Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag har jag varit och köpt en bikini iaf!  Jag hittade en svart med en hög trosa som går över naveln, så att nästan alla bristningarna döljs. Till en bygelBH med lite klyfta i fåfängt hopp om att det ska lura blicken bort från valkarna... 

Finns väl ingen anledning att ljuga för sig själv, jag ser ut som en tjockis i den med, och kommer väl antagligen att vara en tjockis sommaren ut åtminstone. Men åtminstone inte som en iögonfallande tjockis, ingen lär bry sig om att glo på mig i negativ bemärkelse, och det är mer än jag hoppades på... 

Att ingen annan än möjligtvis sambon lär glo i uppskattande bemärkelse heller får man väl leva med när man fyllt 30 och har två barn antar jag. 

• Lavish

Tycker det gula verkar blekna lite för varje tvätt tills det är borta. Men jag tycker att förbehandling med vanish funkar. Alltså man kletar blött vanishpulver på fläcken och låter det ligga en stund, sen in i maskin. Men ja, bebisbajs är ju ett elände, snart ska dom börja äta mat så börjar det ändras. Jag minns inte riktigt hur mycket mat som behövdes innan den värsta ilskna gula färgen började försvinna. 

Känner mig inte så exalterad över det här med mat den här gången, men jag tänkte åtminstone försöka ligga i att hon ska äta ett par skedar gröt innan läggning så fort hon blir fyra månader, i hopp om att det ska bli bättre med sömnen då. 

• Lavish
    Mimipig skrev 2015-06-16 23:23:42 följande:

Jag har inte hunnit skriva på några dar men har ett antal funderingar som jag undrar om någon känner igen.

- jag undrar om min mjölk börjar sina? Det känns inte alls som att jag producerar lika mkt och W verkar hungrigare än vad jag har att ge. Har börjat ge ersättning som komplement. Hur får jag upp mjölkproduktionen? Ammar typ varannan h.

- W har börjat släppa taget vid amning. Han tar två sugtag, sen släpper han, vrider på huvudet och vrider tillbaka och upprepar. Vad sysslar han med?

- Jag har fått ont, som träninsvärkskänsla i nedre magen, känns som i magmuskeln, gör ont när jag hostar. Har dock inte tränat magen. Kan det vara nåt annat då? (Typ livmodertumör - ja jag är lite hypokondrisk ibland)

Dom har perioder när de snabbt ökar hur mycket de vill äta, får större behov när de växer helt enkelt. Du ökar produktionen genom att amma oftare. Kan ju också vara för att åtminstone här har det snabbt blivit varmare nu så han kanske är mer törstig? Kan såklart vara mjölken som sinar men jag tycker det mest låter som att han behöver mer mat nu bara. 

Ja den perioden kommer nu. Dom blir mer medvetna och intresserade av omgivningen. Tappar lättare fokus på att äta. Tyvärr, har börjat märka det med Linnea också och med sonen var det samma, i början var tutten och äta hans stora glädje i livet men när omgivningen började bli mer spännande tappade han allt mer intresset och såg mer äta som en nödvändigt ont ibland. Kan hjälpa att ha lugnt och tyst och befinna sig i en välkänd miljö när man ammar, men det är förstås trist att det inte längre fungerar lika bra att titta på TV eller amma vid middagsbordet.

Sista vet jag inte, kan det vara något som drar ihop sig och kommer på plats efter graviditeten? 
  • Lavish

Skrev ett inlägg förut men det verkar ha försvunnit. 

Har också svårt att låta bli att hata kroppen emellanåt, särskilt som folk fortsätter att tycka att det är jättekul att påpeka att det ser ut som vi ska få ett till barn. Det är därför jag plockade undan dom för små kläderna i garderoben. Varje gång jag gick in där kändes som de sa "God morgon tjockis, här hänger vi och ser fina ut, men det kommer ju inte du göra förstår du väl". 

Tror Linnea skrattade första gången för ett par dagar sen. Hon log jättemycket och sen kom det ut ett litet kacklande läte. Det var när hon satt och tittade på när storebror hoppade från soffan till saccosäcken, det var tydligen väldigt roligt

• Lavish

Är samma med min karl, han gnäller ofta över att han sovit dåligt. Viss anledning har han ju, han jobbar oftast natt men ibland hittar hans jobb på att ändra tiderna lite hipp som happ vilket förstås blir jobbigt för hans dygnsrytm.

Men det känns fortfarande drygt när han sitter och gnäller över hur trött han är och hur svårt det är att sova när han fått vara ensam i ett tyst och lugnt rum 9 timmar i streck för att sova. Jag hade då kunnat somna på tiden man knäpper med fingrarna vilken tid på dygnet som helst. 

Särskilt avskyr jag hur han gärna helt enkelt går och lägger sig när han känner sig trött, t.ex när han kommer hem med sonen från dagis eller efter middagen. Dels är det ju ofta en massa att stå i med barnen som gör att det inte är jättelätt för mig att fixa allt själv, men mest tycker jag väl att han kanske åtminstone kunde fråga om JAG är trött och kanske behöver sova innan han helt enkelt går in och lägger sig för att han är så trött... 

• Lavish
    SMA87 skrev 2015-06-18 20:56:18 följande:

Ja knipa glömmer jag också hela tiden! Ska maratonknipa i helgen inför efterkontroll på måndag .

Är det någon mer som har problem med läckande bajsblöjor? Händer minst en gång om dagen här från typ inget innan... Började fasa in stl 2 blöjor nyligen, har varierat Pampers 1or och Libero 2or och sedan någon vecka endast libero 2or... Hon väger knappt 4,5 kg och testade även en libero 3a men den var tokstor... Kanske ska testa pampers 2or istället? Eller gå tillbaka till ettor känns fel? Vilket märke föredrar ni?

Ska till BM på måndag. När jag ringde och bokade sa hon att jag skulle ta med lilltjejen och visa upp men hur gör jag med mannen? Ska han också med? Antar att man kan välja det själv men hur gjorde ni? Känner inga problem att gå själv med lillan då hon oftast är nöjd att sitta och gunga i bilbarnstolen om hon är mätt och torr.

Vi har treorna sedan länge men Linnea väger nog snart 8 kg, så de är ju lite olika storlek.

Men hon brukar bajsa ur blöjan och ner kläderna minst en gång om dan. Det kommer helt enkelt för mycket bajs för snabbt blöjan har ingen chans. Hela blöjan och hela bodyn brukar vara helt nedbajsad.

Oftast passar hon på vid frukost när hon sitter i sittern på golvet bredvid frukostbordet och tittar på när jag och storebror äter. Plötsligt hör man ett brak och sen får hon ett otroligt nöjt leende över hela ansiktet. Då vet man att man kommer få tvätta sitterns tyg idag igen... 
  • Lavish

Linnea är ganska glad igen, tror hon tagit sig över något språng, nu är hon jätteduktig på att hålla leksaker och tugga på och har precis börjat vända sig själv, kanske var det som var på G.

Men tyvärr är hon alltid gnällig i vagnen. Förut brukade hon oftast somna fort om hon var mätt och trött när man la ner henne, men nu kämpar hon emot att somna och ligger och gnäller i minst 20 min innan hon somnar fast man ser på henne att hon är trött och håller på att somna. Istället vill hon gärna att man fäller bak suffletten helt så att hon kan titta ut, men det går ju bara vid rejält mulet men utan regn. Tror det handlar om att hon är mer medveten om att vagnen kör runt bland en massa spännande saker och nu vill hon vara med och titta på allt. Kanske går att pallra upp henne med lite kuddar i sittdelen. Fast jag skulle ju föredra att hon sov...

• Lavish
    Mimipig skrev 2015-06-21 10:34:19 följande:

Tack! Det var bm på BB som sa att jag var tvungen att pumpa på natten var fjärde annars skulle jag rubba mjölkproduktionen, men om ni klarar att sova, så tror jag att jag gör detsamma. Jag är så trött och sliten nu för tiden.

Men inte kan hon ha menat att du ska hålla på så hela amningsperioden? Det måste väl ha varit avsett för precis i början eller om du hade problem med produktionen vid något tillfälle.

Herregud, jag hade aldrig i livet gått upp för att pumpa om jag hade chansen att sova, då hade det blivit ersättning.

Men fyra timmar har jag aldrig varit i närheten av att sova än, tror rekordet ligger kring två timmar. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-06-22 19:16:50 följande:
    Imorgon kl.11 ska jag få träffa en läkare! Nu ska jag ladda så jag kan sätta ner foten ordentligt och inte mesa.
    Det är bra, försök tänka på lilla Selina när hon har det så jobbigt om dom försöker prata ner dig!

Det är väl klart att varken hon eller ni ska behöva ha det sådär! De måste väl åtminstone kunna ta lite tester och skriva ut något starkare än koksalt! 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-06-23 12:10:03 följande:

Jaha vi kan ju gissa hur det gick hos läkaren idag:( det är tydligen heeelt normalt att de är såhär täppt, inget att göra åt och bara att fortsätta med nässprayen och sugen, tack och hej! Det togs en CRP iaf men den var under 5 så..

Blir så trött.. vaken sen strax före 2 inatt igen, hon spyr grönblandat slem och låter som en gris:( hade väl känts bättre om jag åtminstone kunde se något slut på det men när det redan hållit på över 8 veckor känns det ju tröstlöst :(

Men lilla gumman då

Kan ni försöka ändra dygnsrytmen då? Gå upp där vid två och vara vakna några timmar, försöka suga ut allt snor igen och sen ta ett andra sovpass? Eller fungerar inte det med resten av familjens behov?

När Linnea har varit täppt har jag tyckt att det verkar förvärras successivt av att ligga ner och att det bättrar sig igen när hon får vara vaken och sitta upp ett tag. Men hon har ju aldrig varit sådär dålig förstås. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?