Mullan skrev 2015-12-16 10:42:00 följande:
Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.
Tagga ner... Vi har gjort olika bedömningar och jag bedömmer att han sitter säkert ändå. Du kan inte jämföra det med att han sitter obältad, för det är långt ifrån sanningen. Men jag kan garantera dig att om vi ex voltar och det är -30 ute så kommer han frysa ihjäl väldigt fort, och då får han hellre bryta ett revben extra men överleva. Vi lever i rätt olika klimat, så du kan inte säga vad som är rimligt här uppe. Ullkläder klarar inte på något sätt temperaturer, som tillomed kan vara mer mot -40, på samma sätt som ordentliga vinterkläder. Han har ulloverall under vinteroverallen och är i behov av båda. Och prova du sätta ditt barn i en iskall bil när ni handlat och det är -25 till -35 (tar väl max 15 minuter så är den jäääkligt kall, den blir ju knappt varm medan man kör...) utan kläder, jag gör det inte.