• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Astilbe

Tack för alla svar ang hur länge ni ska vara hemma. Ska fundera lite till. Tänkte först ett år men tar kanske efter sommaren som någon annan gjort. Min man driver eget så han kan inte ta något alls i princip. I alla fall - i helgen var hela lilla familjen i London. Har varit toknervös för resan fastän vi varit på en resa tidigare (fast Italien förra gången). Men allt går om man vill och det är ju inte klokt så många gånger sittplatser/bärhjälp erbjuds och en massa hälsningar och vinkningar till vår lilla. Trodde jag skulle komma hem som ett nervvrak men jag blev tusan ännu mer ressugen

• Lavish

Jag jobbar nu igen men kommer antagligen att vara hemma mars april samt något i sommar. Sen har vi inte riktigt bestämt hur det blir till hösten. Eftersom jag har "min" dag på mitt favoritmuseum på onsdagar funderar jag på att be mamma som går i pension i höst att ha Linnea då samt jobba lite helger men vara hemma de andra vardagarna så att vi kan skjuta förskolestart till någon gång längre fram på hästen kanske okt-nov. 

• ebe91
    Mullan skrev 2015-12-15 15:53:49 följande:

Många som gör misstaget att ha tjocka overaller och jackor på i bilen pga okunskap. Vill bara slänga in en påminnelse och be er titta på denna videon. <3

www.today.com/parents/car-seat-alert-could-wearing-winter-coat-endanger-your-child-t61206

I teorin funkar det säkert att ta av overallen men inte här i praktiken... Haft -23 senaste dagarna och om man inte alltid har bilen i garage är den alldeles för kall att sätta ett barn utan vinterkläder i... Det behöver handlas även de kallaste månaderna och är det ner mot -35 sätter då inte jag sonen i en kall bilbarnstol utan kläder (även med kupévärmare blir inte en bil varm när det är så kallt). Jag tycker man kan dra åt ordentligt ändå, så länge man inte har en 10cm tjock dunoverall.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-12-15 17:22:11 följande:
    I teorin funkar det säkert att ta av overallen men inte här i praktiken... Haft -23 senaste dagarna och om man inte alltid har bilen i garage är den alldeles för kall att sätta ett barn utan vinterkläder i... Det behöver handlas även de kallaste månaderna och är det ner mot -35 sätter då inte jag sonen i en kall bilbarnstol utan kläder (även med kupévärmare blir inte en bil varm när det är så kallt). Jag tycker man kan dra åt ordentligt ändå, så länge man inte har en 10cm tjock dunoverall.
    Precis! Det kanske funkar i södra Sverige, men vi här uppe i norrbotten måste ha vinterkläder på våra barn även i bilen.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-12-15 07:13:48 följande:

Vi testade min mans gamla gåvagn igår för första gången. Gick väldigt bra.
    Märker att H är väldigt framåt i rörelser men efter (i förhållande till era) i ord och vinka/klappa. Vinka gör han men inte kopplat till ordet utan mer tittar på handen och öppnar sluter den.

Har haft en värdelös natt. Han har behövt ha bröstet i munnen i princip hela tiden och när han inte har det skriker han. Hoppas det är en kortvarig fas. Ska på julbord med jobbet ikväll vilket känns sådär efter i natt men mannen säger att jag ska gå och det är inget långvarigt julbord. Troligen hemma senast 23 även om bussarna och tågen strular.

Då ligger våra på samma nivå vad gäller kommunikation.
    Jag har inte uppfattat ett enda ord även fast han surrar konstant. Han kan varken vinka eller klappa händer heller. Men igår stod han och dansade mot tv-bänken - såå jäkla söt!!
  • Mullan
    ebe91 skrev 2015-12-15 17:22:11 följande:
    Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.
  • ebe91
    Mullan skrev 2015-12-16 10:42:00 följande:
    Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.
    Tagga ner... Vi har gjort olika bedömningar och jag bedömmer att han sitter säkert ändå. Du kan inte jämföra det med att han sitter obältad, för det är långt ifrån sanningen. Men jag kan garantera dig att om vi ex voltar och det är -30 ute så kommer han frysa ihjäl väldigt fort, och då får han hellre bryta ett revben extra men överleva. Vi lever i rätt olika klimat, så du kan inte säga vad som är rimligt här uppe. Ullkläder klarar inte på något sätt temperaturer, som tillomed kan vara mer mot -40, på samma sätt som ordentliga vinterkläder. Han har ulloverall under vinteroverallen och är i behov av båda. Och prova du sätta ditt barn i en iskall bil när ni handlat och det är -25 till -35 (tar väl max 15 minuter så är den jäääkligt kall, den blir ju knappt varm medan man kör...) utan kläder, jag gör det inte.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?