Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag har alltid tyckt att min elektriska pump (medela) gör ont. Har väl kanske känsliga bröstvårtor. Den gör inte ont på allra, allra lägsta sugfrekvensen men då kommer det knappt ut någon mjölk heller. 

Allmänna tips för både pumpning och amning om det inte rinner tillräckligt, är att tänka på sin bebis, bebisens hungriga mun och att han/hon ska bli mätt osv. Jag behöver bara tänka på bebisen och hennes sökande efter tutte/mat så börjar det rinna mjölk ur brösten jämnt. Sjukt egentligen men det funkar så. Sen som sagt att slappna av så mycket som möjligt. Och att stryka med handen över bröstet i riktning mot bröstvårtan så hjälper man till att pressa fram mjölken. 

Jag ammar på stan utan skrupler. På café eller en bänk eller var det behövs. Ammade på en pall mellan några tvättmaskiner på mediamarkt när lillan var två veckor

Det är trots allt en av fördelarna med att vara förälder. Hade det gällt något behov JAG hade men som kanske skulle störa folk då hade jag nog dragit mig för att sköta det offentligt. Men när min bebis är hungrig kan folk bara köra upp sina issues med att se mig amma någonstans. Att hon ska få mat är så oerhört mycket viktigare än vad några få egocentrerade gnällspikar tycker. Sen flashar jag förstås inte tutte i onödan utan anstränger mig inom rimlighetens gränser för att vara diskret, men visst sitter man och glor hela tiden kan man få se lite bröst..

Ett tips är att ha en tunn men lång och bred sjal/scarf som hänger ner med ändarna över brösten, så kan man smidigt stoppa in bebisen under den och låta den hänga över bröst och ätande bebis. Kan vara bra för bebisen att skärmas av lite för att få lugn och ro med maten också, särskilt när de blir lite större. 

• Lavish
    Kpax skrev 2015-04-20 18:51:22 följande:

Idag är Josefin sex veckor och väger 5432g jämfört med födelsevikten 3392. Matglad!

Precis som sin mamma, sen förra veckan har jag gått ner 100g. 66,5kg och 10kg kvar :S

Jag har knappt gått promenader, och har ätit mycket onödigt.

Idag fyllde jag i den där screeningen för förlossningsdepression, och det var så skönt att se hur långt jag har kommit! Hade jag fyllt i den för tre veckor sedan hade jag fått välja det mest negativa alternativet på i stort sett alla frågor och påståenden. Nu mår jag bra och tycker att det är roligt att vara mamma till världens finaste tjej. Det är ju skitjobbigt också, men på ett sätt som känns självklart och positivt, inte deprimerande.

Vad skönt att det känns bättre! Och det BLIR mindre jobbigt. Eller åtminstone jobbigt på andra sätt. 
  • Lavish

Väger mig på måndagar, av ingen särskild orsak annat än att det är början på veckan. Den här veckan - 0,8 kg! Jag väger förstås fortfarande alldeles för mycket, nya vikten är 87,2 kg och målvikten runt 70 när jag är normalviktig och själv tycker jag ser rätt bra ut. Nu ser jag tjock ut, tyvärr. Vägde ca 80 när jag blev gravid.

Mindre roligt är att min sambo fick med sig nyckeln till barnvagnsförrådet när han åkte tillbaka till Skåne och kommer hem först på fredag. Det innebär att jag får det stora nöjet att släpa vår stora tunga Brio Happy ner och upp för 2 runda trappor varje gång jag vill ta en promenad eller ska handla. Ska man försöka hoppas att jag kan tappa något hekto av detta? :-P 

• Lavish
    niobit skrev 2015-04-21 18:42:38 följande:
    Har också testat några gånger och med lyckade resultat. Tur man har desinfektion hemma ;)

Vi har fått hem en windi i en gratisbox. Använder ni dem flera gånger eller bara en innan ni slänger den? Känns ju lite onödigt att slänga efter varje användning gör miljöns skull. Måste ju gå att rengöra ordentligt! Jag tänker tvål sen desinfektion. Vad säger ni?
    Jag brukar tvåla och sprita lite, sen använder jag samma ett par dar eller så innan jag slänger den. Både för miljön och för att de ju faktiskt är rätt dyra.

Ingen skulle ju komma på att slänga en termometer efter en användning och den sticker man ju också i baken liksom. Hygiengrejen känns väldigt överdriven och är antagligen för att de ska kunna sälja fler... 
  • Lavish

Jag har faktiskt också fått jätteont i magen och varit svullen utan att jag kunnat begripa varför? Det var ju trevligt om det finns en positiv anledning till det. 

• Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-04-22 20:32:38 följande:
    Här finns det ingen tydlig morgon eftersom vi ammar mest hela natten men kliver väl upp nån gång mellan 4-5.30

Resten av dagen går mest åt till att bolla runt med de äldre barnen, skjutsa och lämna och hämta olika tider, hinna med allt här hemma de ytterst få minuterna jag kan lägga ifrån mig Selina, och till sist börja "nattamningen" vid 18..

Ikväll är jag bitter som FAN på sambon! Igårkväll hade jag PRECIS fått S att somna efter sisådär 4timmars amning och vaggning, när de äldre barnen börjar tjata om fika. Han tyckte att det var viktigare att han fick äta först trots att det tar typ 5min att fixa något åt dem.. så det slutade med att jag klev upp och försökte fixa fika med en hand medan S hängde på andra armen och då vaknade hon förstås och så fick jag börja om. Ikväll hade jag också precis fått henne att komma till ro och somna när äldre dottern tippar omkull hela bordet och det flög dricka och yoghurt över hela henne och över hela rummet.. Och han vägrade städa upp så det var ju inget annat att göra än lägga ner S och ställa sig och storstäda med resultatet att S vaknade förstås och nu får jag kämpa igen för att hon ska somna. Han säger inget men ibland får jag känslan av att han tycker att jag "latar mig" när jag sitter och ammar hela kvällarna. Att jag sen inte sover på natten och att jag inte ens kan äta ETT mål om dagen i lugn och ro, det tror jag han glömmer:(

Nu tänker jag i ren ilska beställa den där alldeles för dyra mobilen jag tittat på så länge, BARA för att jag är värd det!
    Vad hade hänt om du inte städat upp det? 
  • Lavish

Jaha, debut idag för att gå på stan och fika med en kompis med bebis.

Gick väl sådär, nu är jag öm i hela kroppen av stress och tunga lyft. Vi kom upp och hann möta upp henne medan lillan sov, hon var vaken under lunchen men inte sur, men sen gick det väl åt helvete.

Gnällde eller skrek resten av dagen och hela vägen hem och sen i princip fram till nu. Fick bära henne över axeln och köra vagnen med en hand hela vägen och det sliter efter ett tag. Man blir ju lite rädd att försöka igen eftersom det liksom inte är värt det när det blir så mycket stress och panik. Men nått kul ska man ju ha av föräldraledigheten också... 

• Lavish

Just det, vi fick även nöjet att byta tre stycken bajsblöjor på centrala platser i Stockholm + amma på fullt pendeltåg. Dock finner jag ett visst sadistiskt nöje i att vara ett irritationsmoment för dom där människorna som inte vill behöva se bebisar och mammor ute i världen Demon

• Lavish
    KarinIngrid skrev 2015-04-23 10:00:38 följande:

Min son är såå mysig. Han fontänbajsade!!! Sprutade!! Ner hela skötbordet. Hela sig o hela mig!!! Långt upp på mina armar och bröstkorg!! Myspys... Not!!!

Haha den är ju klassisk.

Häromdagen var jag hos mamma och pappa för att få lite avlastning med barnen medan sambon är bortrest. Men mamma skulle åka på ett möte lite innan pappa kom hem så jag var ensam där ca 20 minuter.

När hon åker satt jag och ammade lillan och tyckte väl att det här ska gå bra. Jag hör att hon håller på och bajsar men oroar mig inte för det. Inte förrän jag märker att hon bajsat ut ur blöjan så att bajset stillsamt runnit utöver hela hennes rygg, kläder, ner på mig och över hela mina kläder, samt ner över mamma och pappas nya dyra soffa. 

Ber sonen att hämta papper men han hämtar bara en jätteliten papperstuss så jag får springa i trappor med bajset rinnandes för att hämta skötväskan och fixa en provisorisk skötplats. När jag börjar byta på henne, fortfarande nerbajsad, i deras toalett, kommer sonen springande och säger att han måste bajsa NU! Han går inte på toalett än utan på potta, och pottan visste jag inte var dom ställt undan, så jag får sitta på huk och hålla honom på toaletten medans bajsiga lillan skriker bredvid. När sonen kommer ner från toaletten märker vi att han kissat ner sina kalsonger och byxor när han satt på toaletten, och till honom har jag inget ombyte med.

Då kommer pappa hem och frågar glatt om allt gått bra Skrattande
  • Lavish
    Misty W skrev 2015-04-24 09:05:58 följande:

Ser ut att rulla på här, jag har nog tyngst bebis med sina 5890g & 58,5cm (6 veckor på tisdag) haha

Min stora son va också stor, vägde 5085g 52cm när han föddes och är idag lika stor som som 9åriga syster (han är 6år) ser ut som jag knallar runt med tvillingar, vilket jag alltid velat ha ;)

Igår va lilleman hos mormor mellan 9:30-16 pga begravning för en kär vän som inte blev mer än 31år. Hade gått kanon men oj va bebis sjuk jag va när jag kom hem vid 18. Då hade mannen i huset övat på att vara ensam med 3 barn i 2 timmar, trodde jag. Men våra 2 stora hade dragit till kompisar efter dagis & skola & kom hem när jag kom. Hoppas att det går bra ikväll ändå.

Jag börjar jobba lite från och med ikväll. Inbokad även imorgon kväll & sen lite nätter. Bara på helger. Men den som avgör hur vida jag ska jobba & när är lille Elton & hans pappa. Vi har mål att nå, men inte på bekostnad av bråkiga mammor & pappor eller ledsna barn.

Ser att många av er har nån app för mamma träning. Vad heter den & är den bra?

Tveksamt, var på BVC med Linnea senast när hon var tre veckor och då vägde hon 5530 och var 57,5 lång. Ska dit nästa vecka när hon är sju veckor så då får vi väl se. Inte för att jag vet om det är någon bragd att ha tyngst bebis

Jag ska börja jobba lite i maj, första dagen 8 maj. Det är iaf för vår del bara för att jag tycker det är roligt och lite jobbigt att bara gå hemma på dagarna. Och för att sambon ska få en chans att mysa lite hemma med bebis. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?