Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

laila88 skrev 2015-02-18 11:32:01 följande:
    Va! de visste jag inte. Borde de inte bli lite lugnare i och med att det blir tightare där inne också? Min rör sig väldigt ofta och hickar fortfarande nån gång om dagen. ofta just då jag ätit börjar bebisen hicka. Men sen börjar man ju vänja sig vid rörelserna så man tänker inte på varje lilla rörelse heller.
    Rörelserna ändrar karaktär pga att det blir mindre plats men de ska fortfarande röra på sig lika ofta enligt min barnmorska. Finns en lapp i väntrummet som säger "Det är aldrig okej att du rör dig mindre" eller  något liknande som handlar just om att man ska vara uppmärksam på minskande rörelser i slutet för det kan tyda på att något är på gång att bli fel.

Men visst är det som du säger, efterhand vänjer man sig och märker inte av dem på samma sätt. Jag skulle tro att vi skulle reagera om det skulle bli helt annorlunda. Så bli inte uppskrämd men om du skulle känna att något känns fel i rörelsemönstret så är det tillräckligt för att höra av sig till förlossningen eller din barnmorska för en snabbkoll att allt är som det ska.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-18 11:55:48 följande:
    Alla mina tre barn har haft mycket hicka i magen, den här verkar vara värst;) känns som ett tickande med några sekunders mellanrum. Har lätt för att få hicka själv så det är väl från mig dom fått det:)
    Jag har också undrat vad som är hicka men då vet jag ungefär vad det varit som varit så regelbundna rörelser som inte var buffar med händer och fötter. Barnet har inte haft det så ofta (har kanske märkt det 2 gånger) så jag har inte relaterat det till hicka.
  • Trollunge85
    Misty W skrev 2015-02-18 13:20:19 följande:

Hallå! Jag har en fråga angående socker.

Jag har precis varit hos bm och min mage va runt 37 när person nr. 2 mätt(min bm fick det till 38)

Hon pratar då med läkaren som säger att jag måste göra en ny glucosbelastning. MEN!!!!!! Min stora fråga är då varför?! Jag har inte haft ett ända blodsocker över 6,8 (4.3-6.8) gjord en glucosbelastning i v.25 pga att sonen vägde 5085g. Det visade ingen avvikelse utan sockret va 6.2 efter dessa 2 timmarna. Jag har inga spår alls efter glucosbelastning i urinen.

Varför måste jag då utsättas för detta vidriga 1gång till 3 veckor innan snitt?

Bad dom att skicka mig på tv-ul eller be om tidigare snitt istället om dom oroade sig för stort barn, men pga planerat snitt så behövde man inte gjort ul och det fanns heller ingen anledning till att plocka ut honom tidigare just för att det är ett planerat snitt. Men då är frågan varför läkarens påmvc tycker att en ny belastning Ärö levandegör när det inte finns något avvikande? Ända är min stora mage. Inte gått upp nått nu heller sen en månad nästan.

Har någon fått göra en glucosbelastning bara för att? Eller har enat socker visat högt innan?

Är det någon som haft bra sockervärden men ändå fått diagnosen gravid diabetes vid en belastning?

Jag blev bara så ledsen över att behöva sitta på en stol i 2 timmar efter att ha druckit den där äckliga smeten på fastande mage.

Visst att det är viktigt att man vet om man har diabetes, men om inte då? Han blir ju inte mindre pga att jag är icke diabetiker.. Det är ju magen dom oroade sig över, inte sockret.

Skit dag!

Jag gjorde det två gånger men det var för att första gången låg jag på deras gränsvärde mellan inte diabetes och oklart. Låg på samma värde två veckor senare så jag har svårare att ta hand om socker nu men jag har inte graviditetsdiabetes. Hos oss gör alla testet oavsett om man tillhör någon riskgrupp eller inte men jag hade troligen aldrig behövt göra det om det inte varit på rutin eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp.

Låter konstigt att du skulle få göra ett glukosbelastningstest så här strax innan snitt. Hade väl varit bättre att skicka dig på TUL för då kan de ju se om något är fel betydligt bättre än att kolla om du har diabetes. Oro för magen verkar ju leda till TUL i för alla andra och det borde det göra oavsett om du har ett inbokat kejsarsnitt eller inte. Kan du inte få någon annans utlåtande?
  • Trollunge85
    Misty W skrev 2015-02-18 13:39:45 följande:
    Jag känner lite som dig. Jag har inget som avviker. Eller jo tydligen magen. Men man har inte tagits upp sockret tidigare i någon form av oro. Jag lär ju inte ha 6.5 och inget socker i urinen idag och på fredag morgon så kommer mitt socker slå i taket och jag måste bli insulin behandlad... Helt sjukt ju! Kostar väl att göra Tv-ul, och så oroliga är dom ju inte eftersom dom inte vill ha ut han tidigare. Men förstår inte vad man grundar oron över diabetes i...

Tänkte först be att få prata med läkaren, för min bm gick iväg till henne och läkaren träffade inte änns mig utan togs reliktet ändå.

Sen kände jag att det är snart över och är han stor så får han väl vara det då. Gör deras skit test och sen slipper jag dom!

Idag hatar jag min bm :)
    Förstår det. Men om det är första gången på hela graviditeten som du hatar din bm så har du nog ändå hittat en okej sådan
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-18 14:59:32 följande:

Känns som att alla gör sina sammanfattningar i veckan. Min BM har bara sagt att man brukar göra det, men inget om när... Men jag går ju till henne 1-2 gånger i veckan pga blodtrycket så jag ligger ju minst sagt utan för standardramen över besöken. Måste påminna henne så hon inte glömmer det, inte för att jag vet varför man gör det...

Vi ska göra det nästa besök så jag har inte gjort min sammanfattning än. Hade hon inte nämnt att den skulle göras i v36-37 (hela veckor när hon räknar, så 37-38 när jag räknar) under föräldrautbildningen så hade jag gått till det mötet själv (mannen är på jobbresa). Men nu flyttade vi på besöket till fredag nästa vecka istället för tisdag veckan efter för att båda skulle vara med. Så alla har inte gjort det än

Jag fick uppfattningen att man gör sammanfattningen för att diskutera igenom vad man tänker kring förlossningen och så skriver hon in särskilda önskemål som kommer upp i journalen så att förlossningspersonalen har det oavsett om jag skriver ett förlossningsbrev eller inte. Så jag tänker att det dels är för att prata om förlossningen med förväntningar och farhågor men också för att få in särskilda önskemål i journalen som jag antar ger lite mer tyngd för att bm skrivit in det jämfört med ett förlossningsbrev.
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-02-18 21:22:03 följande:

En fundering. Min barnmorska sa att de kollar inte hur barnet ligger innan v 35 (räknar bara hela veckor så det blir v 36 i min räkning). Detta för att innan dess finns chans att barnet vänder sig igen och det då kan skapa stress hos föräldrarna. Så även om hon känt hur barnet legat innan den veckan har hon alltså inte sagt något till oss . Men jag förstår det som att det  där verkar variera från barnmorska till barnmorska eller kanske är det olika beroende på län? När fick ni först höra hur barnet låg?  :)

Jag har fått höra vid de två senaste besöken hur barnet ligger så vid v 36 och 34 som jag kommer ihåg. De andra har vi också fått ett litet hum för hon vill gärna hitta hur det ligger innan hon lyssnar på hjärtljuden. Men de två senaste har varit för att kolla hur barnet ligger och för att se om det börjat fixera sig.
  • Trollunge85
    Skumbollen skrev 2015-02-18 19:46:04 följande:

Vet att det här med namn var på tapeten för ett tag sedan... Vi väntar en liten flicka och jag har nog läst topp tusen namn och tycker inte det finns något fint namn...och om det finns något så är det redan taget av någon närstående. Försöker intala mig att det bara är hormonellt och att fler namn kommer vara fina sen... Men det är svårt. Med sonen var det så självklart flera månader innan han föddes, hade trott att det skulle vara samma denna gång.

Hur har ni det? Har ni spikat, en shortlist eller känner ni som vi?

Vi har väl 2 eller 3 namn för både pojke och flicka och har haft det ett tag. Problemet är att jag har börjat tröttna på vårt favoritpojknamn av någon anledning. Inte så att någon heter det i närheten, jag har bara börjat tycka att det inte är så fint längre. Kanske en gravidgrej så jag har inte förkastat det och vi ska ju inte bestämma oss helt förrän barnet är ute. Det kanske blir ett helt annat namn än något av de som vi har tänkt på. Andra och tredje namn var betydligt enklare för det ska man ju inte säga varje dag
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-02-19 10:04:59 följande:

Tack för svaren ang när barnmorskan kollar hur de ligger. Jag förstår faktiskt inte varför vår barnmorska inte velat säga hur barnet legat tidigare men kanske har stressade föräldrar varit ett problem.  I sig har det inte haft nån betydelse. Och att hon inte kollat fixering innan gör verkligen inget för det är det mest obehagliga jag varit med om hela graviditeten (hittills iaf). Hon dubbelkollande även på sista besöket förra veckan v37 (enligt min räkning v38) för att vara helt säker på att bebisen har trotsat alla odds och vänt sig, vilket han inte gjort. Men usch vad obehagligt det var. 

Nu har jag bara ett besök kvar innan bf (på torsdag nästa vecka). Nån som vet hur det fungerar med besök efter bf alltså man går över tiden? Glömde fråga sist jag var där.

Hos på min bm så fortsätter man bara som vanligt med varannan vecka så vi har ett i v 41 inbokat. Jag hade ju bara bokat fram till 39+0 och tyckte det fick räcka för sen ska jag ha fött men min bm tyckte senast vi var där att vi skulle boka in ett efter bf också så ett besök är inbokat i 40+3 utifall att barnet inte dykt upp. Hon har ganska många gravida som ska föda i april (märkte det på föräldrautbildningen) så hon ville helst boka in mig innan de andra plockar alla tiderna så det inte slutar med att jag inte kommer på besök förrän i v 43 eller något.

Jag vet inte hur det fungerar därefter, antagligen bestäms det ett datum för igångsättning för här är det ju två veckor efter bf som man sätts igång. Kanske trycker hon in ett besök till innan igångsättning om det behövs.
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2015-02-19 14:22:12 följande:

26 dagar kvar! Jag tycker det börjar kännas riktigt spännande nu. Som om man ska på sitt livs blind-date typ, haha! Jag är väl lite less på kroppen men samtidigt är det först nu när jag är ledig som jag har kunnat bonda med magen ordentligt (så här lite i sista sekund). Som jag längtar! Försöker lägga in magbild från idag, vecka 35+4 :) var på fotografering idag så det ska bli kul att se bilderna senare ikväll.

Fin bild. Jag har också varit på fotografering i veckan med lilla magen. Mannen var också med för vi ville ha lite familjebilder.
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2015-02-19 14:22:12 följande:

26 dagar kvar! Jag tycker det börjar kännas riktigt spännande nu. Som om man ska på sitt livs blind-date typ, haha! Jag är väl lite less på kroppen men samtidigt är det först nu när jag är ledig som jag har kunnat bonda med magen ordentligt (så här lite i sista sekund). Som jag längtar! Försöker lägga in magbild från idag, vecka 35+4 :) var på fotografering idag så det ska bli kul att se bilderna senare ikväll.

Dvs Fin bild och fin mage!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?