Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-01-23 18:52:36 följande:

Oj vad alla är till bm och har koll. Jag är i v 31+5 och var på inskrivning v 13, rul v 17 (visade det sig) rul 2 v 20, koll v 28 sen har jag inget förrän v 33+2. Det känns som att mitt landsting är snål på kontroller. Jag har inte lämnat urinprov sen inskrivningen, och knappt tagit blodprov.

Hur mycket går ni andra? Vissa förstår jag går mer pga blodtryck och annat som strulat. Men ni som har haft problemfri graviditet då?

Enligt basprogrammet gäller inskrivning, rul, kontroll V 24-25, glukosbelastning V 28-29 och kontroll varannan V från och med V 31-32.

Jag går privat och har därför fått ett besök för att lyssna på hjärtljuden innan rul eftersom jag inte kvalar in på kub och ett besök efter direkt efter rul för att kunna ta upp de tankar som fanns efteråt och kunna diskutera ev avvikelser. Min glukosbelastning togs inte förrän V 30 pga julledigheten så nu efter jul har det blivit varannan vecka.

Huruvida basprogrammet är samma för omföderskor vet jag inte.
  • Trollunge85

Jag har svårt att veta vad som är vad. Ryggraden känner jag men om det är huvud eller rumpa, armbåge eller knä är svårare. Jag har dock konstaterat att det är obehagligare nu när den vänder runt och det gör den fortfarande. Märks att det är mindre plats men ändå fortsätter den vrida och vända sig. Ibland när jag får dubbelslag på olika ställen i magen så gissar jag att det lättare av slagen är handen och det andra är foten. Knä eller armbåge i revbenen på höger sida verkar vara en favorit. Ofta verkar den hålla till så långt upp i högra hörnet som möjligt om jag inte ligger på vänster sida för då faller den ner och bökar runt extra mycket. Trots obehaget och att jag har svårt att identifiera vad som är vad så känns det bra att veta att den lilla knodden verkar trivas bra där inne i magen och jag längtar efter dagen den ska titta fram så jag får lära känna den ännu bättre.

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-01-24 14:59:26 följande:

Har ni något bra tips på något ENKELT man kan sy till bebis? Har gjort den där babywrappen (filten till babyskyddet) som jag länkade till tidigare i tråden men sen har jag inte sytt mer. Hade egentligen inte tänkt sy något mer heller eftersom vi som sagt inte har någon tygaffär här men..

Dagarna går så grymt sakta nu och jag vet verkligen inte vad jag ska hitta på för att få dagarna att gå. Så fort jag försöker göra något får jag antingen förvärkar eller foglossning eller så börjar jag blöda. Testade tex städa övervåningen i förrgår och började blöda på eftermiddagen, suck:(

Så ge mig tips nu! Vad ska man hitta på om dagarna?:)

Håller på med ett litet lapptäcke. Ska använda del av ikeafleecefilt som baksida. Det är inte så svårsytt om man inte ska göra något komplicerat mönster eller liknande
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-01-25 01:06:51 följande:

Ang klappar påsken så trodde jag att jag skulle slå folk på fingrarna om de kom i närheten av magen eftersom det är bland det värsta jag vet i vanliga fall, att någon tar eller piper en i magen. Men det har inte varit jättemånga och alla har frågat först och det har känts ok. Konstigt nog. Men jag är oändligt trött på skämthälsningen "hej tjockis". Har någon någonsin tyckt att det varit kul?

Än så länge har jag sluppit klapparna. Den första fick jag igår av min 5-åriga systerdotter och hon kan väl komma undan med det Men ja, det är många som ska säga tjockis eller skämt om att jag ätit mycket kakor eller att jag vaggar fram som en anka (vilket jag gör när jag är väldigt trött). Problemet är att kommentarerna dyker upp med glimten i ögat och inte konstant och då blir det mer att jag skrattar bort det eftersom att säga till känns som en överdriven reaktion. Och femte personen under dagen som säger det kan ju inte bli utskälld bara för att jag inte pallar mer efter de fyra första. Önskar bara att folk kunde låta mig vara ifred.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-01-25 09:32:23 följande:
    Nä, "hej tjockis-hälsarna" vill ju sällan något illa, jag låter dem hållas. Det är ändå många som säger "vilken fin mage", "du strålar" (nä, det gör jag inte) eller något annat snällt. Jag har funderat på uttrycket om den berömda gravidglowen. Jag tror helt enkelt att det är avsaknad av baksmällor och sena nätter som piffar till en.
    Som att vi inte är uppe hela nätterna annars än om vi inte kan sova? fick höra av en på jobbet att jag alltid ser så pigg ut. Blev så förvånad. Jag känner mig alltid trött, speciellt när jag är på jobbet. Men visst jag försöker inte visa det och hålla ett glatt humör utåt men jag tycker ändå att jag ser en trött person i spegeln så hur de kan se något annat fattar jag inte
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2015-01-25 10:50:33 följande:
    Eller det konstanta konstaterandet om att "men nu har magen allt växt!". Jaha, tur att någon sa ngt för själv märker man ju ingenting ^^. När jag fått den kommentaren tio ggr innan lunch känner jag mig himla tråkig som bara får ur mig ett "mmm" men jag avskyr tjat.
    Ja som om man inte skulle märka det själv. Tänk om man bara skulle svara; 'va? Jag som tyckte jag såg lika smal ut som före jag blev gravid.' eller 'vilken tur att du la märke till det. Jag har gått och oroat mig att den inte växte som den skulle. Då behöver jag inte prata med min bm för du verkar ju vara expert.' Kommer ju aldrig säga nåt sånt men vet inte om det är för att jag aldrig skulle komma på det just då eller för att jag inte skulle våga.
  • Trollunge85
    Skumbollen skrev 2015-01-24 19:09:32 följande:
    Men jisses tvingar de alla att göra glukosbelastning? Flera timmar på en brits verkar ju vansinnigt om man är frisk för övrigt. Här kollar de bara sockret, glukosbelastning görs bara om man hamnar i riskzonen.
    Ja i skåne är det rutin att göra det på alla. Fast jag slapp ligga på brits. Satt i väntrummet i 1,5 timmar (de la in standardundersökningen också i de 2 timmarna). Jag tyckte inte det var så farligt med att vänta i en och en halv timme. Kändes skönt att vila lite och läsa i skvallertidningar och kolla på mobilen. Hur ofta hinner man med det annars?
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-01-26 10:09:39 följande:
    Ja, det lät behagligt! Känns rätt onödigt att man ligga ner. Jag hade med mig en bok och mobilen, men ett väntrum med skvallertidningar hade varit trevligare :)
    Ja skulle jag ligga ner hade jag nog inte tyckt det var lika trevligt. Köper aldrig skvallertidningar själv så då får man ju passa på att uppdatera sig när man kan
  • Trollunge85

Idag blev det en halvdag bara på jobbet. Har en förkylning som satt sig på halsen så jag kan i princip inte prata. Så jag hoppas på att vila i eftermiddag tillsammans med mycket te ska ge tillbaka rösten till imorgon. Blir en konstig övning med studenterna annars om jag inte kan besvara deras frågor. Men kanske leder det till att de tänker mer själva då. Hoppas kan man alltid

• Trollunge85
    Nixe skrev 2015-01-26 17:40:24 följande:
    För min del blev det en evighetslång dag mentalt på jobbet. Min tur att bryta ihop den här gången och nu känner jag mig så otroligt jäkla sämst för idag var inte ens en så hemsk dag som jag annars klarat bra tidigare :( avskyr när andra ser mig ledsen...mina snälla kollegor tyckte inte jag borde komma tillbaka imorn utan stanna hemma men jag har inte råd med hur många karensdagar som helst på en månad känner jag. haft sammandragningar och obehag i magen hela dagen, de är nog rädda för att behöva skriva in min bebis på avdelningen inom kort :-/ vad hände med energin, är helt tankspridd och lättstressad helt plötsligt. deppig dag..
    Du behöver göra något annat och fokusera på dig själv ett tag känns det som. Inte så lätt när man känner att man måste jobba och precis som du säger så blir det kostsamt med många karensdagar. Jobbar du mån-fre eller har du annat schema? Lite jobbigt att veckan precis börjat men kan du inte planera in något speciellt bara för dig någon kväll? Typ ett långt bad (om ni har badkar, har inget själv så det är sånt jag drömmer om) eller en mysig middag med din man.

Jag tycker själv att det är jobbigt att gå till jobbet nu för tiden men det beror väldigt mycket på att jag känner att jag måste sätta upp en fasad där jag verkar må bra trots att jag inte alltid gör det. Men nu har jag börjat med gravidyoga på lördagarna som ger mig en stund för mig själv (med övriga deltagare och instruktör då) och till alla hjärtans dag har vi bokat in en spavistelse så att jag och mannen kan få lite tid tillsammans innan barnet kommer och utan alla måsten såsom tvätt och städning. Det får mig iaf att se fram emot något lite närmre i tiden som gör jobbandet lite mer uthärdligt och ger mig lite mer ork. Och så kanske jag kan få ta det där badet jag längtat efter i flera månader.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?