• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vi tänker börja med smakportioner av havregröt nån gång den här veckan för att introducera gluten under amningen. Sen ska vi börja lite smått med olika grönsakspuréer. Vi är nog alldeles för bekväma för att göra egen puré, dessutom är vår pyttefrys redan proppfull så vi får inte plats med mer i den just nu. Längtar så mycket efter ett stort kök med rymligare kyl och frys...

• Lilj3
    sommarstad skrev 2015-07-15 09:16:11 följande:

Är det gluten i havre? Trodde det inte var det då vänner till mig som är glutenintolera äter havre.Skönt att ni slapp akuten men inge roligt med slem och snor. Är själv sjuk med slemhosta och satt imorse och googlade huskurer. Läste ett tips om att ställa lök vid sängen hos barn för att lindra hosta. Lite konstigt tips kanske men enligt många kommentarer verkar det hjälpa.

Kanske inte är så mycket gluten i havre, men gröten innehåller även lite vetemjöl enligt innehållsförteckningen.
  • Lilj3
    sommarstad skrev 2015-07-16 17:57:57 följande:

Idag lyckades V ramla ur sängen. Usch så hemsk jag kände mig. Han är inne i en period han vägrar ligga ner utan vill sitta så han ser bättre. Dessutom extremt mammig just nu. Jag kan sällan lämna rummet utan han börjar gråta. Går däremot bättre om han och hans pappa lämnar rummet men jag kan inte gå i från honom. Jag var iaf ensam hemma med V och skulle byta om för att vi skulle fika med en kompis hos henne. Tänkte att lugnast var att han fick följa med mig in i sovrummet och satte honom mot min kudde (eftersom han bara börjar gråta om jag lägger ner honom). Går bort till garderoben och vänder mig och ser hur han gungar till och ser hur han ramlar ur sängen med huvud före. Jag trodde jag satt honom så långt in så att han tappade balansen skulle bara ramla i sängen. Han grät såklart och det blev ju inte bättre att jag också grät. Ringde maken i panik och säger att jag förstört vårt barn men maken håller lugnet och säger det inte är nån fara utan att jag ska försöka trösta och blir det inte bättre kommer han hem. Redan då lugnar sig V och straxt där efter har han slutat gråta och efter ytterligare en stund ligger han och ler tillbaka när jag testar att busa lite med honom. Så jag pustade ut. Han var nog mest chokade. Han har varit pigg resten av dagen och har inte kräks eller så. Ingen bula fick han heller.

Men det var så onödigt. Han kan sitta själv (korta stunder ) och även om han denna gång hade stöd borde jag ändå fattat att han kunde tappa balansen ramla ner. Annars lägger jag alltid ner honom i babygymmet om jag ska byta om eller liknade men jag ville slippa gråt. Istället fick jag mer gråt och nästan en hjärtattack på köpet. :(

Usch, förstår precis hur du känner dig. Ringde också min andra hälft i panik när Valter ramlade från soffan. De är ganska tåliga de små liven och klarar oftast så låga fall bra, men det gör det inte mindre otäckt när det väl händer.
  • Lilj3
    sommarstad skrev 2015-07-17 13:40:48 följande:

Var sover era bebisar?

Vilgot sover mellan oss i bebynest. Egentligen är han lite för lång, då benen hänger utanför, men det funkar bra ändå. Tycker det är så smidigt att ha honom i sängen när han ska ammas. Jag vaknar knappt utan ger honom mat mer eller mindre i sömnen. Problemet är att han har börjat sparka när han äter på nätterna, vilket inte uppskattas av hans far. Vi har en spjälsäng som är bara har ställt in i hans rum. Maken vill nu att vi ska ställa in den i vårat sovrum och låta V att sova i den. Jag känner mig inte riktigt sugen på det. Jag känner mig lite tveksam eftersom jag tror nätterna blir jobbigare för min del. Vilgot somnar direkt när han ätit klart men har svårt att tro att han kommer göra det tänka när jag behöver lägga ner honom i spjälsängen. Jag behöver ju dessutom knappt vakna nu vid amningen men ska jag resa mig och lyfta upp honom kommer jag ju vakna till. Jag vet faktiskt inte hur ofta han äter på nätterna eftersom jag knappt är vaken. Jag vet bara att det händer några gånger varje natt. Jag hade tänkt att vänta med spjälsäng tills nattamningen är nästan obefintlig. Men i det här läget så sover ju inte maken istället. Bästa hade varit att lägga maken i spjälsängen men det blir nog lite trångt ;)

Han sover i en liten säng som står intill våran större delen av natten. En sån här: lekmer.se/barnrum/sangar/vaggor-o-korgar/troll-bedside-crib-vit

Visade sig vara ett riktigt bra köp. Första månaden vägrade han sova där men efter det har den varit toppen. Men snart kommer han vara för stor för den då de bara får ha den tills de kan sätta sig upp själva. Då får det bli en riktig spjälsäng. Måste bara hitta ett sätt att få plats med en sån...
  • Lilj3
    septemberbarn08 skrev 2015-07-20 11:29:21 följande:

Snuttelisnuttsnutt hela nätterna nu! Jag känner mig halvt drogad av tröttheten.. vore en dröm att få typ 2 timmars sammanhängande sömn:/

På det har jag fått en inflammation i tandköttet där en visdomstand är påväg upp. Och eftersom vi bor i landet ingenstans finns ingen tandläkare tillgänglig på flera mil (och vad ska de göra förresten?).

På det är magen öm som ett stort sår efter min dumma idé att äta munkar i helgen.. gick tydligen inte alls med laktosen den här gången heller.

Ja ni hör ju, livet är på topp haha

Besvärliga visdomständer är hemskt! Har själv besvär från och till. Brukar dessutom bli svullen i halsen när besvären dyker upp. Min tandläkare har sagt att vi eventuellt ska plocka bort dem. Kommer kännas som en befrielse efteråt men jag ser inte fram emot själva operationen :(
  • Lilj3
    ebe91 skrev 2015-07-20 15:10:24 följande:

Tidigare pumpade jag ut för att sambon ska kunna vara själv med lilleman om jag vill/behöver åka iväg ett tag, men nu har jag bestämt att han får ersättning de få gångerna jag är iväg.

Skrev för kanske 2 månader sedan att vi hittat ett hus, men har glömt berätta att vi även vann budgivningen! Inflyttningsdatum är inte bestämt ännu då säljarna letar lägenhet förfullt, och säljaren ringde på fm och undrade om de kunde få kika på våran lgh och om vi isåfall kunde byta boenden. (Är en fruktansvärd bostadsbrist här precis som resten av sverige...) Sambon är ju somsagt i norge men pratade med svärmor så lilleman ska dit imorgon em så jag får plocka undan lite o "fixa till", vill ju göra ett så gott intryck som möjligt så vi kan få överta huset inom en rimlig tid! Så håll tummarna på onsdag, och att våran hyresvärd går med på det! Vi bor i ett "pensionershus" och säljarna skulle passa in perfekt, är också en väldigt liten fastighetsägare så det går nog att lösa...

Åh vad kul, grattis till husköp! Längtar tills vi hittar något, men det är inte lätt när man bor i en liten stad där bostadspriserna ökat med 23% det senaste året (snitt för landet var 11%).
  • Lilj3

V har blivit besvärlig på kvällarna när han ska sova. Han kan visa alla tecken på trötthet men när han ligger i sin säng blir han pigg som en mört. Då varvar han pip och gnäll med att böka runt, krafsa på spjälskyddet och ta tag i sina fötter. Amma till sömns funkar inte. Inte heller söva i famnen fungerar på kvällarna (däremot på dagen) för då blir han bara arg. Är så trött på dessa utdragna läggningar nu. Dessutom brukar han vakna efter en timme och vara jätteledsen. Hoppas det bara är en fas.

• Lilj3
    mikaelasanna skrev 2015-07-21 11:29:23 följande:

Har inte varit aktiv här i gruppen men är inne och läser ibland, kul att se hur olika barnen är.

Vi hade fyramånaderskontroll förra veckan och då låg vår lille tjockis på 9 kilo och var 68cm. Här säger sköterskan att ett barn som bara ammas kan aldrig bli för tjock så det är ju skönt att höra iallafall :)

Han vägrar än så länge att vända på sig men det kanske är lite svårare när man är så pass rund, det kommer väl tillslut det med.

Sen har jag en fråga och det är hur går det för er med smakportioner? Min bvcsköterska tyckte vi skulle börja med lite gröt nu till lillen men han får så ont i magen av det stackarn så funderar på om man kan börja med något annat som är mildare.

Vilken gröt ger ni? Vi har börjat ge en eller två teskedar mild havregröt på kvällen och det går sådär. Han verkar inte tycka att det är speciellt gott och jag funderar på om han får ont i magen av det också eftersom han har så svårt att somna på kvällarna. Ska testa några dagar utan nu och se om det blir bättre.
  • Lilj3

Idag blir min lilla plutt 5 månader. Tiden går så himla fort nu efter att han blev 3 månader tycker jag.

Han fick andra omgången vaccin idag och det gick jättebra. Han blev ledsen i några sekunder bara till skillnad från förra gången då han skrek och var helt otröstlig länge. Hoppas han klarar sig utan symtom ikväll. Men han hade inte gått upp så mycket den här månaden som jag trodde, han vägde 7350 g och var 67 cm nu. Jag som hade tippat på närmare 8 kg :P. Men det var inget konstigt tyckte sköterskan eftersom han är inne i en väldigt aktiv period just nu.

• Lilj3
    tovemaja skrev 2015-07-24 08:48:16 följande:

Hej! Grattis till smidigt byte med hus ebe91!

Ni som ligger ungefär lika med mig och har en wonderweeks (kpax t.ex) märker ni också att barnen plötsligt är gladare? Så skönt, Folke var tjurig delux i 2-3 veckor här innan!

Dock är nätterna fortfarande väldigt upphackade... Zzz men maken har semester och har lovat att jag ska få en hel natts sömn snart!

Jag ligger lite efter er (hade bf 12:e mars) och Valter är riktigt sur och arg just nu. 5 dagar kvar av denna molnperiod, längtar tills den är över.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?