Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vi har inte bytt till Linnea än, däremot har jag tvättat och gjort i ordning den andra stolen. Min äldre son gick bara i babyskyddet till 8 månader och då var det med ett nödrop och inte bekvämt för honom. Men han var ännu större än Linnea. Linnea vägde 9 kg när vi sist var på BVC för 6 veckor sen, så jag gissar att hon väger lite över 10 kg nu. 

• Lavish

Här har det varit lite jobbigt, har bråkat med svärmor. Hon har lånat mycket pengar av oss (som vi inte väntar oss att någonsin få tillbaka) och sen skickar hon plötsligt ett jätteelakt sms till sambon om att han skiter i henne och att han kan försvinna ur hennes liv typ. Han blev ju jätteledsen. Så jag ringde och skällde ut henne, men jag vet inte om det var rätt eller inte. Hon verkar inte vara stabil, har nog några psykiska besvär och det är inte så bra eftersom sambon har två tonåriga systrar som bor hemma.

Full fart på Linnea, nu har hon börjat ta sig upp till sittande själv och gör det hela tiden. Oftast går det bra och hon sitter nöjd och leker med någon leksak, men ibland blir hon distraherad och tippar och slår sig. 

Två tänder har kommit upp i underkäken som en vass liten tagg, och den biter hon mig gärna i tutten med... Jag skriker aj och tar bort henne när hon biter, då börjar hon att gråta, jag vet inte riktigt om hon förstår vad hon gör för fel och att det gör ont. 

• Lavish

Vet inte heller hur man ska göra med mat, Linnea får nog fortfarande minst 85% av sitt näringsintag från amningen, för oftast äter hon inte mer än några matskedar om dagen av maten. Men hon är ju fortfarande en rejält stor och knubbig tjej med mycket energi så jag är inte så orolig. 

Hon får frukost, ca 7-8, lunch ca 12-13 och middag vid 18. Däremellan fri amning och massor med amning på natten, typ natten igenom. 

Brukar varva med gröt, olika burkmat har märkt att hon gillar den från 6 månader med mer ingredienser och kryddor mer, ibland välling, ibland smörgåsrån med pålägg eller pannkaka. Om hon äter något verkar mer bero på humöret än på maten, och det är sällan hon äter mer än någon dryg matsked per mål.. 

• Lavish

Igår knäckte Linnea krypkoden så nu är det full fart här. Hon har ju länge förflyttat sig runt i rummet, men inte på ett planerat sätt utan mer rullat hit och dit, åt sidan, baklänges. Men nu är det ena handen och knät framför det andra och nu lever givetvis allt hon länge haft spaning på men inte riktigt fått tag på farligt. Hon morrar triumferande och alla tomburkar, kakrecept längst ner i bokhyllan och skräp under TV-bordet darrar av fruktan. 

Måste få tag på mer förvaringslådor för att framförallt i storebrors rum har han fortfarande gott om småsaker hon inte får ha som ligger på hyllor långt ner eller i hans leksakskök, och eftersom Linnea sitter själv också så når hon ju åtminstone ca 70-80 cm från golvet om hon kryper fram och sen sätter sig bredvid hyllan. 

• Lavish
    LillLouise84 skrev 2015-09-27 07:56:05 följande:

Japp världens sämsta morsa det är jag. I natt har jag sovit borta utan mina barn. Efter att sovit kassa nätter i två och en halv månad, och inte sovit typ en hel natt på två och ett halvt år så har jag börjat få fler och fler symtom på utmattning/utbrändhet. Så för att jag ska orka med ännu en vecka utan hjälp från mannen så sov jag hos hans föräldrar. Jag sov nästan 10 timmar i natt men hade säkert 4 uppvak ändå bara för att kroppen är sönderstressad. Men nu mår jag bättre. Den senaste veckan sov jag 4-6 per dygn med sjuka barn, så det är det som slitit sönder mig.

Jag tycker bara det låter ansvarsfullt att du försöker hindra att du ska gå in i väggen. Mycket bättre för barnen att få en natt med bara pappa och en fungerande mamma än att du ska bli helt utbränd.

Och folk kan ju snacka om vad man klarade förr, men på mormors tid drog föräldrarna ifrån sina ungar på semester vid den här tiden och lämnade dem hos barnvakter en vecka. 
  • Lavish

Linnea får vatten på sked mellan tuggorna. Tycker hon äter bättre om hon får skölja ner det med vatten. 

• Lavish
    LillLouise84 skrev 2015-09-29 06:34:04 följande:
    Tyvärr är mammor inga superhjältar fast ibland känns det som att det krävs att man är det. Hemmet ska vara representativt, barnen hela, rena och uppfostrade, mamman ska vara tränad, smal och snygg. ???? att med första barnet (som hade grym kolik) så brukade jag tänka hur har andra mammor tid att måla naglarna? Det har jag fortfarande inte kommit fram till. Jag slåss dagligen med tvättkorgen och försöker hålla undan disken och laga hyfsad mat. Jag försöker att röra på mig minst 5 gånger i veckan, då det är mitt enda intresse som jag ägnar mig åt hela året.
    Höhö, jag målar naglarna ibland, och här inte disken alltid diskad eller tvätten tvättad Oskyldig
  • Lavish

Linnea är ganska självständig, även om det växlar från dag till dag. När hon är pigg och mätt kan hon leka ganska långa stunder själv på golvet, byter man dessutom rum eller tar henne till öppnis eller hem till någon går det ännu bättre med en ny miljö att utforska. Sen hon började krypa är det ju dock en konstant jakt på olämpliga saker att stoppa i munnen. 

Det enda är att hon inte gillar att se mig gå ifrån henne sen någon vecka tillbaka. Alltså om jag tittar på henne så att hon ser mitt ansikte och sen vänder mig för att gå till ngt annat rum blir hon INTE glad. Däremot om man smyger iväg när hon har ryggen mot bryr hon sig inte när hon märker att man inte är kvar.

Både med Linnea och min äldsta så har de blivit betydligt mer självständiga när de börjat ta sig runt själva, då kan de sysselsätta sig bättre. 

• Lavish

Men man kan väl köra med ett sånt nät? Har sett på ICA maxi.

Det är typ som en liten håv med ganska stora maskor, och sen lägger man t.ex ordentligt kokta grönsaker i den och då kan barnet suga på håven så kommer det ut i små bitar/mos i munnen. 

Tänkte köpa en sån när jag är där nästa gång. Linnea vill nämligen bara äta om hon själv får hålla i skeden och stoppa den i munnen, och det betyder att det mesta av maten hamnar på andra ställen än i munnen... 

• Lavish
    sparven83 skrev 2015-10-06 10:49:02 följande:

Hej! Har aldrig skrivit i den här tråden men har följt er från start???? har en liten kille som är 6 1/2 månad. Tänkte bara föra vidare information som vi fick lära oss på hjärt och lungräddning för barn när vi fick första barnet, där sa man att banan är bland den farligaste frukten man kan ge barn om man inte mosar den ordentligt innan just pga att om barnet sätter en bit banan i halsen så är det jätte svårt för biten att vandra varken upp eller ner.

Tack för tipset! Välkommen att skriva mer i tråden!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?