Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-08-02 19:39:42 följande:

Jag börjar känna mig rätt sliten av nätterna här hemma. Under dagarna klarar hon sig numera 2-3 timmar mellan amningarna och snabbäter på 5-10 minuter för att det finns så mycket annat som intresserar henne. Under nätterna däremot vill hon snutta hela tiden och det börjar tära lite på mig. Tror inte det är hunger som gör det utan det är nog bara närhet hon vill ha, kanske just för att hon inte ligger i famnen lika mycket på dagarna nu.

Vi har ersättning hemma och jag har funderat på att ge henne en slurk nån kväll för att kanske få sova lite (vore en dröm att få 2 timmars sammanhängande sömn nu). Men dels vet jag inte riktigt när jag ska ge henne det eftersom bröstet är det bästa sättet att natta henne på.. och ge ersättning först och sen prova amma lär nog inte gå med all den mjölk jag har nu, då lär hon nog bli överfull. Och sen känner jag lite rädsla för att ge henne ersättning och så kanske hon sover hur bra som helst och så ger jag upp amningen, som jag ju faktiskt älskar nu. Men sover hon bättre kanske jag börjar ogilla amningen för att det gör mig så trött nu av att inte få sova..

Å andra sidan är jag rätt säker på att ersättning inte kommer hjälpa eftersom jag som sagt är övertygad om att det inte är hunger som orsakar maratonamningen på nätterna.

På tisdag börjar sambon jobba igen, kvällsvecka dessutom. Jag vet inte riktigt hur jag ska klara tre barn själv just nu när jag är som en zombie hela dagarna, haha

När min stora tjej var runt 4 månader höll hon på sådär, bröstet skulle vara i munnen konstant nattetid. Jag sov i 5-minuterspass och var så trött på dagarna att jag bara ville gråta. Att fungera som mänsklig napp är fruktansvärt tärande, fysiskt som psykiskt. Har för mig att det blev aningen bättre innan jag sen lade ner amningen när hon var ett halvår.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-08-03 10:20:29 följande:
    Jag önskar gubben hade tagit honom någon morgon... Nu under semestern (6e veckan nu!) har han klivit upp med honom 2 eller 3 ggr... Vanligtvis går jag o lägger mig mellan 21-23 för att orka medan sambon är vaken till mellan 01-03... Sen tjaaaatar jag tills han kliver upp mellan 10-11:30... Som en jäkla tonåring....
    Åh fy tusan, en sån man skulle jag bli galen på!!
    Jag har turen att leva med en man som tar samma ansvar som mig, oavsett om han har semester eller jobbar. En man som matar varannan natt och som utan diskussion kliver upp med Tage på morgonen. Oftast kliver vi upp tillsammans, kokar en stor kanna kaffe och sitter i soffan och pratar medan Tage ligger på golvet och surrar.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-08-03 13:54:10 följande:

Jag gissar att jag är rätt van att tjaaata tills han kliver upp? Så har det alltid varit så länge som vi varit tsm (snart 8 år...). Egentligen så gör det mig inget att jag tar lilleman på mornarna, passar min dygnsrytm bättre. Det jag stör mig på är nog de få gånger (max 5?) jag bett han att kliva upp med Bosse på mornarna så är det så synd om han som är så trött sen under dagen.. Och de gånger jag låter han sova vidare så måste jag ändå tjata på han att kliva upp (somsagt mellan typ 10-11:30...).

Jag tror vi alla är rätt olika. Jag skulle nog inte vilja ha en gubbe som tar 50% ansvar, då jag själv gärna vill vara den outbytbara personen som barnet tyr sig åt i första hand. Jag skulle ex aldrig gå med på att min sambo skulle vara hemma halva tiden (sen att andra vill dela jämt är ju upp till dom!). Hoppas jag inte trampade någon på tårna nu, jag vet att det är himla känsligt dethär med genus och delad föräldraledighet...

Att vara barnets förälder nr 1 är en härlig känsla samtidigt som det kan vara ohyggligt tärande också. När jag levde ihop med min dotters pappa jobbade han, vilket han fortfarande gör, borta 4 veckor i stöten för att sedan vara hemma 4 veckor. Den tiden han var borta var det bara hon och jag och den tiden han var hemma var han ungefär som många av era män verkar vara - inte lika delaktig som kvinnan. Det resulterade i att jag var den enda som kunde natta och trösta och skulle finnas tillgänglig hela tiden. Att göra något för mig själv var otänkbart, gå på fest eller träna var bara att glömma. Nu är hon 5,5 år, bor 80% med mig och jag är fortfarande oumbärlig och oerhört låst. För min del är det jätteviktigt att den andra föräldern funkar lika bra oavsett vad som händer, för även om jag har barn vill jag kunna gå ut ur huset utan att någon ska stå och storgrina och skrika om jag går.
    Alla barn och situationer är unika, men denna gång vill jag att det ska gå precis lika bra oavsett vilken förälder som är i närheten. Tror att jag skulle klappa ihop annars :)
  • snö 81
    tovemaja skrev 2015-08-03 14:56:14 följande:

Inga ömma tår här inte ebe91 :) vi tänker olika bara! Jag hade aldrig skaffat barn med någon som INTE ville ta halva ansvaret, och också fått den nära anknytningen :)

Så länge man är nöjd med sin situation är det bra såklart!

Samma inställning här! Gjorde ju "fel" val första gången, men hade aldrig skaffat barn igen om jag inte visste att jag hade 50% föräldraskap och ansvarstagande från min man.
  • snö 81

Idag är Tage på badutflykt för första gången. Poolbad med gräs känns lagom :)

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-08-04 12:32:42 följande:

Jag har fortfarande 3.6 kilo kvar till före graviditeten och de sitter som berget. Helt omöjligt att få bort. Ändå tränar och går jag så mycket jag hinner. Förra veckan gjorde jag 8 timmar promenad och 3 styrke/konditionspass.

Jag längtar tills gravid/ammningshjärnan har gett sig och blivit normal. Idag drog jag iväg till gymmet och sen duschade jag och skulle klä på mig, rätt snopet när jag står där med två bhar men inga trosor. Hur tänkte jag när jag packade....

Haha!!
    Några dagar innan Tage blev 4 månader nådde jag vikten som jag hade innan jag blev gravid. Dock är ju det 5 kilo mer än jag "ska" väga, men det verkar inte hända mer nu. Har inte tid att motionera nu under semestertider så jag hoppas att det fortsätter neråt i höst när jag kommer igång med motionsrundor igen.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-08-04 13:06:11 följande:
    Mysigt! Ser att han pillar med en Libero-fjäril, Josefin är väldigt förtjust i sin också :)
    Ja, det är typ den enda leksak han leker med. En gratispryl ;)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-08-04 13:11:09 följande:
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag sa att jag skulle ner till, men jag tror att jag har typ tre kilo kvar. I mitt fall känns det dock ointressant eftersom jag märker att jag tappat så jäkla mycket muskler, så kilona stämmer inte.

Jag känner mig helt omotiverad till träning, märkligt nog. Jag borde vara peppad eftersom jag vet att jag kommer se resultat snabbt när jag är i så dålig form.

Tror jag gått upp lite i vikt senaste veckorna.
    Jo det är väl samma här, musklerna är obefintliga. Men jag tycker ändå inte att det är så stor skillnad på kroppen, jag kan ha det mesta av mina gamla kläder, men magen är väl lite lösare såklart.
    Jag är jättepeppad att träna, men tiden finns tyvärr inte just nu.
  • snö 81

Ni som har pojkar, har era hittat snoppen? Tage har helt plötsligt börjat dra/slita i den så fort blöjan åker av. Detta är helt nytt för mig som har en tjej sedan innan, hon pillade aldrig där. Tänker att det borde göra ont, men det verkar inte så iofs :)

• snö 81
    Lavish skrev 2015-08-05 19:29:08 följande:

Femmånaders koll idag, 8900 gram och 68 cm. Gud vad tung hon är att bära runt på hela tiden!

Då det här lär bli sista barnet tycker jag också det känns hemskt sorgligt att lägga undan kläder och så, och tänka att aldrig mer kommer något av mina barn att ha dom grejerna. 

Jag har sålt alla kläderpå Tradera, gör det så fort något blir för litet. Det enda som finns kvar är några plagg i 56 som jag inte tyckte var värt att sälja, och dom har dottern fått till sina dockor.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?