Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lejonhierta skrev 2015-01-21 11:32:04 följande:

I förrgår kom vår dotter till världen i v.33. Hon mår bra men jag desto sämre, tappade åtta liter blöd och opererades i fem timmar. En livmoder fattigare för att kunna rädda mitt liv. Så först idag orkar jag ens veta vad som är fram o bak, upp o ned typ...

Grattis till er lilla flicka! Hur kom det sig att det blev så tidigt? Hoppas allt är bra efter omständigheterna! Får ni ha er flicka hos er eller är det neo som gäller vid v 33? Återigen grattis till tjejen och jag hoppas att du återhämtar dig efter hand!
  • Trollunge85

Jag gillar inte FK. Jag skulle skicka in det där om årsarbetsinkomst och årsarbetstid men det kunde göras via att arbetsgivaren använder sig av arbetsgivartjänsten och sen skulle jag godkänna uppgifterna via mina sidor. Eftersom jag jobbar på ett universitet fick jag först lista ut vem som sköter detta och tjata på personen att skicka in uppgifterna (för han skulle göra det via arbetsgivartjänsten). När det väl var gjort så fanns det så klart ingenting på mina sidor. Detta skickades in i början på januari. Nu ringde jag FK och då undrar personen vad jag menar och sen säger hon att de har fått uppgifterna men de ser inte jag för ärendet är inte avslutat. Nej hur skulle de kunna avsluta det om jag inte har kunnat godkänna vad arbetsgivaren skickat in? Men nu är det gjort och jag kan tycka att det borde stå på blanketten t.ex var på mina sidor man ska hitta det samt att om det inte dykt upp inom si och så många dagar kan det vara bra att ringa.

Nu har jag aldrig haft med dem att göra tidigare så det är kanske så här det fungerar. Hoppas att det nu ska flyta på utan hinder eftersom jag än så länge inte har behov av sjukskrivning utan bara ska ansöka om föräldrapenning från och med barnet föds. Undrar hur mycket de sen ska krångla i samband med mannens 10 dagar. Ska han också skicka in årsarbetsinkomst, osv? Då kommer det antagligen dröja länge innan han kan få ut sina pappadagspengar.

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-01-22 20:43:00 följande:
    I mitt landsting får man ha upp till 7,7 efter sockerlösningen och 2 timmars vila - jag hade 6,9.

En kompis till mig, som har samma vårdcentral som mig, hade 9,9 och barnmorskan sa att det var helt ok! Hennes bebis vägde bara några gram över 3 kg så det var ju uppenbart inga problem där.
    Vad glad jag blir av att läsa det. Jag fick ju göra om sockerbelstningstestet eftersom jag hade 9,5 på första. På andra hade jag 9,2, så det hade gått ner lite grann men inget nämnvärt. Det var förvisso inga problem mer än att jag inte skulle äta för mycket godis (vilket jag inte gör heller förutom att under julen blev det mer än annars). Men när ni började prata om sockerbebisar kände jag att jag borde skärpa mig ytterligare.. Så tur att det gick bra för din kompis trots att hon hade 9,9. Nu känns det lite bättre.
  • Trollunge85

Har ni också börjat drömma om ert barn? Jag drömde indirekt om det fast i drömmen så fick jag mitt andra barn (väntar mitt första) och det visade sig vara en pojke precis som första (vi vet inte vad vi ska få än) och jag tänkte då att jaha då blir jag pojkmamma för har vi fått två pojkar så måste även tredje bli det. Därefter hade jag ångest över amningen för det hade inte fungerat med första barnet och jag hade inte fått någon hjälp trots att jag ville det. Så jag kämpade med det nya barnet men hade problem att få ro eftersom jag skulle ta hand om mitt första barn också och i slutändan räckte jag inte till för något av dem.

Mycket ångest i den drömmen. Jag som har tänkt att allt kommer lösa sig men om drömmar grundar sig på saker som finns inom en så är jag trots allt orolig. Min man undrade var han var i drömmen för det är inte så att jag är själv med allt. Och det vet jag inte. Han var med när vi fick reda på att andra barnet var en pojke men sen var han inte där. Drömmar är underliga. Hoppas bara att det inte ska vara något återkommande att drömma om barnet.

• Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-01-23 09:22:54 följande:
    När jag gjorde glukosbelastning för två år sedan sa bm att 12 var gränsen. Bm hade bestämt att jag hade diabetes innan testet pga att jag var överviktig, jag hade 5.3 direkt efter sockret och 3.5 efter två timmar och bm blev så besviken då hon var så säker.
    Jag tror min bm (och jag) var mer chockade att jag hade så högt. Skulle inte kalla mig överviktig även om jag själv hade föredragit kanske 5 kg lägre vikt (innan jag blev gravid). Jag har inte graviditetsdiabetes iaf men jag är betydligt mer medveten om vad jag sätter i mig.

Vilken barnmorska du råkat ut för. Som om övervikt skulle vara lika med graviditetsdiabetes. Hoppas hon är bra trots det eller du kanske har en annan nu?
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-01-23 09:41:31 följande:
    Åh vad fint! Gillar även de två andra mönstrade tygerna i övre högra och nedre vänstra hörnet, det röda är lite likt det tyg jag tänkte ha ytterst på mitt babynest.

Jag kanske också borde sy ett spjälskyddsöverdrag, det vore ju fint! Isf satsar nog jag också på ett ganska diskret tyg som passar ihop med många olika lakan.

Lakan förresten, vad dyrt det var. Tänker nog sy iaf en uppsättning av lakan vi har hemma. Jag tyckte inte Ikeas var så fina.
    Jag har inte införskaffat lakan utan funderar på att sy om precis som du. Fördelen är att de är lagom urtvättade och att jag kan minska mängden lakan som bara ligger och skräpar

Sen har vi fått ett påslakan med rosa elefanter som min man använde när han var liten. Skulle egentligen ha fått örngottet också (som var i vuxen storlek och därmed skulle enligt svärmor funka bra till vagn som överdrag till litet täcke) men eftersom det var min mans favorit när han var yngre så är det ganska urtvättat. Men påslakanet var tacksamt och dessutom har vi fått ett örngott till bebis och ett lakan som mannens mormor har sytt och broderat dit hans initial på. Så något litet har vi från den äldre generationen vilket känns kul med tanke på att ingen av oss har far- eller morföräldrar i livet.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-01-23 11:19:57 följande:
    Precis, två flugor i en smäll! :)

Men vad fint med broderade initialer, det kanske man skulle göra? På kul!
    Man kan väl brodera in det efter man bestämt namn? Även om vi har namnförslag så vet vi att det kan bli något helt annat när barnet väl tittat ut. Tror jag ska brodera initialer på något som får bli det barnets sak (och då får jag väl fixa något liknande till alla framtida barn också) för det känns lite speciellt.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-01-23 11:20:49 följande:
    Om flickstackarn någonsin får ett namn, that is...
    Jag hade inget namn ett bra tag för mina föräldrar hade slut på flicknamn (de hade däremot ett pojknamn på lut som de haft sen deras första son föddes) Men det löste sig till slut det också. Jag heter ju inte "den" fortfarande
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-01-23 13:40:12 följande:
    Haha de är roliga de små <3. Min dotter är för liten för att förstå, men hon knuffar och puffar på den för hon tycker det är trångt att sitta i knät. Så blir hon arg och säger "magen" sen suckar hon.
    Vad sött.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-01-23 11:52:04 följande:
    Nä jag bytte rätt snabbt bm efter det. Hon trodde även att övervikt innebar dum i huvudet. Eftersom hon kunde inte ens prata med mig utan ringde min man istället när jag blev sen till en koll. Så den här gången begärde jag en annan bm, och hade tur att det precis kom en ny bm som är helt annorlunda ( och har jobbat ett antal år på förlossningen, medans den förra bm var ny och oerfaren)
    Du gjorde helt rätt i att byta och tur att den du bytte med var så mycket bättre. Jag trodde annars att de nya skulle kanske ha lite mer förståelse för att alla är olika (men jag har ju aldrig gått bm-utbildningen så jag vet ju inte riktigt vad de lär ut).
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?