosse somna allt mellan 20-22, hade packat pyjamasen så där vid 21 när jag tycker det är dags att börja gå hem (dom bor ca 1 km från oss) och packar ner honom i vagnen öppnar sambon en till vinflaska? "Jaha, tänkte du att vi skulle gå hem?"..... Jag kan tycka att pappor o mammor ska dricka lika mycket, typ 1-2 glas, om man inte bestämt något annat. Man är ju faktiskt ansvarig båda två, men jag vet inte hur många öl o vinglas som han slinka ner under kvällen för honom, även om han nu inte var full så var han helt klart för berusad för att ha hand om ett spädbarn när vi gick därifrån för 1 timma sen.

Helt okej att klaga, hade också blivit irriterad. Tycker det är självklart att man hjälps åt så båda får äta.
  • Mildamilda

Jag behöver lite tips angående pumpa ur bröstmjölk. Har en äldre manuell pump - Philips avent - som jag inte lyckas pumpa med! Trodde den var trasig så jag beställde en annan manuell tommee tippee. Har testat den nu två gånger och får inte ut en droppe! Däremot om jag trycker med fingrarna kommer en stråle. Jag vet att det finns mjölk. Känns surt om jag inte kommer kunna pumpa ur och göra något på egen hand en enda gång under amningen. Med första barnet kunde jag pumpa ur med en sån där superenkel pump som ser ut som två cylindrar. Men köpa en till pump??

• Mildamilda
    Trollunge85 skrev 2015-05-16 18:09:04 följande:
    Första gången jag försökte med Philips avent gick det inte trots att det kommer ut mjölk ur andra brösten när jag ammar. Men sen har det funkat bra. Måste dock dricka mycket vatten innan och inte stressa. Ett annat trick som jag gjort när jag velat pumpa mycket är att amma på bara ena bröstet ett tag så det andra verkligen är sprängfullt.
    Ok, ska testa det! Tack!
  • Mildamilda

Nån mer bebis som vill amma/snutta typ konstant på kvällen. Isak är bara nöjd vid bröstet från ca 18-19 till vi hår och lägger oss typ 22:30 då han äter och snuttar till han somnar. Kan gå bra att ligga på skötbordet några minuter. Känner mig lite låst.

• Mildamilda

Här är det också två som ger sprutan samtidigt. När min stora kille fick vaccinering så var min sambo med och höll honom för jag kände mig lite orolig och blödig. Han skrek lite men det gick över fort sen sov han lite mer än vanligt de följande 24 timmarna. BVC tipsade mig om att ha alvedon hemma om de får hög feber eller verkar ha ont, och att de är hyfsat nymatade när man kommer in för sprutan.

Jag ammar och äter allt jag känner för.

Vi har inget rum än för lilleman. Vi bor i en fyra men det tredje sovrummet är nu kontor/verkstad typ... Vet inte om pojkarna ska få dela rum eller inte. Stora pojken sover fortfarande hos oss... Helst vill jag köpa hus inom några år. Vi har letat hus sedan 2012, det är ganska dyrt med hus i Uppsala... För ett år sedan tröttnade vi på att bo i en tvåa och bytte upp oss till en fyra men drömmen om hus finns kvar.

• Mildamilda

Var med om en störd grej idag. Stod och väntade utanför en handikapp toa på ett köpcentrum, med skrikande bebis i vagnen. Jag skulle bara snabbt kissa och sen ta upp och amma så därför hade jag inte tagit upp honom än. Så hör jag hur nån ropar hallå?!? Stod och undrade om det var inifrån toaletten eller inte när dörren öppnas och ut kom en man som såg alldeles vansinnig ut och frågar mig: är det nåt fel eller? Och jag svara: nä, vadå? Och han: "men ungen skriker ju! Det hörs ju! För andra!" Och jag stod där som ett levande frågetecken. Han såg verkligen arg ut, jag blev rädd! Och sen drog han därifrån sin tur var. Hanvar säkert inte helt frisk men det kändes ändå så obehagligt.

• Mildamilda

Idag var vi på babymassage det var jättemysigt, sex andra mammor med bebisar. Det var först lite massage med några ramsor och sen fika och samtal. Jättetrevligt och Isak somnade som en stock och sov över 2 timmar efteråt : ).

• Mildamilda

Vad roligt att läsa om våra mäns dåliga presentsinne : ). Jag förväntar mig ingen present till mors dag, men gärna sovmorgon och att jag får välja nån god mat att äta ute eller takeaway. Pushpresent köpte jag till mig själv; lite lyxiga hudvårdsprodukter.

Idag var jag på efterkontroll, skönt att få det gjort. Allt såg bra ut och hon sa att det knappt syntes där de sytt. Isak började besöket med att kräkas ner hela mig och sig själv... Tycker så mkt om min barnmorska... Kommer sakna henne.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?