• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-12-16 10:58:03 följande:
    Tagga ner... Vi har gjort olika bedömningar och jag bedömmer att han sitter säkert ändå. Du kan inte jämföra det med att han sitter obältad, för det är långt ifrån sanningen. Men jag kan garantera dig att om vi ex voltar och det är -30 ute så kommer han frysa ihjäl väldigt fort, och då får han hellre bryta ett revben extra men överleva. Vi lever i rätt olika klimat, så du kan inte säga vad som är rimligt här uppe. Ullkläder klarar inte på något sätt temperaturer, som tillomed kan vara mer mot -40, på samma sätt som ordentliga vinterkläder. Han har ulloverall under vinteroverallen och är i behov av båda. Och prova du sätta ditt barn i en iskall bil när ni handlat och det är -25 till -35 (tar väl max 15 minuter så är den jäääkligt kall, den blir ju knappt varm medan man kör...) utan kläder, jag gör det inte.
    Bryta ett revben? Barnen bryter nog nacken. Du har inte förstått hur illa ditt barn sitter i stolen med ytterkläder på för då hade du aldrig resonerat så. Nej jag hade aldrig satt barnen i en så kall bil. Då hade bilen fått stå.
  • ebe91
    Mullan skrev 2015-12-16 11:29:41 följande:
    Bryta ett revben? Barnen bryter nog nacken. Du har inte förstått hur illa ditt barn sitter i stolen med ytterkläder på för då hade du aldrig resonerat så. Nej jag hade aldrig satt barnen i en så kall bil. Då hade bilen fått stå.
    Det är skillnaden, jag har ingen möjlighet att "låta bilen stå" stora delar av vintern. Vi bor i en by där det inte finns någon kollektivtrafik. Jag kan inte gå mil för att ta mig till affären och jag kan inte leva på utkörd pizza. Vi lever helt klart i olika klimat och har därför olika förutsättningar, jag gör det bästa av min situation. För mig skiljer sig teorin en del från praktiken. Och som sagt, jag upplever att min son sitter säkert trots overall.

Vi har helt klart olika uppfattningar och erfarenheter så ser ingen idé att diskutera det här vidare.
  • snö 81
    Mullan skrev 2015-12-16 11:29:41 följande:
    Men vi här uppe kan inte resonera så att bilen får stå när det är kallt. Ibland har vi mellan -25 och -30 i en månad i sträck.
    När min dotter var liten hade vi -27 hela jäkla februari. Då levde jag med en man som jobbade i Norge 4 veckor i sträck. Jag och dottern hade inte överlevt utan mat hela den månaden...
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-12-16 12:26:23 följande:
    Men vi här uppe kan inte resonera så att bilen får stå när det är kallt. Ibland har vi mellan -25 och -30 i en månad i sträck.
    När min dotter var liten hade vi -27 hela jäkla februari. Då levde jag med en man som jobbade i Norge 4 veckor i sträck. Jag och dottern hade inte överlevt utan mat hela den månaden...
    Det är väl inte många år sen det var -47 grader och glad är jag att det inte är varje år det blir så kallt! Men drygt -35 är det varje år (även om det bara är några dagar/högst en vecka åt gången) och flera veckor i sträck kan det vara drygt -25. Snö 81; gissa om jag tycker det ska bli skönt att vara i thailand nästan hela februari? :D
  • tovemaja

Men det är väl jättebra att Mullan upplyser om fakta? Sedan inser man att folk har olika förutsättningar att följa råden till punkt och pricka.

Tack säger jag i alla fall, han kör nu med ylletröja och underställ plus tjock filt över bältet... Förut hade vi fleeceoverall. Ingen är perfekt men vi gör alla vårt bästa!

• ebe91
    tovemaja skrev 2015-12-16 16:01:35 följande:

Men det är väl jättebra att Mullan upplyser om fakta? Sedan inser man att folk har olika förutsättningar att följa råden till punkt och pricka.

Tack säger jag i alla fall, han kör nu med ylletröja och underställ plus tjock filt över bältet... Förut hade vi fleeceoverall. Ingen är perfekt men vi gör alla vårt bästa!

Absolut, men jag tog illa vid mig då det kändes som att hon attackerade min lämplighet som förälder. Försökte bara säga att vi alla har olika förutsättningar och att jag försöker göra det som fungerar bäst för oss.
  • tovemaja

Aha! Klart alla gör det bästa utifrån sin situation! Jag som bor söderut har svårt att sätta mig in i hur kallt ni har det! Nu när jag kikar på prognosen för julafton är det inte utan att jag blir avundsjuk!

ebe91 skrev 2015-12-16 16:09:52 följande:

Absolut, men jag tog illa vid mig då det kändes som att hon attackerade min lämplighet som förälder. Försökte bara säga att vi alla har olika förutsättningar och att jag försöker göra det som fungerar bäst för oss.

• LillLouise84
    Mullan skrev 2015-12-16 10:42:00 följande:

Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.

Jag tror inte du är ett dugg bättre mamma än någon annan i gruppen bara för att du hackar på ebe. I Norrland måste vi ha kläder på våra barn annars får vi gå i ide från november till april.
  • Kpax

En annan grej var väl att man skulle undvika blanka/glatta material på kläderna som används i bilen, för att barnen glider ur lättare?

Jag tycker det är skitsvårt med kläder i bilen trots att vi bor i Västmanland. -10 är också förbannat kallt när man sitter i en bil, och ska man använda kläder som inte komprimeras blir det väldigt styvt och stelt och svårt att få barnet att sitta bra i stolen.

Jag tycker det är bra med information, men vill gärna slippa känna mig anklagad. Alla gör vi saker som andra tycker är dumt, ger för stora bitar mat, lämnar utan uppsikt i soffan, låter leka med något olämpligt, har bilstolen på annan plats än mitten bak, har fel kläder etc. Men alla älskar vi våra ungar och gör vårat bästa :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?