Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-02-10 08:49:17 följande:
    Det måste vara samma film som vi fick se också. Jag klarade inte av människorna i den. Det är väl kanske mitt hormonella-irritera-mig-på-alla, men jag tyckte de var så beskäftiga och fula (irrelevant, ja, jag inser det) i filmen.

Fin mage!!!
    Jag tyckte den ena partnern bara gjorde fel hela tiden. Och att barnmorskorna kändes så överdrivet vänliga. Men ja det kan vara hormonerna. Snyggheten kan de inte riktigt hjälpa och jag har en känsla av att jag inte kommer vara så snygg heller om jag ska gå runt i en sjukhusrock. Däremot störde jag mig på att den ena hade strumpor och skor till sin rock och det var inte snyggt. Lite modekänsla kan väl ändå ha Skönt att fler än jag reagerade på kanske lite fel saker i filmen

Tack!
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-10 08:54:00 följande:

Varför kommer de dåliga dagarna bara efter varandra?

Varje morgon känns som en kamp. Trött efter sömnlös natt, mage som inte vill fungera alls, en son som bara gråter och inte vill till skolan (går förskoleklass), stress för att få i bägge barnen frukost och på med kläder, besvärligt att ta sig ut med bilen.. antingen är det fet plogkant så jag inte kan köra ut, eller så har garagedörren frusit fast så vi får gå. Eller som imorse, man får klampa i blötslask ena metern och andra metern glida på blåis. Imorse ville jag verkligen inte. Varenda cell i kroppen vill bara hålla honom hemma, slippa stressen på morgonen, slippa känna mig som en skurk när jag tvingar honom och han bara gråter, slippa oroa mig för att han ska dra hem magsjuka (bara väntar på det sistnämnda, det vore väl precis vad jag behöver nu). Men nej, vi for ändå. Och sista meterna innan jag skulle sätta mig i bilen igen utanför skolan halkade jag.. FÖRSTÅS!

Höften fick sig största smällen, kände något hugg i sidan av magen där jag landade men tror det gick bra ändå. Lite molvärk på den sidan av magen nu bara:(

Sonen har ju inte skolplikt än så egentligen skulle jag kunna ha honom hemma och som sagt, han vill inte alls dit. Ändå känns det så fel att ha honom hemma, som att alla ska tycka jag gör fel:(

Så ja, nu har jag förpestat tråden med ytterligare ett gnällinlägg. Ber om ursäkt för det!

Stackare! Jag tycker du ska fortsätta gnälla utan att bekymra dig om att förpesta tråden. Jag förstår att det känns som att alla ska tycka du är en dålig förälder eller vad det nu kan vara folk tycker för du har sonen hemma (alltid har folk åsikter om något) men jag tycker du ska fundera på vad som är bäst för dig just nu. Det är ju än så länge ingen skolplikt på förskoleklass som du skrev så ta och fundera vad som blir bäst för dig så du mår bra. Och skit i vad alla andra tycker.

Det där med halkan lät inte bra. Hoppas det inte inte är värre än vad du tror men kolla upp det om molvärken blir värre.

Styrkekramar!!
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-10 09:31:26 följande:
    Fin mage!!

Ja, om man ska ha en informationsfilm om förlossning kan det ju vara bra om man tar upp olika alternativ av bedövning.

Jag har kikat på youtube på "en unge i minuten" och där (i Västerås) ger dom bäckenbottenbedövning till alla när dom börjar krysta. Har hört talas om sådan bedövning, men aldrig någon som fått den. Det verkar som att dom inte vet hur man ska krysta sen för dom är så bedövade i fiffin, kändes inget vidare...
    Tack!

Bäckenbottenbedövning som innebär att man inte vet hur man ska krysta känns väldigt dumt. Tror BM tog upp något sådant på allmänna informationen igår om smärtstillande men det var nog mer som att det var något som gjordes som rutin förr (men om du har rätt har Västerås inte slutat) och nu så föredrar man att inte ha så mycket smärtstillande just vid krystfasen för att då blir det lättare för föderskan att känna hur man ska röra sig och när man ska krysta för att det ska underlätta.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-02-10 11:14:03 följande:
    Haha! Och den ena födande kvinnan hade två tofsar. Man FÅR INTE ha fler än en tofs om man är över 10 år. Men ja, även det är ju rätt oviktigt i sammanhanget... Nä, man lär ju inte vara någon skönhet själv den dagen - men så tänker jag inte ställa upp på nån film heller.
    Det måste ha varit tanken med filmen, att man ska komma på att sådär kan man inte se ut när man ska föda barn Nej nån film vill jag inte vara med på. Vill hellre gå runt och tro att jag ser ut som normalt och förutom att jag inte vill se det själv så vill jag inte visas upp för en massa människor i utbildande syfte. Det räcker bra med eventuella studenter under förlossningen.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-10 13:11:54 följande:

Jag fick xylocainspray där nere när jag födde första barnet, vid själva utdrivningsskedet. Minns bara att de sa "nu sprayar vi här" och så gjorde dom det, vilket jag inte tyckte om alls. Jag vill ge mitt godkännande! Nu var ju sonen rätt liten, jag var grymt trött och inte helt vid medvetande då jag öppnat mig 7cm på 1timme och utan smärtlindring, så när han kom ut kände jag INGENTING. Skönt skulle väl en del säga men för mig blev det helt fel, helt plötsligt låg han ju bara där och jag kände det som att jag missat hela förlossningen typ. När jag väntade andra barnet skrev jag i förlossningsbrevet att jag ville klara värkarna med så lite smärtlindring som möjligt och att de absolut INTE fick ge mig nån bedövning där nere när hon skulle ut. Det fick hellre bränna som tusen eldar än att jag inte skulle känna något alls. Den förlossningen kändes SÅ mycket bättre så jag kommer nog skriva samma den här gången:)

Fick lite förvärkar under förmiddagen men det gav med sig så nu känns det bra:)

Jag funderar på att låta han vara på skolan måndag och tisdag bara framöver (dom dagarna går lillasyster på dagis också) och låta han vara ledig onsdag-fredag. Det är ju inte obligatoriskt alls men jag känner nån slags skuld för att han ska missa så mycket inför skolstarten i höst. Samtidigt har vi 6åringar som bor i byar 10mil bort som bara är med en dag i veckan och övriga dagar går de dagis som de mindre barnen. Klarar de sig på en skoldag/vecka borde väl sonen klara sig på två dagar känner jag? Varför inte passa på att ha honom hemma innan skolplikten börjar liksom? Åtminstone 5-6 veckor nu tills bebis är ute iaf.
    Jag tycker det låter smart. Då har du bara hela påklädnings- och lämningsproceduren två gånger i veckan istället för fem. Dessutom är det ju inte för alltid utan just nu när du ändå har svårt att gå. Ha honom hemma om det känns bra för dig. Ni kan ju testa en vecka och se hur det blev. Kanske saknar han förskoleklassen sen efter ett tag och vill vara där och då får ni fundera om. Det viktigaste är att du mår bra.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-02-10 14:19:58 följande:

39 dagar kvar... Eller till bf i alla fall. Tänk att man snöar in på bf datumet, någonstans så räknar jag med att det är ett sista datum och jävlar vad jag kommer bli besviken om bebisen inte tittat ut då. Häromdagen när jag var som mest trött på att vara gravid så säger maken att jag får gärna gå över en vecka, för då får han sina 10 pappadagar veckan före och efter påsk så det skulle passa med hans jobb. Behöver jag förklara att om blickar kunde döda så hade jag varit änka nu. Jag svarade bara att om jag går över kommer jag tvinga honom att vara sympati vaken på nätterna när jag inte kan sova så han får känna lite vad det innebär att vara gravid.

Och min frågade om jag tänkte föda på utsatt datum så han vet när han ska ta ut sina sista semesterdagar innan april för annars brinner de inne (började nytt jobb förra hösten så det är lånade dagar som antingen används eller slängs bort) Han tyckte det passade om jag födde 23 som bestämt, ev även den 24 så tog han de dagarna ledigt. Alt. kunde jag kanske vänta en vecka och så tog han semester mån-tis där istället. Ja men självklart bestämmer jag när förlossningen börjar... Grejen var att han började oroa sig efter föräldrautbildningen när han fick höra att latensfasen kunde vara i flera dygn (Kommer det vara okej att jobba när latensfasen börjar eller ska jag hålla mig hemma eller hur ska jag göra?) Nu bor vi ca tjugo min från hans jobb så jag tycker inte det är så farligt. Jag hinner ringa både honom och förlossningen och bli hämtad och körd till förlossningen innan det är dags (räknar med att det borde ta en timme allt som allt och så snabb tror jag inte att jag föder första gången)

Men visst jag räknar ner till bf. Har svårt att se att det ska finnas en väntan efter det.Tror jag kommer klättra på väggarna då av frustration. Önskar det gick att planera som kejsarsnitt. Här är sista dagen (och inte två veckor efter bf) barnet kommer komma.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-10 14:52:19 följande:
    Absolut inte det vackraste jag gjort men med tanke på att jag lärde mig virka för 6dagar sedan får det duga;)
    Imponerad!
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-02-10 16:06:05 följande:
    Karlar har ett helt annat tankesätt än kvinnor. Min make tycker det är så lugnt och skönt att stänga av ljudet på telefonen, medans jag blir galen på honom. Tänk om det drar igång? Eller jag halkar eller dottern blir sjuk? Hur ska han få veta det då, och hans inställning är att det löser sig. Som tur är så känner jag hans kollegor rätt bra så de får väl leta reda på honom om det krisar.
    Visst har de. Ibland funderar jag på om han ens är medveten om att jag är gravid alltid. Som i helgen. Vi hade strålande sol på söndagen och jag åkte iväg och handlade och sa att han kunde komma på något att göra under dagen. Hans förslag när jag kom tillbaka var: Vandra på Söderåsen... Ja om jag hade kunnat gå långa sträckor utan att få ont... så vi gick en promenad i byn hemma istället så att vi när som helst kunde avbryta om jag blev för trött. Men snällt av honom att tro att jag är precis som vanligt när jag som alltid kunnat gå dubbelt så fort som honom nu går hälften så snabbt.

Vi har kommit överens om att vi bara kommunicerar via sms just nu men ringer jag så ska han svara oavsett vilket möte han befinner sig i för då är det dags. Vet dock inte om han satt den på ljudlös men gissar att han kommer inte ha den på det så fort vi kommer in i mars. Än så länge är det ju ändå 41? dagar kvar (tror jag ligger två dagar efter dig) och då känns det inte lika troligt att jag skulle ringa.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-02-10 19:11:52 följande:
    Jag var tvungen att googla marsbarn (men blev inte klokare på varför de skulle vara livligare) men hittade en artikel som handlade om att årets vanligaste födelsedag är 22 mars - som även är min bf. Men hellre att han kommer 22 mars än fem dar senare - på min födelsedag. Det är nog inte kul att dela födelsedag med sin mamma. Hellre med rekordmånga anonyma svenskar.
    Jag har bf den 23 mars så då är det inte lika vanligt men föredrar precis som du att barnet inte kommer på min födelsedag (12 dagar senare). Har ju förstått att det är inte alls omöjligt men föredrar att det blir runt beräknat. Kan t o m tänka mig 22 även om det innebär att alla andra verkar föda då också pga att det är vanligaste födelsedagen
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-02-10 23:04:27 följande:
    Vädurar över lag är väldigt trevliga . Själv är jag en aprilfödd vädur. ^^
    Jag med Håller med till fullo
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?