Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag fick Linnea prova lite banan till middagen. Det gick över förväntan! Hon gjorde lite grimaser åt konsistensen men det mesta jag stoppade in försvann, och hon använde själv fingrarna för att peta in det som hon spottat ut igen. 

Imorgon ska vi testa med lite kvällsgröt! 

• Lavish

Jag har alltid använt en liten nagelsax till barnens naglar. Om det är någon tröst så lyckades jag klippa sonen i tån när han var strax under året. Det har han å andra sidan kommit ihåg och är nu fortfarande 3 år senare rädd för att få naglarna klippta. 

Igår fick Linnea lite bebisgröt innan läggdags. Hon älskade det! Log och viftade exalterat med armarna och slickade och petade girigt in allt som hamnat utanför. Åt säkert tre fulla teskedar och sen var det jag som satte stopp för att inte överbelasta den lilla magen. Hon ville ha mer.

Skulle gärna bo på landet. Men jag jobbar ju i centrala Sthlm och det blir långa pendlingstider för att ta sig ut till riktiga landet där priserna är lägre. 

• Lavish

Till sju års ålder är jag faktiskt uppväxt i en liten by utanför Linköping. Sju hus i byn, sen åkrar på östgötaslätten så långt att man var tvungen att ta bilen till bensinmacken i närmaste lite större samhälle för att köpa mjölk och liknande.

Det vore väl kanske lite väl litet nu, men jag hade gärna bott i ett litet samhälle om det bara fanns mataffär och kanske några andra små verksamheter inom ett möjligt gångavstånd och en stad med lite shopping som gick att nå med buss. 

Kanske om jag kan hitta ett annat jobb och sambon kan bli förflyttad, men det finns liksom inte så många jobb som historiker/museiarbetare mitt i ingenstans.

• Lavish

Lillan börjar bli ganska regelbunden med sömnen. Hon sover 20-40 min tre gånger om dagen oftast. En gång på förmiddagen, en gång strax efter lunch och en gång senare på eftermiddagen. Hon brukar somna mellan 19-30-20.30 på kvällen oftast. 

• Lavish

Nu är vi tillbaka från några dagar i skärgården, har gått jättebra med barnen! Känns verkligen som vi har flyt med Linnea nu, hon kan iofs vara skrikig ibland, men bara hemma mest vid läggning. Ute på äventyr är hon världens beskedligaste, och verkar alltid sova i bilen.

Dock anar jag denna sköna tids slut, hon har nu börjat vända sig från rygg till mage varje gång man lägger ner henne, och sen ligger hon och ger ifrån sig frustrerade arga läten för att hon inte kan ta sig fram. Sonen började åla några dagar före femmånadersdagen. Och även fast hon inte ålar än förflyttar hon sig ändå på något mystiskt sätt med allt sitt fäktande och sparkande, så att man har börjat behöva hålla undan på golvet i en allt större cirkel. 

Vad gäller burkmat kontra hemgjort tror jag att jag till slut fick fatt på en del av hemligheten varför barn gillar burkmat bättre. Den innehåller en jävla massa vatten. Därför är det ju lösare och mer substanslös, och är väl antagligen lättare för dem att svälja ner. Det är inte bara mixat av vad man nu har i, utan i burkmaten är det tillsatt en massa vatten... 

• Lavish

Brukar försöka lägga Linnea i hennes spjälsäng bredvid vår säng, men det brukar inte dröja så länge förrän hon vaknar och sen sover hon oftast vid tutten. Hon vaknar fortfarande minst 5 ggr mellan 22 och 06 och äter, så jag skulle inte sova alls om jag skulle hålla på och strula med att flytta henne. Hon brukar vakna 6-6.30 och vara omöjlig att söva om, så då går vi upp. 

• Lavish

Vet inte hur stor Linnea är heller, här får vi ingen fyramånaders koll så det har nu gått ca 1,5 månad sen sista gången vi var där. Jag tippar på att hon är ca 68 cm och väger ca 8,5-9 kg. 

I stort sett alla överdelar i 62 är urväxta, en del av byxorna går bra fortfarande, men annars har hon 68 och en del 74. Treornas blöjor har blivit för små så nästa gång köper vi fyror, vet inte hur vi ska klara oss till dess då sambon gick och köpte ett stort paket treor och jag är för snål för att inte använda upp dem först Sitter som tangatrosor typ. 

Vi har åkt på semester för att turista i Vadstena några dagar och det gick också bra förutom att hon skrek på vägen hem. En irriterande vana hos henne som blir allt tydligare är dock att hon äter på natten och inte på dagen. Antar att hon har mer ro att äta när hon halvsover än på dagen när massa spännande händer. Hon äter många gånger och ordentligt på natten, på dagen snuttar hon mest men tappar snabbt koncentrationen och ibland blir hon bara arg när man ger henne bröstet. 

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-07-22 19:52:50 följande:

Jag är sååå glad! Säljarna till huset vi ska köpa var och tittade på våran lägenhet idag, och de bestämde sig för att ta den! Har hunnit stämma av med hyresvärden att det är ok också, så på söndag ska kontrakt skrivas. Är ju lite speciellt när man ska byta boenden med varandra, men som det ser ut nu lämnar vi över våran lägenhet 1 sept och får tillträde till huset senast 15 sept (får förvara våra möbler etc i ekonomidelen/garaget). Svärmor o svärfar bor 500m därifrån och vi ska låna min mammas husvagn o ställa på svärmors tomt så vi kan sova där. Kanske inte är optimalt med en halvårsbebis men tror absolut det kommer funka! Handlar ju ändå max om 2 veckor, mest troligt kortare än så. Sen kanske jag o lilleman åker o hälsar på min pappa osv någon natt, och sambon jobbar ev på traktamente då också.

Åh vad spännande, vad är det för hus? (Förlåt om du skrivit och jag missat)
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-07-24 11:10:19 följande:

Fy fan vad less jag är idag! Dålig sömn i flera veckor, Selina är extra mammig och ska ha uppmärksamhet 24/7, en förkylning från helvetet och som grädde på moset lägger magen av (igen) och jag skiter blod!

Sambon fattar inte hinten och tycker det är helt okey att sova till 11 istället för att kliva upp och hjälpa mig med barnen.

Ingen lunch färdig så jag gjorde i ordning pannkakssmet och tänkte att det går ju iaf hem hos ungarna. Tio minuter senare är tre stekpannor skitiga och smeten uthälld i slasken.. så bra gick det!

Nu har jag överlämnat lillan till sambon och stängt in mig i sovrummet. Hon är trött och grinig så jag tippar på att det dröjer max en kvart innan han lämnar tillbaka henne. Att jag är med henne dygnet runt är inte konstigt men att han måste ta henne en stund är katastrof, han vet inte alls vad han ska göra med henne för att få henne nöjd. "Det är ju jobbigt att bära henne hela tiden".. no shit sherlock!

Ja det känns igen.

Nu är sambons semester slut på måndag då han inte fick beviljat de resterande veckorna vår son har sommarlov. Så första veckan jobbar han helt sjuka arbetstider, 5.45-21 och kommer alltså bara hem för att sova. Och jag blir ensam med båda ungarna, fyraåringen som har stort behov av att komma ut och aktiveras och bebisen som har en gnällig period. Mamma och pappa ska dock låna stora några dagar.

Så jag bokade in mig på en grillkväll med några gamla vänner UTAN barn imorgon för att få en liten paus inför detta. Sambon sa ju iofs inte nej, men han gjorde ju inget för att dölja att han var ganska missnöjd med det upplägget och att det skulle bli skitjobbigt att vara själv med ungarna dessa timmar.

Alltid gnäller han om att bebisen bara vill ha tutte, fast jag kan inte påstå att det är nått jag har märkt, däremot har jag märkt att han alltid väntar den där minuten för länge med att ta upp henne, den där hon hinner gå från smågnällig till jätteledsen, och sen är hon förstås svår att trösta. 

Ska åka och försöka ha kul ändå, men det hade ju känts roligare och lättare om han hade haft en annan attityd till det... 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-07-25 16:07:37 följande:

Idag provade jag pumpa ur lite mjölk och tänkte att sambon skulle få ge henne medan jag färgade håret... att pumpa ur var inga problem, fick ut 100ml på ett bröst på 5 minuter och hade kunnat fortsätta ett bra tag till. Problemet blev bara att hon vägrade äta det:/ hon har tagit flaskan 3 gånger förut när vi gav henne ersättning (när jag hade de hemska såren och inte kunde amma) men nu gick det inte. Inga problem egentligen men tycker det känns skrämmande OM något skulle hända och jag måste iväg utan henne, kommer hon få i sig något då?

Utöver hårfärgningen har jag hunnit dammtorka, dammsuga och skura hela huset idag. Måste vara ett halvår sen allt det blev gjort samtidigt sist, haha. Har med andra ord haft en bra dag idag! Förkylningen hänger sig kvar och jag är bitter på jobbet som lovade utbetalning av mina semesterdagar den här månaden men så blev det inte.. men jag håller ändå humöret uppe och är tacksam att det är nystädat här hemma och att hårfärgen blev bra! Man får inte begära för mycket;)

Men snart kan du väl börja prova med lite mat? Det dröjer ju ett tag innan det kan bli så mycket att hon klarar sig på det, men det är ju inte evigheter kvar ändå innan pappan eller andra kan ge lite mat istället för ersättning/pumpat. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?