Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jaha den här natten var ny mot övriga. Upp för att kissa är väl en sak men jag har varit uppe två gånger under natten för att tömma magen. Hoppas verkligen inte det är ett tecken på att det är på gång. Har ju fem veckor kvar till bf och har saker som måste bli gjorda denna och nästa vecka på jobbet och första veckan i mars är mannen utomlands på jobbresa. Det får gärna vänta tills han är tillbaka från den.

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-02-17 05:54:55 följande:
    Hoppsan!

Jag var lite risig i magen igår, men i natt har jag bara kissat, så det var nog en tillfällighet.

Förstår att du gärna väntar lite under dina omständigheter. Jag känner mig redo (16d till bf), men har börjat bli nervös för förlossningen. Trist, jag som var så taggad tidigare, nu fegar jag ur :(
    Hade jag varit så nära som du hade jag också börjat känna mig redo och troligen även nervös. Det är ju verkligen en helt ny upplevelse som väntar och oavsett hur många utbildningar eller böcker man läser så går det ju inte att föreställa sig. Jag vet vad som ska hända men jag kan inte föreställa mig hur det kommer kännas eller hur jag kommer reagera. Tänk om jag bara vänder på förlossningen och säger aldrig i livet, ingen unge ska komma ut ur mig? Inte troligt att jag kan stoppa förlossningen och jag känner mig förberedd men av nån anledning blir jag lite mindre taggad för varje dag. Kanske för att det börjar bli verkligt?

Jag tror det kommer gå bra både för dig och mig till slut. Det jag har fått med mig av utbildningarna är att man ska andas (alltid positivt ) och försöka få hjälp av mannen (eller smärtstillande) att slappna av och utöver det kan man inte göra något mer. Så jag tänker andas och försöka att inte hyperventilera eller hålla andan och sen får resten lösa sig på plats (om sådär 3-5 veckor)

Min BM trodde inte det var förlossningsrelaterat med min mage utan mer att magen inte beter sig som vanligt  när man är gravid och då kan det bli dagar med lös mage lika gärna som dagar med hård.
  • Trollunge85

Ny vecka (36), +16 kg på vågen där en del är vatten i händer och fötter, och nytt besök hos barnmorskan. Blodtrycket hade tydligen gått upp på gränsvärdet för vad de tycker kan vara okej så hon var glad att vi hade bokat om tiden om två veckor till nästa vecka istället (den tänkta tiden är mannen borta så vi bokade om) så vi kan kolla det igen. Nu ska jag hålla koll på om jag drabbas av huvudvärk som inte går över. Själv tror jag att det var den långa dagen igår på jobbet och mina nattbesök på toaletten. Dvs idag var ingen optimal dag att mäta blodtrycket.

Vi fick även känna på huvudet på bebisen (jag har funderat mycket på om barnet legat åt fel håll med tanke på att en del här har drabbats av det) så det blev mycket klämmande på magen. Huvudet är även helt fixerat så hon trodde inte att jag skulle råka ut för en sista minuten vändning. Skönt att slippa fundera på det.

Igår var andra och sista gången med föräldragruppen med fokus på när barnet kommit ut. Hon gick igenom alla rutiner som sker efter barnet fötts och sen tittade vi på en film om amning. Jag fick nog mer nytt den här gången än förra men samtidigt känns det avlägset att tänka efter förlossningen. Jag har ju inte ens kommit till själva värkdelen...

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-02-15 20:02:56 följande:
    Jag blir förbannad när jag hör att det är normalt att ha diverse skador och smärtor ÅR efter en graviditet och förlossning. Det känns förjäkligt.
    Jag frågade min BM om det på föräldrautbildningen igår och hon hoppades verkligen att det var bättre nu med tanke på att det skrivits så mycket om förlossningsrelaterade skador och att sjukvårdspersonalen var mer medveten om det. Hon sa att det var ganska vanligt nu att man försökte undersöka även inre skador (för att bland annat inte missa muskelbristningar i ändtarmen) och inte bara kolla på hur det ser ut på utsidan och att man även bad en kollega eller läkare kolla för att vara säker på att allt såg bra ut.

Men hon kunde inte garantera något utan sa att det viktigaste är att vi känner efter. All smärta och obehag ska minska efterhand och om det inte gjort det inom 3 veckor så skulle vi se till att boka in en tid (även tidigare om det behövs) så vi kom innan den planerade efterkontrollen. Så det känns bra att jag har just henne som min BM för det känns som om hon kommer ta ev komplikationer som uppstår på allvar.
  • Trollunge85
    Tussludd skrev 2015-02-16 06:32:50 följande:

Jag njuter av varje dag hemma. Orkar inte så mycket varje dag, så ibland är handling nog för att jag ska känna att jag gjort något bra. Tycker det är skönt att få gå hemma och pyssla med det som behövs fixas. Virkar en filt, syr lite och städar och rensar ur för att bebisgrejerna ska få plats. Vi har varit på lite besök på olika BVC också för att se vad vi ska välja för något.

Vad tyckte ni var viktigt vid val av BVC?

Vi har valt den närmsta just för att slippa ta bilen. Men har heller inte hört något negativt om den så det känns bra. BM sa att den var bra när jag berättade vilken vi valt och en vän som läser till SSK har haft praktik på just det BVC och han hade bara bra att säga och han gav även tips om vem som var bäst av dem så jag vet vem vi ska byta till om den som vi får inte är så bra (vi får sköterska efter var man bor)
  • Trollunge85
    KarinIngrid skrev 2015-02-17 09:40:17 följande:

Vecka 36 är här!

Idag var jag på gymet igen före jobbet och folk stirrar verkligen nu! Det får jag väl kanske stå ut med, är ju inte så fasligt många höggravida där :)

En del kom till o med fram och började prata och fråga lite.
    När är det dags och uttryckte sin beundran över att jag fortfarande hängde på gymet, så det var lite kul.

Men i ärlighetens namn så kan jag ju säga att jag inte gymmar så hårt för tillfället. Jag kör stretch och rörlighetsövningar och lite förebyggande bäckenträning. Men det känns skönt att ändå ta sig till gymet och få lite rörelse i kroppen!

Trollunge vad skönt att bebisen ligger åt rätt håll! Jag ska in på torsdag och kolla min nu eftersom de fick vända honom förut så ska vi kolla att han fortfarande ligger rätt. Men jag är i princip hundra på att han ligger rätt för jag känner fötterna sparka uppåt revbenen och det känns som att huvudet börjar borra sig ner i bäckenet! Men det blir ändå skönt att få det bekräftat.
    Hoppas att ditt blodtryck bättrar på sig!

Hoppas din ligger på rätt håll även på torsdag och att din kanske också börjar fixera sig nu
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-02-17 18:24:53 följande:
    Vet du om apotek hjärtat har babybox? Frågade när jag var där men fick till svar att man var tvungen att anmäla på hemsidan för att sedan hänta ut i butik, men hittade inget på deras hemsida. Hon lät även osäker på om de fortfarande hade babyboxar.

Vi har Lloyds apotek här men där vägrar jag att gå in. En av deras anställda har påstått att jag behandlat hen dåligt pga hens ursprung vilket såklart inte är sant. Detta var på mitt jobb hen påstod detta och efter all extra tid jag lagt ner på hen så jag blev riktigt illa berörd av anklagelserna. Hen sa till en kollega till mig att hen vägrar att prata med mig och ett antal andra kollegor för att vi alla behandlat hen dåligt. Fine för mig men inte tänker jag fortsätta vara kund på ett apotek med sån personal. Inte ens för att få gratisgrejer.
    Förstår att du inte vill gå till det apoteket mer. Men för att trösta dig lite så kan jag säga att jag tyckte Lloyds babybox var absolut sämst av alla boxar som vi har hämtat. Man missar ingenting.
  • Trollunge85
    Tussludd skrev 2015-02-18 08:19:05 följande:
    Ja, det hade varit just något att berätta! Läste gamla trådar på FL igår om en kvinna som tröttnat på att vara gravid och gått på toa och lyckats klämma hål på fostervattnet så att förlossningen kommit igång. 2ggr!! Lät helt otroligt! Själv funderar jag lite över det där med dålig mage, har ni någon erfarenhet av hur lång tid det är kvar från det att magen börjar balla ur? fick nämligen springa på toa 3ggr i går kväll och har varit lite halvkass sista veckan. Hoppas på att det betyder att något händer...
    Jag hade så i går natt men nu har magen lugnat ner sig igen så för min del så betydde det nog ingenting. Vilket är tur eftersom jag vill gärna vänta åtminstone 2,5 vecka innan förlossning (har 5 veckor kvar)
  • Trollunge85
    laila88 skrev 2015-02-18 08:44:17 följande:
    Haha komiskt!. Bebisen sov i lugnan ro medan oron satte fart :)
    Jag tycker också att det knäcker till ibland! Hoppas ju på att det är mitt bäcken inte bebisen. Men tror att senaste avsnittet av greys anatomy har satt spöken i mitt huvud. Visste att jag inte skulle sett det! 
    (Handlar om en bebis som bryter benen i magen)

Även att gravidappen säger att man ska va "EXTRA uppmärksam på att bebisen rör sig varje dag nu närmare förlossningen och i annat fall kontakta förlossningen DIREKT, dag som natt!!!!" (så uppfattade jag meningen), Det satt en lite lätt nojjig gravid på helspänn :/ Som om man inte oroar sig nog så påminner gravidappen om att man ska oroa sig ännu mer!
    Det sa min barnmorska för några veckor sen att det var väldigt viktigt att jag alltid kände rörelser annars skulle jag ringa förlossningen direkt. Än så länge så ger den sig till känna så att det är svårt att missa det men jag vet om jag har mycket att göra att jag inte alltid tänker på det och då är det lätt att börja oroa sig. Men än så länge bökar den alltid runt när jag precis gått och lagt mig så då kan jag få den där dagliga checken och vara lugn oavsett vad jag lagt märke till under dagen.

Det jag oroar mig mer för är att man inte ska känna mindre aktivitet för då ska man också höra av sig (antingen till BM eller förlossningen). Vad innebär mindre aktivitet??? Aktivitet kontra ingen aktivitet är lätt att hålla koll på men mindre aktivitet än vanligt? Kan barnet inte ha en lugn dag precis som vi själva kan ha en?
  • Trollunge85
    JhjärtaK skrev 2015-02-18 09:29:37 följande:
    Haha, jag vet. Jag blir omkörd av gamla människor med rullatorer
    Jag är själv långsam (om jag inte har en riktigt bra dag för då kan jag komma upp i ett tempo som känns snabbt i jämförelse men säkert fortfarande är extremt långsamt) och det gäller säkert mig också jag har bara inte haft tillfälle att raca med en person med rullator. Bilden jag får fram när jag försöker se en höggravid kvinna tävla mot en gamling med rullator är oerhört roande. Tack för att du gett mig dagens skratt!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?